۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷

تولید بیش از 40 هزار تن انواع ماهیان گرمابی در مازندران

رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان گرمابی استان مازندران از تولید بیش از 40 هزار تن انواع ماهیان گرمابی طی سال گذشته خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۷۷۲
تولید بیش از 40 هزار تن انواع  ماهیان گرمابی در مازندران

محمد گشتاسب زاده به خبرنگار مانا گفت: بر اساس آمار های ارائه شده امسال بین 40 تا 44 هزار تن انواع ماهیان گرمابی در استان مازندران تولید شده است.
وی اظهار داشت: میزان ماهیان گرمابی تولید شده در سال گذشته نسبت به تولید سال ماقبل آن از کاهش برخوردار بوده است.
به گفته وی، طی سال 92 در مجموع استخرهای پرورشی استان مازندران، 50 هزار تن انواع ماهیان گرمابی تولید شده بود.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان گرمابی استان مازندران همچنین خاطرنشان کرد: مجموع تولید ماهیان گرمابی و سردآبی طی سال گذشته در استان مازندران بیش از 50 هزار تن برآورد شده است.
گشتاسب زاده خاطرنشان کرد: هم اکنون بیشترین میزان تولید ماهیان گرمابی در استخرهای پرورشی به تولید چهار گونه فیتوفاک،کپور، آمور و سر گنده اختصاص دارد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ماهی فیتوفاک بیش از 50 درصد تولید ماهیان گرمابی کشور را به خود اختصاص داده است،اظهار داشت: این گونه ماهی در مقایسه با سایر ماهیان پرورشی از قیمت بسیار مناسب تری برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل چرب بودن گوشت ماهی آزاد، این گونه ماهی در کشورهای عربی به ویژه عراق بسیار طرفدار دارد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه ماهیان گرمابی استان مازندران یادآور شد: بر این اساس بخش قابل توجهی از ماهیان پرورشی گونه فیتوفاک به این کشور صادر می شود.
وی ادامه داد: اما تولید این ماهی برای پرورش دهندگان با مشکلاتی مواجه است که باعث شده به زودی از میزان تولید آن کاسته شود.
گشتاسب زاده اظهار داشت: ماهیان فیتوفاک در مقابل تغییرات فیزیکی و شیمیای آب به سرعت واکنش نشان داده، بیمار شده و از بین می روند.
وی خاطرنشان کرد: در مقابل گونه های کپور و آمور مقاومت بیشتری در برابر تغییرات فیزیکی و شیمیایی آب دارند و کمتر دچار تلفت می شوند.
این مقام مسئول در اتحادیه ماهیان گرمابی استان مازندران گفت: همچنین این دو گونه از نرخ فروش بالاتری در بازارهای داخلی و خارجی برخوردارند.
گشتاسب زاده تاکید کرد: همین عوامل باعث شده تا از امسال شاهد کاهش حجم تولید گونه فیتوفاک و تولید بیشتر آمور و کپور در استخرهای پرورشی کشور باشیم.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی استان مازندران در ادامه یادآور شد: البته تولید قابل قبول ماهیان گرمابی در امسال، مستلزم افزایش نقدینگی پرورش دهندگان است.
به گفته وی، هم اکنون صنعت پرورش ماهیان گرمابی از رونق قابل قبولی برخوردار نیست که امید می رود با توجه مسئولان هر چه سریعتر مشکلات آنها برطرف شود.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی ،اظهار داشت:البته همواره افزایش قیمت کود شمیایی و غذای ماهیان یکی از مهمترین مشکلات پیش روی تولیدکنندگان است.
گشتاسب زاده با اشاره به اینکه بازار فروش ماهیان در پایان فصل تولید برای پرورش دهندگان بازار مطمئنی نیست،اظهار داشت: همانطور که به دلیل گرانی ها،میزان مصرف لبنیات و گوشت و میوه در سبد غذایی مردم روز به روز کاهش می یابد، ماهی نیز از این امر مستثنی نیست.
وی تاکید کرد:آمارها حاکی از آن است که سرانه مصرف ماهی در ایران به شدت روبه کاهش است که دلیل اصلی آن عدم توان خرید مردم عنوان شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار