۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

نقش محیط زیست دریا در اقتصاد مقاومتی

در ارزش گذاری اقتصادی باید گونه های با ارزش دریایی نیز دیده شوند وقتی این نهاده ها در کنار فعالیت هایی چون حمل و نقل، امنیت نظامی و شیلات قرار گیرند می توانند به صورت واقعی اقتصاد مقاومتی را معنا کنند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۶۹۸
نقش محیط زیست دریا در اقتصاد مقاومتی

مدیر کل مدیریت سواحل و تالاب های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: اینکه محیط زیست در ارزش گذاری اقتصادی ما چه واقعیت و عدد و رقمی را به خود اختصاص می دهد از اهمیت بالایی در بحث اقتصاد مقاومتی برخوردار است.
دکتر فریبرز جمال زاده فلاح، ادامه داد: باید بدانیم گزینه مناسب انتخاب کردن بین یگان های تولیدی ما و ارزش نهاده های طبیعی که در ارزش گذاری اقتصادی شکل می گیرد می تواند اثر بخشی اقتصاد مقاومتی را معنا کند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی مبحث محیط زیست دریایی مطرح می شود در ارزش گذاری اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در دریا تا به امروز یکی از بزرگترین منافعی که در دریا مطرح می کردیم منافع اقتصادی حاصل از حمل و نقل، امنیت نظامی و شیلات بوده است.
به گفته وی، در ارزش گذاری اقتصادی باید گونه های با ارزش دریایی نیز دیده شوند وقتی این نهاده ها در کنار فعالیت هایی چون حمل و نقل، امنیت نظامی و شیلات قرار گیرند می توانند به صورت واقعی اقتصاد مقاومتی را معنا کنند.
مدیر کل مدیریت سواحل و تالاب های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: وارد شدن از دریچه ارزش گذاری اقتصادی، دیده شدن نهاده های زیست محیطی در برابر یگان های تولیدی می تواند نمودی از اقتصاد مقاومتی باشد.
وی خاطرنشان کرد: توده های مرجانی به عنوان یکی از مثال های قابل توجه در بحث اقتصاد مقاومتی مطرح هستند به این صورت که ارزش توده های مرجانی در نگاه اول و فارغ از ارزش گذاری اقتصادی برداشت جهت فروش و یا مصارف تزئینی است اما در مقوله اقتصاد مقاومتی به توده های مرجانی به عنوان یک زیستگاه اکولوژیک نگاه می شود که می توان ارزش آن را به منابع شیلاتی متصل کرد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: توده های مرجانی سالم منجر به صید شیلاتی بهینه خواهد شد؛ اگر به حفاظت زیستگاه های مرجانی که در دنیا به عنوان سالم ترین زیستگاه های آبزیان مطرح هستند، توجه شود در نهایت دریای پاکی خواهیم داشت که می توان در آن همه نوع بهره برداری از جمله گردشگری دریایی را مورد توجه قرار داد.
وی یادآور شد: بنابراین می توان گفت توده های مرجانی به عنوان نمونه ای از ذخایر زیستی ارزشمند دریایی می توانند به طور مستقیم باعث شکوفایی اقتصادی شوند.
دکتر جمال زاده فلاح در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: باید اصل برابری را بین ارزش گذاری اقتصادی که متکی به منافع داخلی و حفظ محیط زیست است را در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار