۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

ظرفیت اسمی بندر شهید رجایی شایسته نام ایران نیست

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۳۴۹۸
ظرفیت اسمی بندر شهید رجایی شایسته نام ایران نیست
ظرفیت اسمی بندر شهید رجایی شایسته نام جمهوری اسلامی ایران و پاسخگوی نیازهای حال و آینده نیست. 
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: متاسفانه در طول سالیان اخیر همواره به دلیل تورم داخلی تعرفه های بندری افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که تجارت بین المللی تابع تورم داخلی کشور ما نیست و اگر بنادر می خواهند جایگاه بین المللی داشته باشند باید رویکرد حرکتشان هم بین المللی باشد.
علیرضا چشم جهان افزود: بنادر ما باید در یک روند مقایسه ای نسبت به بنادر رقیب یا بنادر همکار منطقه ای بتوانند خود را به ساختاری برسانند که پاسخگوی نیازهای خطوط کشتیرانی و مشتریان داخلی باشند.
بنادر باید برای حجم وسیعی از کار آماده شوند
وی در ادامه اظهار داشت : در چند سال گذشته با جدیت تحریم های بین المللی علیه بنادر کشور، حجم عملکرد در بنادر کاهش پیدا کرد که این کاهش حجم باعث ایجاد رخوت و کاهش فعالیت در بنادر شد.
وی یادآور شد: در حال حاضر که بحث آمدن دوباره کشتی ها مطرح است بنادر به خصوص بنادر اصلی باید از چند جنبه فعالیت خود را آغاز کنند تا بتوانند در جایگاه ممتاز و مطلوبی قرار گیرند.
وی با بیان این نکته که سازمان بنادر و دریانوردی ،ترمینال اپراتورها و سایر مجموعه های مربوطه باید برای حجم وسیعی از کار آماده شوند گفت: بخشی از حجم بالای کار توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مجموعه های وابسته به آن انجام می شود و بخشی هم توسط خطوط کشتیرانی خارجی و شرکت هایی که به صورت لاینر یا فیدر بار خود را به بنادر وارد یا خارج می کنند.
سهم ترانزیت و ترانشیپ محقق نشده است
چشم جهان با اشاره به اهمیت ترانزیت و ترانشیپ از طریق بنادر کشور گفت: کشورهای بسیاری در همسایگی ما قرار دارند که همگی تمایل دارند کالاهای خود را از قلمرو جمهوری اسلامی ایران عبور دهند. اما چون نمی توانیم تعرفه های رقابتی خوب در بنادر ارائه دهیم و نظام پسکرانه ای ما هم در حمل و نقل جاده ای و ریلی از ساماندهی کافی برخوردار نیست بنابراین سهم کشور از ترانزیت و ترانشیپ منطقه آنگونه که شایسته است محقق نشده است.
لزوم تجهیز سریع تر بنادر
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته به موضوع تکمیل زیرساخت و روساخت بنادر اشاره کرد و اظهار داشت: نگرانی های بسیاری در ارتباط با زیرساخت های بنادر در بین جامعه حمل و نقل ایران و مشتریان خارجی وجود دارد و در حال حاضر سوال همگان در خصوص مهمترین و فعالترین بندر تجاری کشور این است که طرح توسعه فاز 2 بندر شهید رجایی چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید؟
وی ادامه داد: اگر چه فاز 2 بندر شهید رجایی چندین بار افتتاح شد اما این افتتاح ها هیچگاه واقعی نبود و هر مرتبه چند متر اسکله افتتاح شد که در حال حاضر این اسکله ها از تجهیزات لازم برخوردار نیست.
این فعال بندری خاطر نشان ساخت : بیش از سه سال است که گفته می شود تجهیز بنادر قرار است در قالب فاینانس خارجی و یا داخلی و یا در قالب BOT انجام شود اما تا کنون هیچکدام محقق نشده است و آنچه تاسف آور است این است که در طول همین مدت بنادر رقیب همسایه به شدت سهم خود را از روند مبادلات تجاری منطقه افزایش داده اند اما ما همچنان درگیر مناقصه و بررسی های اولیه هستیم و این وضعیت بسیار نگران کننده است.
اهمیت تعیین تکلیف کردن اپراتورها
این فعال بندری با اشاره به تحولات ایجاد شده در اپراتوری بندر شهید رجایی گفت: پیش از این بندر شهید رجایی با یک اپراتور فعالیت می کرد اما پس از اتخاذ تصمیمات فعالیت بندر شهید رجایی با دو اپراتور ادامه پیدا کرد و نگرانی هایی که از بابت اسامی اپراتورهای تحریم شده وجود داشت برطرف شد و خطوط کشتیرانی نگران از مسائل تحریم فعالیت خود را مجددا شروع کردند.
وی با اشاره به مذاکرات خوب سازمان بنادر و دریانوردی با مسولان بندر سنگاپور و برخی از خطوط کشتیرانی در خصوص اهمیت تعیین تکلیف کردن اپراتورها گفت: با توجه به کوتاه مدت بودن قرار داد اپراتورها آنها افق روشنی برای فعالیت های آینده خود نمی بیند و زمانیکه افق روشن وجود نداشته باشد اپراتور کار خود را به روزمرگی سپری می کند و این روزمرگی مانع پیشرفت های بزرگ مورد انتظار در بنادر می شود.
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: انتظار می رود هر چه زودتر اپراتورهای کارآمد در قالب قراردادهای بلند مدت و با بازده، مشخص شوند و اینگونه نباشد که در قرارداد همه سهم متوجه بخش دولتی شود و بخش خصوصی بی بهره بماند. انتظار بخش حمل و نقل کشور این است که قرارداد به گونه ای باشد که بخش خصوصی بتواند با توان مالی مناسب فعالیت کند.
چشم جهان موقعیت مطلوب جغرافیایی، زیرساخت و روساخت، تعرفه، شبکه های حمل و نقل پشتیبان، پسکرانه، نیروی انسانی و نرم افزار را شاخص های لازم برای موفقیت یک بندر ذکر کرد که باید روزانه در مورد پیشرفت آنها تفکر شود.
وی به ظرفیت 19 میلیون TEUبندر جبل علی اشاره کرد و گفت: این در حالیست که ظرفیت اسمی بندر شهید رجایی بیش از 4 میلیون TEU نیست که این وضعیت شایسته نام جمهوری اسلامی ایران و پاسخگوی نیازهای حال و آینده نیست.
چشم جهان با بیان این نکته که بخش عمده ای از رشد اقتصادی به کارآمدی حمل و نقل وابسته است گفت: اگر کشور به دنبال بهبود وضعیت اقتصاد کشور، بهبود کسب و کار و معیشت مردم است حتما باید توسعه بنادر و بهبود نظام حمل و نقل را مد نظر داشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار