۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
امسال آغاز می شود

فعالیت پایگاه های باستان شناسی در حوزه خلیج فارس

به منظور کاوش ها و مطالعات گسترده باستان شناسی در آبها و سواحل جنوبی کشور، پایگاه های مهم باستان شناسی در سراسر خلیج فارس و دریای مکران راه اندازی می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۷۵۴
فعالیت پایگاه های باستان شناسی در حوزه خلیج فارس

دکتر حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به خبرنگار مانا گفت: یکی ازمهمترین وظایف سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ایجاد پایگاه های باستان شناسی در نقاط مختلف کشور است.
وی ادامه داد: با توجه به عدم توجه کافی به انجام کاوشهای باستان شناسی زیرآب طی سالهای گذشته در حوزه خلیج فارس و دریای مکران، در این بخش ها پایگاه باستان شناسی فعال تا کنون وجود نداشته است.
وی یادآور شد: البته در گذشته در جزیره هرمز پایگاه باستان شناسی ایجاد شد و به صورت پویا شاهد انجام فعالیت در آنجا نبودیم.
رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی اذعان داشت: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده در پژوهشکده قصد داریم به منظور کاوش ها و مطالعات گسترده باستان شناسی در آب و سواحل جنوبی کشور، پایگاه های مهم باستان شناسی در سراسر خلیج فارس و دریای مکران راه اندازی کنیم.
وی اذعان داشت: بر اساس جانمایی صورت گرفته، به زودی سه پایگاه باستان شناسی در بندر تاریخی سیراف، چابهار و جزیره هرمز راه اندازی خواهد شد.
این مقام مسئول در پژوهشکده باستان شناسی خاطرنشان کرد: ساختمان مورد نیاز برای راه اندازی این پایگاه فراهم است.
وی اظهار داشت: باید با تخصیص اعتبارات ویژه هر چه سریعتر ساختمان های در نظر گرفته شده برای تبدیل شدن به پایگاه باستان شناسی در سیراف، چابهار و هرمز به امکانات لازم تجهیز شوند.
رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی تاکید کرد: امسال این پایگاه های باستان شناسی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
به گفته دکتر چوبک در این پایگاه های باستان شناسی انواع مطالعات و کاوش های زیرآب توسط کارشناسان متخصص انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: هم اکنون در جزایر کیش و قشم پایگاه باستان شناسی وجود دارد که زیر نظر سازمان مناطق آزاد فعالیت می کنند.
وی یادآور شد: از آنجا که ایران در کنوانسیون باستان شناسی زیر آب عضویت دارد بنابراین باید نسبت انجام کاوش های باستان شناسی زیرآب فعالیت پویا داشته باشد تا بتوان از حمایت های یونسکو نیز در این زمینه استفاده کرد.
رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی تصریح کرد: در زمینه کاوش های باستان شناسی در خلیج فارس و دریای مکران به زودی شاهد همکاریهای بین المللی با کشورهای صاحب نام در این زمینه خواهیم بود.
وی تاکید کرد: در این میان قراردادهای همکاری در زمینه کاوشهای باستان شناسی با کشورهای چین و ترکیه منعقد شده است.
دکتر چوبک تصریح کرد: همچنین پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی و نیز نیروی دریایی در راستای کاوشهای باستان شناسی خلیج فارس و دریای مکران سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری را همراهی خواهند کرد.
به گفته وی، در پایگاه های باستان شناسی خلیج فارس و دریای مکران علاوه بر کاوش های باستان شناسی ، مطالعات در تمام زمینه های مرتبط با تاریخ خلیج فارس از مناظر فرهنگی، هنری و مردم شناسی نیز صورت خواهد گرفت.
رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی در خاتمه سخنان خود اذعان داشت: امیدواریم با اقداماتی که در دست انجام است به زودی شاهد تحول اساسی در بخش میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار