۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

ضرورت واردات مولد میگو از سایر کشورها

یکی از مهمترین نیازهای امروز صنعت میگوی کشور، واردات میگوهای مولد از سایر کشورها است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۶۰۰
ضرورت واردات مولد میگو از سایر کشورها

هادی سنگانیان، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان و سرمایه گذار صنعت میگوی پرورشی در چابهار به خبرنگار مانا گفت: یکی از مهمترین نیازهای امروز صنعت میگوی کشور، واردات میگوهای مولد از سایر کشورها ست.
وی افزود: این مولد ها باید نسبت به بیماری قوی بوده تا بتوانند جان دوباره ای به صنعت میگوی کشور بدهند.
به گفته وی، واردات این مولدها به عهده سازمان شیلات ایران و دامپزشکی است که به چند سالی است به دلیل هراس از شیوع بیماری همراه با واردات مولدها، این امر را متوقف کرده اند.
این سرمایه گذار بخش خصوصی در صنعت میگوی چابهار گفت: در گذشته از کشورهای آمریکایی و اندونزی مولد وارد می شد.
سنگانیان خاطرنشان کرد: عدم واردات مولدهای جدید طی سالهای اخیر باعث شده که میگوهای پرورشی از سایز قابل قبولی برخوردار نباشند.
وی اذعان داشت: میگوهایی که هم اکنون در مزارع کشور تولید می شوند دارای سایز کوچکی هستند که برای رسیدن به این سایز غذای بسیار زیادی نیز مصرف می کنند.
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان خاطرنشان کرد: حال آنکه در صورت مولد های وارداتی می توان میگوهایی با سایز درشت و مصرف غذای کمتر تولید کرد.
وی اظهار داشت: در واقع ورود مولدهای جدید باعث اصلاح نژاد میگوها خواهد شد که به دنبال آن علاوه بر افزایش میزان تولید، میگوهایی با سایز درشت به دست خواهد آمد.
سنگانیان اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل شیوع بیماری در مزارع چابهار، مقاوم نبودن میگوها در برابر بیماری است که در صورت ورود مولدهای جدید بدون شک شاهد افزایش قابل توجه تولید در مزارع کشور به خصوص چابهار خواهیم بود.
وی یادآور شد: تا زمانی که قیمت جهانی میگو بالا بود پرورش دهندگان با درشت نبودن سایز میگوها و از سوی مصرف بالای غذا مشکلی نداشتند.
این سرمایه گذار بخش خصوصی در صنعت میگوی چابهار عنوان کرد: اما هم اکنون با کاهش چشمگیر نرخ جهانی میگو و متضرر شدن پرورش دهندگان، مصرف زیاد غذا و عدم رشد کافی میگو ها به خوبی محسوس است.
وی تاکید کرد: هم اکنون زمان آن فرارسیده است تا برای رونق صنعت میگوی کشور، واردات مولدهای مقاوم برای اصلاح نژاد میگوهای کشور توسط سازمان دامپزشکی صورت گیرد.
سنگانیان اظهار کرد: عملی شدن این امر مهم نیز منوط به پیگیریهای سازمان شیلات ایران است تا بتواند در راستای حمایت از پرورش دهندگان اقدام مهمی کرده باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار