۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵

طرح پایش دلفین های گوژ پشت خلیج فارس

مدیر بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز طرح پایش دلفین های گوژ پشت خلیج فارس در سال جاری خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۶۶۶
طرح پایش دلفین های گوژ پشت خلیج فارس

داوود میر شکار، مدیر بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار مانا گفت: گونه های دریایی خلیج فارس از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و به همین نسبت نیز مورد تهدیدات مختلف واقع هستند.
وی ادامه داد: در راستای حفاظت از گونه های دریایی، پایش دلفین های گوژپشت خلیج فارس در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: این پایش با مشارکت جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد در آبهای خلیج فارس صورت خواهد گرفت.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این طرح برای نخستین بار طی سال جاری در خلیج فارس اجرایی خواهد شد.
میرشکار اذعان داشت: طرح پایش دلفین های گوژپشت به عنوان طرح پایلوت آغاز خواهد شد تا در صورت موفقیت بتوانیم این طرح را برای سایر گونه های دریایی نیز اجرایی کنیم.
وی یادآور شد: در طرح پایش دلفین ها، تمام دلفین های گوژ پشت تک گذاری می شوند تا بتوان طی سالهای مختلف اطلاعاتی در خصوص نحوه رفتار، تغذیه و .. این پستانداران به دست آورد.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: طرح پایش دلفین های گوژ پشت خلیج فارس ابتدا در مناطق حفاظت شده دریایی دیر و نخیلو در استان بوشهر آغاز می شود.
به گفته وی، دلفین گوژپشت در مناطق کرانه‌ای آفریقا و هند تا استرالیا زندگی می‌کند که مناطق زندگی بسته به گونه آن فرق می‌کند.
وی تصریح کرد: این دلفین برآمدگی‌ای در جلوی باله پشتی دارد، همچنین کج‌شدگی‌ای در سوی شکم و باله پشتی تا حدی هلال‌گونه است؛ باله‌های کناری به گونه قابل ملاحظه‌ای کوچک اند و بخش جداکننده دو باله‌ی دم مشخص و آشکار است.
میرشکار عنوان کرد: رنگ بدن بچه‌های تازه به دنیا آمده شیری و سفید تیره است، دلفین‌های بالغ اما دارای رنگی سفید متمایل به تیره از دم تا پوزه، پهلوهایی خاکستری تیره و شکم به رنگ خاکستری روشن سایه‌ای هستند.
وی در خصوص ویژگی های ظاهری دلفین های گوژپشت گفت: طول دلفین‌های گوژپشت بالغ میان ۱٫۸۲ تا ۲٫۴۳ متر و وزنشان میان ۱۰۰ تا ۱۳۹ کیلوگرم است.
این کارشناس محیط زیست دریایی با اشاره به اینکه غذای اصلی دلفین گوژپشت را ماهی کفال تشکیل می‌دهد، یادآور شد: با این حال به دلیل آنکه خود این دلفین زیاد شناخته شده نیست عادت‌های غذایی آن نیز مورد بررسی آنچنانی قرار نگرفته است.
مدیر بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سخنان خود همچنین از برگزاری کلاس های آموزشی حفاظت و امداد و نجات پستانداران دریایی برای جوامع محلی خبر داد.
وی یادآور شد: این کلاسهای آموزشی در شهرستانهای ساحلی استان سیستان و بلوچستان برگزار شده و قصد داریم در سایر استانهای ساحلی کشور نیز این کلاس ها را برگزار کنیم.
به گفته این مقام مسئول در سازمان محیط زیست برگزاری این کلاس های آموزشی نقش مستقیمی در حفاظت از پستانداران دریایی خلیج فارس دارد.
میرشکار تاکید کرد: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، 9 گونه پستاندار دریایی در آبهای خلیج فارس زیست می کنند که متاسفانه تا کنون مورد پایش و تک گذاری قرار نگرفته اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار