۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷

پیش بینی تولید 400 تن میگوی پرورشی در چابهار

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی چابهار از پیش بینی تولید 400 تن میگوی پرورشی طی سال جاری در چابهار خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۶۳۴
پیش بینی تولید 400 تن میگوی پرورشی در چابهار

سید وحید حاج سید جوادی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: منطقه گواتر قابلیت زیرکشت رفتن هزار و 800 هکتار مزرعه پرورش میگو را داراست.
وی ادامه داد: هم اکنون هزار هکتار از این مزارع به امکانات لازم برای پرورش میگو تجهیز شده اند و از آمادگی کامل برای عملیات پرورش برخوردارند.
وی اذعان داشت: اما وضعیت تولید میگو در سالهای اخیر در چابهار به دلیل شیوع بیماری به گونه ای شده است که از میزان سرمایه گذاران این بخش به طور چشمگیری کاسته شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان میگوی چابهار گفت: هم اکنون 250 هکتار از مزارع میگوی چابهار زیرکشت رفته است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته امسال قصد داریم با اقدامات به موقع و حمایت های کارشناسان مربوطه ، بیماری را کنترل کنیم.
حاج سید جوادی تصریح کرد: پیش بینی می شود با کنترل به موقع بیماری امسال شاهد تولید حداقل 400 تن میگوی پرورشی در چابهار باشیم.
به گفته وی، سال گذشته به دلیل شیوع بیماری و تلف شدن بخشی زیادی از میگوهای پرورشی، تنها 200 تن میگو تولید شد.
وی گفت: یکی دیگر از مشکلات پیش روی پرورش دهندگان در موقع شیوع بیماری این است که برای اینکه بیماری به سایر میگو منتقل نشود بلافاصله میگوهای سالم را برداشت می کنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی چابهار خاطرنشان کرد: اما این در حالی است که میگوهای برداشت شده تنها 12 گرم وزن دارند و برای رسیدن به وزن ایده آل که 17 گرم است یک ماه دیگر نیاز به زمان خواهند داشت.
وی یادآور شد: بنابراین 200 تن میگوی تولید شده نیز دارای سایزهای کوچک هستند که از نرخ فروش خوبی برخوردار نخواهند بود.
حاج سیدجوادی عنوان کرد: سال گذشته پنج شرکت سرمایه گذاری در چابهار اقدام به تولید میگو کرده بودند که امسال تعداد این شرکت ها به سه شرکت کاهش یافته است.
این سرمایه گذار بخش خصوصی در صنعت پرورش میگو تاکید کرد: سال گذشته 170 هکتار از مزارع میگوی گواتر توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی زیر کشت رفته بود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود شیوع بیماری از اواسط مرداد ماه در مزارع میگوی گواتر، حدود 200 تن میگوی پرورشی امسال در گواتر تولید شد.
وی در خصوص شیوع بیماری در مزارع گواتر گفت: دلیل این امر شوک حرارتی است که به آب وارد می شود، چرا که آب دریای عمان به گونه ای است که هر ساله در مرداد ماه به یکباره گرم شده و همین شوک حرارتی ایجاد شده در آب باعث رشد ویروس ها و ایجاد بیماری در مزارع میگو می شود.
حاج سید جوادی خاطرنشان کرد: این ویروس همراه با صدف ها، نرمتنان و سایر آبزیان وارد استخرهای پرورش میگوی گواتر می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار