۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵

تداوم صید تن ماهیان در اقیانوس هند تا اواخر خردادماه

مدیر کل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: صید تن ماهیان در آبهای اقیانوس هند تا اواخر خرداد ماه ادامه خواهد داشت.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۸۰۵
تداوم صید تن ماهیان در اقیانوس هند تا اواخر خردادماه

محسنعلی گلشنی، در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: صید تن ماهیان که از اواخر شهریور ماه سال گذشته آغاز شده بود تا اواخر خرداد ماه امسال ادامه دارد.
وی گفت: در فصل تابستان به دلیل وزش بادهای مونسون و طوفانی شدن دریا، امکان دریاروی برای شناورهای صیادی وجود ندارد.
مدیرکل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران و رئیس اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: آمار نهایی میزان صید تن ماهیان پس از اتمام صید در اواخر خرداد ماه اعلام خواهد شد اما آمارهای پراکنده حاکی از آن است که تا کنون حدود 200 هزار تن، تن ماهیان صید شده اند.
به گفته وی، صید تن ماهیان طی چند سال اخیر نشان داده است که سهم ایران از صید تن ماهیان اقیانوس هند سالانه بیش از 200 هزار تن است.
رئیس اداره شیلات استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: بیش از هزار فروند شناور صیادی هر ساله برای صید تن ماهیان راهی آبهای اقیانوس هند می شوند.
وی اذعان داشت: شناورهای ویژه صید تن ماهیان دارای سیستم ایمنی برای سفر به اقیانوس بوده و همچنین مجهز به کیسه های برودتی برای نگهداری ماهیان صید شده هستند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران یادآور شد: به منظور حفظ ذخایر تن ماهیان و جلوگیری از خطر از بین رفتن این گونه ماهی با ارزش، برای صید این گونه ماهیان از سوی کمیته بین المللی تن ماهیان قوانین و مقررات ویژه ای وضع شده است.
رئیس اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ایران در میان کشورهای عضو کمیته تن ماهیان، به لحاظ پایبندی به رعایت قوانین و مقررات صید این گونه ماهیان موفق به کسب رتبه نخست شده است.
مدیر کل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: در میان 32 کشوری که در اقیانوس هند به صید تن ماهیان می پردازند، ایران از نظر میزان صید بعد از کشور اندونزی در رتبه دوم قرار دارد.
به گفته وی، صیادان کشورهای حاشیه جنوب شرق خلیج فارس ، دریای عمان و اقیانوس هند به صید تن ماهیان به صورت گسترده در طی سال اشتغال دارند.
گلشنی با اشاره به اینکه آمارها حاکی از افزایش سالانه میزان صید تن ماهیان از اقیانوس هند است، اظهار داشت: امیدواریم روند صعودی سهم صیادان ایرانی از تن ماهیان اقیانوس هند در سالهای آینده نیز ادامه داشته باشد تا شاهد افزایش میزان صید سالانه کشور باشیم.
ریس اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان، دلیل این افزایش صید را افزایش میزان ذخایر تن ماهیان اقیانوس هند عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: تن ماهیان بخش عمده ای از ذخایر آبهای جهان محسوب می شوند که مصرف غذایی آن در دنیا نیز بسیار پرطرفدار است.
گلشنی گفت: هر ساله بخش عمده ای از تن ماهیان صید شده پس از عمل فرآوری به سایر کشورهای دنیا صادر می شود.
وی اظهار امیدواری کرد: با افزایش بیشتر صید تن ماهیان شاهد رونق بیش از پیش صیادی کشور و به دنبال آن افزایش میزان رضایت صیادان باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار