۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

شیلات به تعهداتش عمل نمی کند/عدم صادرات 30 درصد میگوهای پرورشی

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران گفت: 30 درصد میگوهای پرورشی تولید شده در سال گذشته هنوز صادر نشده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۶۰۱
شیلات به تعهداتش عمل نمی کند/عدم صادرات 30 درصد میگوهای پرورشی

هادی سنگانیان در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: سال گذشته در مجموع مزارع پرورشی کشور حدود 22 هزار تن میگو تولید شد.
وی ادامه داد: هنوز موفق نشده ایم 30 درصد این میزان میگوی تولید شده را به دلیل کاهش چشمگیر قیمت جهانی صادر کنیم.
سنگانیان تصریح کرد: سال 92، 10 تن میگوی پرورشی به کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای اروپایی صادر شده بود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران اظهار کرد: با وجود افزایش دو برابری تولید میگو در سال گذشته ، کاهش قیمت جهانی میگو باعث شده نه تنها پرورش دهندگان سود کنند بلکه برخی از آنها نیز متضرر شده اند.
وی اظهار کرد: از مجموع میزان میگوی پرورشی تولید شده در کشور حدود یک چهارم میزان تولید در بازار داخلی به مصرف می رسد.
سنگانیان به پایین بودن چشمگیر سرانه مصرف آبزیان در کشور به ویژه میگو اشاره کرد و گفت: در صورتی که مردم با ارزش غذایی این گونه آبزی آشنا شوند بدون شک این محصول در سبد غذایی آنها قرار گرفت.
وی عدم تبلیغات رسانه ای گسترده برای مصرف آبزیان را یکی از عوامل مهم پایین بودن سرانه مصرف این گونه و سایر ماهیان اعلام کرد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران گفت: سازمان شیلات ایران چندین مرتبه نسبت به انجام تبلیغات گسترده تعهد کرده اما هیچ گاه عملی نشده است.
وی با اشاره به اینکه با احتساب اینکه حدود پنج هزار تن میگو در بازار داخلی به مصرف رسد، پیش بینی می شد در مجموع در سال 93 شاهد صادرات 15 هزار تن میگوی پرورشی باشیم که این امر تا کنون محقق نشده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران اظهار کرد: امسال بخش زیادی از میگوی پرورشی تولید شده به چین و امارات صادر شد.
سنگانیان افزود: البته بخشی از میگوی پرورشی نیز به کشورهای چون کره جنوبی، مصر، لبنان، اسپانیا و سایر کشورهای اروپایی صادر شد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران تصریح کرد: بخش زیادی از میگوی پرورشی ایران سال گذشته به کشورهای مصر، اسپانیا، ایتالیا، امارات، لبنان، کره جنوبی، پرتغال و یونان صادر شد.
سنگانیان اظهار داشت: این کشور نیز میگوی پرورشی ایران را به چین وارد می کند چرا که صادرات میگوی ایران به چین از طریق مرز ویتنام برای تجار از منفعت اقتصادی بیشتری برخوردار است.
این عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران اظهار کرد: امیدواریم با حمایت بانکها روند تولید میگوی پرورشی متوقف نشود و سال آینده شاهد میزان تولید بیشتری باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار