۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
معاون امور فراساحل تأسیسات دریایی:

تحریم ها لغو شود ظرف پنج سال عسلویه را تکمیل می کنیم

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۳۸۰۲
تحریم ها لغو شود ظرف پنج سال عسلویه را تکمیل می کنیم
بیش از 90 درصد خطوط لوله و بیش از 70 درصد سکوهای مربوط به پروژه های فراساحل پارس جنوبی به شرکت تأسیسات دریایی ایران واگذار شده است. 
معاون امور فراساحل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه این شرکت در اکثر فازهای به بهره برداری رسیده پارس جنوبی فعال بوده است گفت: این شرکت در فاز یک پارس‌جنوبی عملیات نصب جکتها و خط لوله و مخابرات را به عهده داشته است همچنین در فاز دو و سه در زمینه پوشش وزنی بتونی لوله ها و در فاز چهار وپنج در نصب سه پایه‌ها و پل‌ها و نیز تأمین شناورهمکاری داشته است. علاوه بر این نصب کلیه سکوها و خطوط لوله فازهای 9 و ده نیز برعهده شرکت تأسیسات دریایی ایران بوده است.
دکتر محمدرضا بهاری در خصوص فعالیت های شرکت تأسیسات دریایی ایران در فاز 12 اظهارداشت: این فاز بزرگ‌ترین فاز و معادل سه فاز استاندارد طراحی شده است که در آن مهندسی، ساخت و نصب خطوط لوله ، عرشه ها ، سه پایه ها و بویه صادرات توسط این شرکت صورت گرفت.
وی در ادامه افزود: در فاز 17 و 18 نصب سکوها ، جکتها ، خطوط لوله و سه پایه ها و در فاز 15 و 16 مدیریت کل پروژه و مهندسی و نصب خطوط لوله برعهده شرکت تاسیسات دریایی بوده است اما ساخت جکتها و عرشه ها را شرکت ایزوایکو برعهده داشته است.
بهاری گفت: تمامی فعالیت های فراساحلی فاز 19 (معادل دو فاز) و فازهای 20 و 21 برعهده شرکت تأسیسات دریایی ایران است.
وی با اظهار اینکه در فاز 14نیز نصب خط لوله بر عهده این شرکت است گفت : اما نصب جکتها و حفاری را شرکتهای دیگر برعهده دارند.
وی یادآور شد : بیش از 90 درصد خطوط لوله و بیش از 70 درصد سکوهای مربوط به پروژه های فراساحل پارس جنوبی به شرکت تأسیسات دریایی ایران واگذار شده است.
معاون امور فراساحل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران با بیان اینکه کلیه سکوهای اسکان، تولید و سرچاهی بحرگانسر توسط این شرکت تعویض شده تصریح کرد: در توسعه پروژه فروزان نیز که جزء میدانهای مشترک با عربستان است، جکتها و خط لوله نصب شده است اما عرشه‌ها در حال ساخت است و در صورت تأمین مناسب مالی در سال 95 به نتیجه می‌رسد.
کامل‌ترین ناوگان دریایی فراساحلی منطقه
وی در خصوص ناوگان دریایی شرکت تأسیسات دریایی ایران گفت: این شرکت با دارا بودن مدرنترین و کامل‌ترین ناوگان دریایی فراساحلی منطقه از توان عملیات بالایی برخورداراست.
وی با اشاره به تنوع بسیارخوب شناورها تصریح کرد: سه شناور ابوذر 1200، 81 و Seaperl در مجموع گنجایش 750 نفر را داراست و برای اقامت و هتلداری استفاده می شود .علاوه براین شناور غدیر تنها کشتی فراساحلی ایرانی در خلیج فارس است که می تواند عرشه های سنگین را نصب کند که به واسطه همین ظرفیت سال گذشته توانستیم عرشه های B12، C12 ، 15، 16، 17 و 18را نصب کنیم.
بهاری ادامه داد: حدود هفت فروند شناور عملیاتی نیز فعالیتهای لوله گذاری، نصب عرشه و جکت حمل سکو و هتلداری را انجام می‌دهند و سایر شناورهای مورد نیاز را از شرکتهای خصوصی ترجیحاً ایرانی تهیه می شوند.
توانمندی لوله گذاری در آب توسط نیروهای متخصص
معاون امور فراساحل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران افزود: زمانی نه چندان دور نمی توانستیم حتی یک کیلومتر در زیرآب لوله گذاری سالم انجام دهیم ولی در حال حاضر با توانمندی متخصصان داخلی این شرکت توانستیم در فاز 12 پارس جنوبی، 440 کیلومتر خط لوله 32 اینچ و 440 کیلومتر خط لوله چهار اینچ نصب کنیم و می توان گفت شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در زمینه خط لوله از نظر تأمین، پوشش، حمل، لوله‌گذاری و بهره برداری و تعمیرات به مرحله بلوغ رسیده است.
وی یادآور شد: تأسیسات دریایی در رابطه با جکتهای سکو، دیر زمانی است که خودکفا شده است و نیازی به سایر کشورها ندارد. در بخش عرشه هم به جز تهیه و تأمین برخی از تجهیزات خاص مشکلی وجود ندارد.
وی با اشاره به این موضوع که خرید تجهیزات حداقل 60 درصد ارزش وزنی هر سکویی را تشکیل می‌دهد تصریح کرد: بیشترین دلیل عقب ماندن پروژه ها نداشتن جریان مالی قابل اتکا و مستمر برای تضمین سفارش‌های کالاست و اگر تحریم ها برداشته شود از نظر منابع مالی و سفارش‌گذاری‌ها و تأمین کالا مشکلات کمتر میشود.
بهاری تصریح اگر تحریمها برداشته شود با توجه به تجارب بالایی که اکنون کشور از آن برخوردار است و به خصوص با داشتن نیروی انسانی ماهر، پیمانکاران فرعی ورزیده، یاردهای مجهز و ناوگان دریایی توانمند، می توانیم 60 ماهه پروژه های عسلویه را به اتمام برسانیم.
مسائل و مشکلات
معاون امور فراساحل شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران نداشتن جریان نقدینگی مستمر و مطمئن و عدم گشایش اعتبارات اسنادی و بانکی برای سفارش کالا یا عقد قرارداد پیمانکاری را عمده ترین مشکلات این شرکت عنوان کرد و اظهار داشت: محدودیت‌های اعمالی در تأمین کالاهای فرایندی و فرآورش نفت و گاز از دیگر مشکلاتی است که بر زمان، کیفیت و قیمت تأثیر مستقیم می‌گذارد.
وی نیاز به توجیه و تقویت روحیه همکاری ملی در بنادر و گمرکات و ستادهای خدمات‌رسان به کار دریایی و در نهایت نداشتن بیمه‌های اتکایی قوی و قابل اعتماد در حوادث و سوانح را از مشکلات عنوان کرد.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار