۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

نای بند عسلویه میزبان بچه لاک پشت ها

رئیس پارک ملی دریای نای بند استان بوشهر گفت : یک هزار بچه لاکپشت در منطقه نایبند عسلویه از سال قبل روانه دریا شدند و امسال نیز هر چند مشکلات متعدد و فراوانی داشتیم اما امیدواریم در همین اندازه بتوانیم بچه لاک پشت وارد دریا کنیم.
نویسنده: امین رجب زاده
کد خبر: ۵۳۹۱۴
نای بند عسلویه میزبان بچه لاک پشت ها

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر پارک ملی دریایی نایبند، از پارک ‌های ملی جنوب ایران و در استان بوشهر واقع شده است که با مساحت حدود 42 هزار هکتار در 300 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر، درآبهای خلیج زیبای فارس در شهرستان عسلویه قرار دارد.
این پارک ملی دریایی در سال 1382، در شورای عالی محیط زیست به عنوان نخستین پارک ملی دریایی کشور ثبت شد که دارای ویژگی‌های منحصر بفرد و زیستگاه انواع پرندگان و جانوران دریایی است.
سواحل ماسه‌ای نایبند، محل تخم گذاری لاک پشت‌های عظیم دریایی و جنگل‌های متراکم آن محل مناسبی برای پرندگان مهاجر و آبزی است
یکی از مهم‌ترین زیستگاههای لاک پشتان دریایی منطقه نایبند عسلویه است که هرساله در فصل بهار لاک پشت‌ها برای تخم گذاری و زاد و ولد به منطقه روی می آورند.
رئیس پارک ملی دریای نای بند استان بوشهر با اشاره به اینکه لاک پشتان مورد تهدید هستند اظهار داشت: لاکپشت های دریایی یکی از جانوران آبزی در معرض خطر انقراض هستند که عوامل مختلفی از زمان تخم تا بلوغ، حیات آنها را تهدید می کنند.
مصطفی موذنی با بیان اینکه منطقه نایبند یکی از زیستگاههای لاک پشتان است خاطرنشان کرد: در سال قبل بالغ بر یک هزار بچه لاکپشت درنای بند روانه دریا شدند و امسال نیز هر چند مشکلات متعدد و فراوانی داشتیم اما امیدواریم در همین اندازه بتوانیم بچه لاک پشت وارد دریا کنیم.
موذنی با اشاره به روز جهانی تنوع زیستی و گرامیداشت این روز بیان کرد:این جانوران بلافاصله بعد از تولد از لانه به سمت دریا حرکت می کنند که در حین حرکت به سمت دریا عوامل زیادی از جمله صیادان طبیعی مثل خرچنگ ها، پرندگان دریایی، روباه، و در برخی مواقع حتی انسان ها زندگی آنها را تهدید می کنند.
رئیس پارک ملی دریای نای بند استان بوشهر با اشاره به اینکه فاصله بین ورود نوزادان لاک پشت به دریا تا برگشت به ساحل برای تخمگذاری در ساحل را دوران گمشده می نامند افزود: این دوران در حدود بیش از 15 سال طول می کشد که این موجودات به آب های دور از ساحل مهاجرت کرده و به تغذیه می پردازند.
وی افزود: زمانی که لاک پشت‌ها به سن نوجوانی رسیدند برخی از آنها به آب های نزدیک به ساحل وارد می شوند که در این سن یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده آنها تورها و لوازم صیادی و صید توسط صیادان است بطور کلی به علت مهاجرت طولانی لاکپشت ها پس از تولد تا زمان بلوغ جنسی، اطلاع چندان موثق و کاملی در مورد این دوران وجود ندارد.
موذنی با اشاره به اینکه لاکپشت ها پس از رسیدن به سن بلوغ که غالبا در سنین بالای 15 سال اتفاق می افتد در دریا جفت گیری می کنند گفت: یکی از دلایل قرار گرفتن لاکپشت های دریایی در لیست سرخ IUCN خطرات فراوان قبل از سن بلوغ و سنین پس از بلوغ است که شانس برگشت، جفت گیری و تولید مثل آن را پایین می آورد.
رئیس پارک ملی دریای نای بند استان بوشهر بیان کرد: در هر حال پس از آمادگی برای تولید مثل، لاکپشت های دریایی در شب و غالباً در حالت مد دریا به سمت سواحل ماسه ای حرکت می کنند که پس از شناسایی بستر ماسه ای مناسب اقدام به تخم گذاری می کنند.
وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن اینکه لاکپشت های دریایی می بایست در زمان تخم گذاری به زیستگاه های تغذیه ای نزدیک باشند باید ساحل ماسه ای مناسب و امن و دارای مطلوبیت زیستگاهی نیز در اختیار داشته باشند هرگونه مزاحمت صوتی، نوری و حرکتی قبل از شروع تخمگذاری باعث اختلال در روند تخم گذاری و برگشت لاکپشت ها به دریا می شود.
موذنی تصریح کرد: در برنامه پایش امسال در نایبند، پس از شناسایی مناطق ساحلی مناسب در دوره ی تخمگذاری این سواحل پایش و رصد و مهمترین و متراکم ترین این سواحل شناسایی شد و با توجه به اینکه اغلب سواحل ماسه ای نایبند بدلیل استفاده شدید گردشگری مطلوبیت خود ر از دست داده اند سواحل امن مشخص و به کمک افراد محلی، کارشناسان محیط زیست و همکاران طرح احیاء و بازسازی لاکپشت های دریایی، کل ساحل به سمت خشکی و به سمت دریا از هر گونه زباله و ضایعات صیادی و صنعتی پاکسازی شد و از اول اسفندماه 1393گشت زنی ساحل برای پایش حضور لاکپشت ها در ساحل شروع شد و هر شب به کمک افراد محلی گشت زنی مداوم انجام می شد.
وی افزود: در این پایش شرایط تخمگذاری پس از چند سال در چند نقطه جدید تعیین شد که در این میان سواحل بنود، زهده، بنیدر و طینه مورد پایش قرار گرفت.
رئیس پارک ملی دریای نای بند استان بوشهر اضافه کرد: این سواحل فاقد مزاحمت نوری بود و بجز ساحل بنود که مزاحمت های گردشگری در آن وجود دارد مابقی سواحل ذکر شده فاقد مزاحمت های انسان ساخت می باشند.
وی ادامه داد: در این سواحل شرایط طبیعی مناسب نیست و لاکپشت ها ناچاراً به واسطه اینکه دیگر سواحل مناسب منطقه به خاطر فعالیت های انسانی و آلودگی های نوری و صوتی از مطلوبیت خوبی برخوردار نیست از این سواحل جهت تخمگذاری استفاده می کنند.
موذنی بیان کرد: از جمله مشکلات طبیعی سواحل مذکور، آب گرفتگی حین مد و دستبرد سگ سانان به لانه های لاکپشت ها است که مهمترین تهدیدات طبیعی لاکپشت ها محسوب می شوند.
رئیس پارک ملی دریایی نای بند بیان کرد: در این طرح ضمن پایش مستمر این سواحل در کلیه شب های فصل تخمگذاری اقدام به پلاک گذاری لاکپشت ها، جابجایی لانه ها و تخم ها و تثبیت آنها در هچری سایت، شمارش تخم ها، بیومتری لاکپشت های تخمگذار و غیر تخمگذار، بیومتری تخم ها، اندازه گیری دمای آب حین تخم داری و دیگر اندازه گیری های فیزیکی محیطی اقدام می شود و زمان تفریح تخم ها نیز بصورت تخمینی تعیین می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار