۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱

تخم گذاری لاک پشت زیتونی در سواحل خلیج فارس

برای نخستین بار و در پدیده ای نادر تخم گذاری یک قطعه لاک پشت زیتونی در سواحل خلیج فارس مشاهده شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۳۵۰۶
تخم گذاری لاک پشت زیتونی در سواحل خلیج فارس
رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: اطلاعات جمع آوری شده در خصوص محیط زیست دریایی خلیج فارس حاکی از آن بود که تنها لاک پشت های پوزه عقابی در سواحل خلیج فارس تخم گذاری می کنند.
محمد هاشم داخته تصریح کرد: البته این معنی عدم حضور سایر لاک پشت های دریایی در خلیج فارس نیست بلکه همواره گذر لاک پشت های سرخ، چرمی، سبز و زیتونی نیز در آبهای خلیج فارس گزارش می شود.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: در آبهای خلیج فارس گاهی حضور لاک پشت زیتونی مشاهده شده بود اما تاکنون گزارشی مبنی بر تخم گذاری این گونه لاک پشت دریایی در سواحل خلیج فارس از هیچ منبعی اعلام نشده بود.
به گفته وی، از سال 81 با راه اندازی گشت های ویژه دریایی جهت پلاک گذاری لاک پشت ها، بارها حضور لاک پشت زیتونی اعلام شده بود.
وی گفت: اما چندی پیش ، تخم گذاری یک قطعه لاک پشت زیتونی در سواحل استان بوشهر گزارش شد که اعلام این خبر برای کارشناسان محیط زیست دریایی از اهمیت بالایی برخوردار بود.
داخته ادامه داد: مشاهده این تخم گذاری لاک پشت زیتونی در سواحل شمالی خلیج فارس حاکی از آن است که اطلاعات جمع آوری شده در خصوص محیط زیست خلیج فارس به خصوص در بخش شمالی آن بسیار اندک و ناچیز است.
وی عنوان کرد: مشاهده تخم گذاری لاک پشت های زیتونی در سواحل خلیج فارس این سوال را ایجاد می کند که آیا تغییرات اقلیمی در سالهای اخیر باعث شده تا این گونه لاک پشت ها برای تخم گذاری به سواحل شمالی خلیج فارس وارد شوند و یا عدم مطالعات کافی در خصوص محیط زیست خلیج فارس، کارشناسان را تا کنون از تخم گذاری این گونه لاک پشت آگاه نکرده است.
رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: احتمال اینکه عدم اطلاعات کافی باعث شده تا کنون گمان رود که لاک پشت های زیتونی در سواحل خلیج فارس تخم گذاری نمی کنند، بیشتر است.
به گفته وی، مشاهده تخم گذاری لاک پشت زیتونی در سواحل استان بوشهر توسط تیم کارشناسان دانشگاه کرمان صورت گرفته است.
داخته تاکید کرد: این دانشگاه مشاهده تخم گذاری لاک پشت زیتونی را به اداره محیط زیست قشم برای همکاری بیشتر در زمینه مطالعات اعلام کرده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون مطالعات مشترک دانشگاه کرمان و اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم بر دلیل مشاهده تخم گذاری لاک پشت زیتونی در سواحل شمالی خلیج فارس آغاز شده است.
رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در نهایت نتیجه این مطالعات در قالب مقاله ای علمی ارائه خواهد شد.
وی اظهار کرد: نتیجه این مطالعات مشترک برای محیط زیست دریایی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود.
این مقام مسئو ل در سازمان منطقه آزاد قشم بر ضرورت افزایش مطالعات زیست محیطی در آبهای شمالی خلیج فارس تاکید کرد.
به گفته داخته، هم اکنون تمام گونه های لاک پشت های دریایی از جمله سرخ، سبز، زیتونی، چرمی و پوزه عقابی در معرض خطر انقراض قرار دارند.
وی تاکید کرد: مطالعات جهانی نشان داده است که در این میان نسل لاک پشت پوزه عقابی نسبت به سایر گونه های لاک پشت های دریایی بیشتر در معرض تهدید قرار دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار