۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱

سفرهای دریایی هرگز از یاد نمی‌روند

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۲۸۰۶
سفرهای دریایی هرگز از یاد نمی‌روند
به گزارش خبرنگار مانا تاکنون از سفر با قطار، هواپیما و اتوبوس زیاد گفته شده اما درباره مسافرت و تفریح با شناورهای دریایی کمتر سخن به میان آمده یا اگر هم صحبتی شده بیشتر در زمان‌های خاص یا مناسبت‌هایی بوده که دست‌اندرکاران چنین سفرهایی برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. به ‌عنوان نمونه تعطیلات نوروزی از جمله فرصت‌های زمانی خاص و مناسبی است که مسافران استان‌‌های جنوبی ترجیح می‌دهند این چنین سفرهایی را تجربه کنند. اما چرا فقط در نوروز؟
آیا نمی‌شود چنین سفرهای مهیج و پر خاطره‌ای را در دیگر فصل‌ها و ماه‌های سال، تجربه کرد؟ اما به ‌جرئت می‌توان گفت که تنها در سفر روی دریاست که مسافر می‌تواند با دریا ارتباط مستقیم برقرار کند. این رابطه صمیمی در دیگر مسافرت‌های زمینی، ریلی و هوایی با هوا و خاک، امکان‌پذیر نیست. شما نمی‌توانید در قطار، هواپیما و یا اتوبوس به‌ طور مستقیم با طبیعت برخورد کنید در حالی‌که این کار روی شناور به‌ گونه دیگری ممکن است. شما روی عرشه کشتی،‌ نسیم دریا را نفس می‌کشید،‌ با آب حرف می‌زنید و اگر اجازه پیدا کردید دست‌هایتان را به آب می‌زنید و ... . تلاقی نور و آب و آسمان به شما عظمتی وصف‌ناپذیر ارائه می‌کند که در کمتر فضایی آن را می‌توانید حس کنید.
به‌ طور قطع اگر این‌ گونه مسافرت و گردش را تجربه کنید، یکی از ماندگارترین تفریح‌های شما خواهد شد و دوست دارید در اولین فرصت بار دیگر آن را تکرار کنید. بر این اساس خوب است که متولیان و دست‌اندرکاران سفرهای دریایی تنها در اندیشه تدارک و آماده‌سازی شناور، ساحل و دریا برای سفرها و تعطیلات نوروزی نباشند بلکه زمینه گسترش آن به دیگر زمان‌ها و فصول سال را فراهم کرده و از این پتاسیل بسیار توانمند تفریحی و گردشگری، بیش از پیش استفاده کنند.
از سفر دریایی لذت ببرید
برای بررسی چند و چون سفرهای دریایی در نوروز 94 از سیدعلی استیری، کارشناس امور دریایی این موضوع را جویا شدیم. استیری در این ‌باره با تأکید بر اشاعه فرهنگ دریایی، ایمن بودن سفرهای دریایی را متوجه دو بخش می‌داند که در کنار مسافران، یک مثلث را تشکیل می‌دهند.
استیری تصریح می‌کند  سازمان بنادر و دریانوردی به ‌عنوان مرجع ملی دریایی کشور بر سلامت و استاندارد شناورها و گواهی‌نامه‌‌های آنها نظارت می‌کند و مالکان این شناورها نیز باید با رعایت همه نکات و ضوابط ایمنی، سفر را آغاز کنند و به پایان برسانند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا بهره‌‌‌‌گیری از سفرهای دریایی منحصر به روزهای نوروز شده و در دیگر روزهای سال چنین استقبالی صورت نمی‌گیرد، به اولویت‌بندی مرخصی‌های سالانه کارمندان دولتی اشاره می‌کند که آنها می‌توانند از این مرخصی برای سفرهای دریایی در زمان مناسب‌تری استفاده کنند.
استیری در گفتگو با مانا این نکته را اضافه می‌کند که در جنوب کشور حدود 6 ماه از سال هوا مناسب بوده و به ‌طور خاص از آذرماه تا پایان اسفند، هوای جنوب عالی است. با این حال حدود 60 درصد از سفرهای دریایی هر سال از 25 اسفند تا 15 فروردین انجام می‌‌‌شود و متأسفانه در دیگر ماه‌های سال این استقبال و بهره‌گیری وجود ندارد. به ‌تأکید این کارشناس امور دریایی، به‌ طور قطع انجام چنین حجمی از سفر دریایی نیازمند بسیج کردن همه امکانات است که البته همه ساله این کار به خوبی انجام می‌شود به ‌طوری ‌که در دو سال اخیر حتی یک سانحه دریایی هم رخ نداده است.
استیری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران این‌گونه سفرها در نوروز 94 به هفت میلیون و 600 هزار نفر برسد از آمادگی دست‌اندرکاران این بخش برای میزبانی هشت میلیون مسافر خبر می‌دهد و می‌گوید چنانچه این سفرها در طول سال تقسیم شوند علاوه ‌بر اینکه ضریب ایمنی افزایش پیدا می‌کند، مردم نیز می‌توانند با آرامش و لذت بیشتری به سفر و گشت‌وگذار دریایی بپردازند.
وی با اشاره به راه‌اندازی تعاونی شناورهای مسافری بندرعباس در کنار شرکت کشتیرانی والفجر از این دو گروه به ‌عنوان مطمئن‌ترین دارندگان شناورهای دریایی یاد می‌کند و در پاسخ به این پرسش که اکنون تعداد شناورهای مسافری دریایی چه تعداد است، می‌گوید: حدود 58 فروند شناور دریایی زیر نظر سازمان بنادر و دریانوردی با دارا بودن حدود 5800 صندلی استاندارد، فعالیت می‌کنند.
استیری از مسافران سفرهای دریایی می‌خواهد تا برای انجام هر سفر دریایی به‌ طور حتم از بنادر ایمن به ‌عنوان مبدأ سفر استفاده‌ کنند و برای آگاهی از موضوع و دریافت نام این بنادر می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی mana.ir و جستجو در بخش «کرایه مسافر دریایی» از جدول مسیرهای مسافری دریایی داخلی، اطلاعات لازم را دریافت کنند.
از بصره تا شارجه
در حال حاضر پایانه مسافری بین‌المللی خرمشهر، تنها پایانه مسافری در بنادر ایران است که مسافران را در مسیرهای بین‌المللی عراق و کویت جابه‌جا می‌کند. علاوه ‌بر این در تعطیلات نوروزی 94، کشتی‌های مسافری ناوگان کشتیرانی در مسیرهای بندرعباس- شارجه، بندرلنگه - کیش، خرمشهر- کویت و خرمشهر- بصره به صورت رفت‌وبرگشت فعالیت خواهند کرد.
گفتنی است سفرهای دریایی از خرمشهر به بصره هر روز و به کویت به صورت یک روز در میان است. بنابر اعلام ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی دریایی، این سفرها از ۲۸ اسفند امسال آغاز و تا ۱۴ فروردین 1394 ادامه دارد. البته مسافران علاقه‌مند سفر به کیش می‌توانند از راه بندرلنگه به کیش در صورت تمایل با استفاده از خودروی شخصی خود که با کشتی‌های کشتیرانی والفجر حمل خواهد شد، به این جزیره سفر کنند. در این ‌باره روابط‌عمومی اداره کل بنادر خرمشهر اعلام کرده است مسافرانی که تمایل به انجام سفر چهار ساعته از خرمشهر به کویت دارند، باید ویزا را از کنسولگری یا سفارت این کشور دریافت کرده باشند؛ زیرا برای سفر به کویت دریافت روادید الزامی است و در بندر خرمشهر به مسافران ویزا داده نمی‌شود. ضمن اینکه اگر کسی قصد سفر به این کشور را داشته باشد، سفر دریایی برگشت از کویت به خرمشهر، ۲۴ ساعت بعد است و نمی‌توان صبح از خرمشهر به کویت رفت و همان شب بازگشت. ولی در سفر خرمشهر - بصره- خرمشهر، چنین وضعیتی امکان‌پذیر است.
سفر به‌یاد ماندنی روی اروندرود
برای آگاهی بیشتر از برنامه‌‌‌ سفرهای دریایی در نوروز 94، رئیس ستاد هماهنگی مسافرت‌های نوروزی اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر به بیان نکاتی در این ‌باره پرداخته است. حسین علایی با بیان اینکه زمان اعزام شناورهای مسافری از بندر خرمشهر به بنادر بصره و کویت به ترتیب روزانه و یک روز در میان است، می‌‌‌گوید:‌ تعدادی شناور برای عملیات‌های مسافری نوروز ۹۴ در حالت آماده‌باش هستند. علایی همچنین از آمادگی تعدادی شناور تفریحی کوچک برای گردش در اروندرود خبر می‌دهد که شرکت‌های کشتیرانی طرف قرارداد با اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر برای برگزاری تورهای تفریحی داخل آب‌های ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند. همچنین تعدادی قایق تندروی امدادی نیز برای کمک به مسافرانی که شناورشان دچار مشکل شده و با خطر احتمالی واژگونی روبه‌رو شوند، آماده است. البته مسافران دریایی باید این نکته را هم به یاد داشته باشند که مرز دریایی خرمشهر - بصره، تنها مرز ایران با عراق است که مسافر انفرادی می‌پذیرد و دیگر مرزها در روزهای عید، به هیچ عنوان پذیرای مسافران انفرادی عتبات عالیات نیستند. بنابراین سازوکاری اندیشیده شده است تا در این روزها، برخلاف دیگر بخش‌های حمل‌ونقل که نرخ بلیت‌ها افزایش پیدا کرده نرخ بلیت سفرهای دریایی از خرمشهر به بصره و کویت افزوده نشود.
عادل دریس، مدیر اداره بنادر و دریانوردی خرمشهر نیز درباره برگزاری تورهای دریایی فوق‌العاده به عراق و کویت در نوروز 94 به مانا می‌گوید: کشتی برلیان ظرفیت حمل 235 نفر مسافر و کشتی ایران زمین ظرفیت حمل 71 نفر مسافر را دارد.
دریس با تصریح اینکه هر ساله در نوروز، گردشگران زیادی برای سفر به کشورهای کویت و عراق از راه بندر خرمشهر اقدام می‌کنند بنابراین گردشگرانی که قصد دارند با استفاده از این شناورها به بصره سفر کنند می‌توانند ظرف مدت 24 ساعت نسبت به دریافت ویزای خود در شهرستان اهواز اقدام کنند. اما گرفتن ویزا برای سفر به کویت به زمان بیشتری نیاز دارد و باید از مدت‌ها قبل گردشگران برای این سفر برنامه‌ریزی کنند. البته در این روزها از سوی سپاه پاسداران نیز تورهای ویژه کاروان راهیان‌نور در اروندرود و در محل یادمان شهدای والفجر 8 برگزار می‌شود. از سوی دیگر چنانچه برخی از مسافران به آبادان سفر کنند،‌ می‌توانند از گشت‌های دریایی در این بندر نیز استفاده کنند. برای این منظور در بندر آبادان، اسکله ویژه مسافری دایر است و گردشگران می‌توانند از ظرفیت‌های بنادر چوئبده، آبادان و اروندکنار برای گشت‌های دریایی بهره‌مند شوند. هم‌اکنون دو فروند شناور در مسیر آبادان- خرمشهر و آبادان - اروندکنار به گردشگران خدمات ارائه می‌دهند و قرار است دو فروند شناور تفریحی دیگر نیز در نوروز برای به کارگیری در آب‌های آبادان اضافه شود. در این شناورهای تفریحی برای گردشگران برنامه‌های سرگرم‌کننده و مفرح از جمله موسیقی و پذیرایی نیز انجام خواهد شد.
واکاوی سفرهای دریایی به کیش
از بنادر که به جزایر می‌رسیم، نام کیش، قشم و چابهار بیشتر شنیده می‌شود؛ در این میان مبادی دریایی کیش، سه بندر چارک، آفتاب و لنگه هستند که سفرهای دریایی به جزیره در همه روزهای سال از این بنادر انجام می‌گیرد. در حال حاضر از مبادی آفتاب و لنگه، روزانه یک سفر و از بندر چارک روزانه سه سفر رفت و برگشت در مسیر بندر کیش انجام می‌گیرد. مسافرانی هم که قصد دارند با خودروی شخصی خود به کیش سفر کنند، این امکان با شناورهای مخصوص حمل مسافر و خودرو برایشان فراهم شده است.
البته حمل خودرو از بندرلنگه به کیش فقط در ایام نوروز انجام می‌شود. مسافران و گردشگرانی که می‌خواهند از راه‌های زمینی به کیش مسافرت کنند باید از راه‌های زمینی منتهی به این سه بندر اقدام کنند؛ شناورهای در نظر گرفته شده برای حمل‌ونقل در این مسیرها امکان حمل خودرو را نیز دارند. تنها راه زمینی به بندر آفتاب از بندر چارک بوده و آنها می‌توانند سفر دریایی کوتاه‌تری از این راه به کیش داشته باشند. حال چنانچه تصمیم گرفته‌اید با خودرو به کیش بروید، برای ورود خودرو به جزیره کیش باید اصل و کپی کارت خودرو،‌ برگ معاینه فنی و گواهی‌نامه رانندگی خود را به دفاتر گمرک مستقر در مبادی ورودی (بنادر آفتاب، لنگه و چارک) ارائه و البته باک خودروی خود را از بنزین پر کنید. رانندگان حتماً در نگهداری و حفظ برگه مجوز گمرکی خروج خودرو از سرزمین اصلی (برگ کاپوتاژ) تا زمان پایان سفر،‌ دقت کنند.
مسافران این جزیره می‌توانند برای استفاده از فضا و طبیعت بکر و مرجانی سواحل زیبای جزیره به گشت‌زنی دریایی که توسط کشتی‌های مسافری مجلل، همراه با برنامه پذیرایی و موسیقی در ساعت 23 هر شب از بندرگاه کیش برگزار می‌شود، بپردازند. البته شناورهای تندرو نیز برای گشت‌های ساحلی همه روزه در اسکله تفریحی کیش آماده ارائه خدمات به مسافران هستند.
مسیرهای دریایی والفجر کدامند؟
در همین حال شرکت کشتیرانی والفجر با اعلام مسیرهای دریایی نوروزی از راه‌اندازی خط دریایی بندرلنگه به کیش در تعطیلات نوروز خبر داده و اعلام کرده است که این مسیرها از بنادرجنوبی کشور شامل لنگه به کیش، لنگه به دبی، بندرعباس به شارجه، خرمشهر به کویت، خرمشهر به بصره و بندرعباس به قشم برقرار است و مسیرهای برعکس آن نیز به همین ترتیب توسط ناوگان کشتیرانی والفجر انجام می‌شود. بر اساس این اعلام، مسیر بندرلنگه به کیش با کشتی‌های رو - رو با ظرفیت 380 تا 500 مسافر و 120 دستگاه خودرو به ‌دلیل حجم متقاضیان تنها برای تعطیلات نوروز انجام می‌شود. علاوه ‌بر این در این خطوط دریایی، کشتی‌های تندرو کاتاماران نیز تردد خواهند داشت.
هرمزگان و 14 جزیره جذاب
مسافران جنوب کشور باید در نظر داشته باشند که علاوه ‌بر کیش و قشم، سفرهای دریایی به جزایر چهارده‌گانه استان هرمزگان از جمله جاذبه‌های خلیج‌فارس است. به ‌دلیل شرایط آب و هوایی و ایجاد ظرفیت‌ سفرهای دریایی مثل اسکله، بندر، شناور و لندینگ‌کرافت و شرایط ساحلی که در استان هرمزگان فراهم شده، بیشتر مسافران این استان را برای سفرهای دریایی خود انتخاب می‌کنند. اگر چه هرمزگان دارای 32 بندر می‌باشد ولی امکان تردد از هر بندر و سفر دریایی برای مسافران، فراهم نیست و ممکن است خطراتی برای آنها به ‌وجود آید بنابراین تدارک سفرها از مکان‌های مشخص مثل بندر شهیدباهنر، بندر شهیدحقانی، بندر پُهل، لافت قشم، بندر شهید ذاکری، بندرلنگه، بندر چارک، بندر آفتاب و بندرگاه کیش پیش‌بینی شده است.
در این میان جزیره زیبای کیش علاوه بر مراکز خرید، دارای شهر حریره، کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز، خانه مردم‌شناسی و جزیره مرجانی است. پارک دولفین‌ها، سواحل مناسب برای شنا و آب زلال اطراف این جزیره نیز گردشگران را مجذوب خود ساخته است. همچنین جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، دارای مراکز خرید زیادی است و به‌ عنوان بزرگ‌ترین جزیره از جاذبه‌های گردشگری مانند غار نمکی به صورت قندیل، جنگل‌های حرا، دره ستارگان، غار خربس، قلعه پرتغالی و تخمگذاری لاک‌پشت‌ها برخوردار است. در جزیره هنگام نیز تماشای دلفین‌ها جاذبه‌های خاصی دارد،. در جزیره لارک هم بسیاری از مسافران با چادرهای مسافرتی یک تا دو شب را در این جزیره به سر می‌برند و از بازارچه محلی که شامل صنایع دستی و موادغذایی است، خرید می‌کنند.
جزیره هرمز هم از نقاط دیدنی و دارای قلعه پرتغالی‌ها و خاک سرخ آن هم معروف است. جزایر دیگر این استان مانند لاوان نفتی و مسکونی، فارور و هندورابی نیز زیستگاه پرندگان دریایی بوده و ابوموسی و تنب‌های بزرگ وکوچک هم دارای نقاط دیدنی است و شماری از مسافران برای استراحت و آرامش و ماهیگیری به این مناطق سفر می‌کنند.
مهدی نوفرستی، معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفتگو با مانا با اعلام آمادگی برای نظارت هرچه بیشتر بر سفرهایی دریایی نوروز 94، از ظرفیت‌سازی برای هفت میلیون نفر سفر دریایی خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به این حجم سفر و به ‌منظور افزایش توان ناوگان ایمنی و نجات در سوانح دریایی، هم‌اکنون تعداد شناورهای ناجی استان از 6 به هفت فروند افزایش یافته است؛ همچنین سه پست اسکله برای همیاران ناجی احداث شده و امکان نجات مصدومان دریایی توسط بالگرد در شب فراهم شده و 32 تیم همیار ناجی، تیم‌های امداد و نجات دریایی هرمزگان را همراهی خواهند کرد.
نوفرستی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی سفرهای دریایی در هرمزگان تصریح می‌کند که این طرح در چهار بخش ایمنی مسیر تردد، ایمنی بنادر مسافری، ایمنی شناورها و اطلاع‌رسانی از 25 اسفند آغاز و تا نیمه فروردین سال 1394 ادامه خواهد داشت.
چنانچه به بندرعباس سفر کردید از قایق‌های تفریحی آن استفاده کنید چرا که 30 قایق تفریحی برای آب‌های ساحلی بندرعباس ساماندهی شده است. همچنین چهار پارک ساحلی غدیر، ولایت، سورو و پشت شهر در این بندر آماده‌سازی شده و در آنها بازارچه‌های صنایع دستی ویژه منطقه خلیج‌فارس برای گردشگران برپاست. همچنین اتوبوس‌های دریایی و شناورهای کاتامارون در مسیر بندرعباس- هرمز و بندرعباس- قشم در حال تردد هستند و مسافران می‌توانند از آنها برای سفر به این جزایر استفاده کنند.
کف خلیج چابهار را ببینید
بهتر است از ساحل خلیج‌فارس به ساحل دریای عمان سفر کنید چرا که می‌توانید با استفاده از شناورهای کف شیشه‌ای به گشت‌زنی در آب‌های خلیج چابهار بپردازید.
محمد‌رضا نایب‌پور به ‌عنوان مالک تنها کلوپ فعال غواصی در چابهار در این ‌‌‌‌‌‌باره به مانا می‌گوید: سواحل صخره‌ای زیبا در چابهار و آب زلال خلیج چابهار باعث می‌شود سپری کردن تعطیلات برای گردشگران، خاطره‌ای بسیار به یادماندنی به جا گذارد.
به‌ گفته وی گردشگران نوروزی می‌توانند در روزهای نوروزی علاوه ‌بر بهره‌مندی از خدمات غواصی این کلوپ با استفاده از شناورهای کف شیشه‌ای به گشت‌زنی در خلیج چابهار بپردازند. این شناورها به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که امکان دیدن طبیعت و آبزیان زیرآب خلیج‌فارس را برای گردشگران فراهم می‌کند. هم‌اکنون هشت شناور کف شیشه‌ای در چابهار به گردشگران خدمات ارائه می‌دهند و هر یک از این شناورها، ظرفیت حمل 10 نفر مسافر را دارد.
جابه‌جایی روزانه 30 هزار مسافر نوروزی از بندرعباس به قشم
45 فروند شناور با ظرفیت حمل روزانه 30 هزار مسافر در تعطیلات نوروزی جابه‌جایی مسافران نوروزی از بندرعباس به قشم و بالعکس را به عهده خواهند داشت.
مدیر تعاونی شناورهای تندرو بندرعباس در گفت‌وگو با مانا ضمن بیان این مطلب با اشاره به آماده بودن همه شناورها برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی افزود: همچنین تعداد 6 فروند شناور کوچک‌تر که ظرفیت کمتری دارند مسافران را از بندرعباس به هرمز جابه‌جا می‌کنند.
اسحاق اصلاحی در ادامه اظهار داشت: به منظور انجام هر چه بهتر سفرهای دریایی در ایام نوروز ایمنی کلیه شناورها مورد بررسی قرار گرفته و نیاز تعمیراتی آنان رفع شده است. همچنین آموزش‌های لازم به کارکنان کشتی‌ها داده شده است.
آمادگی کشتیرانی والفجر برای جابه‌جایی مسافران نوروزی
ابراهیم عزیزآبادی مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر نیز در گفتگو با مانا از آمادگی این شرکت جهت جابه‌جایی مسافران دریایی در ایام نوروز خبر داده و می گوید: کشتی‌های مسافری ناوگان کشتیرانی والفجر در تعطیلات نوروزی در مسیرهای بندرعباس- شارجه، بندرلنگه –کیش، خرمشهر- کویت، خرمشهر- بصره به صورت رفت و برگشت فعالیت خواهند کرد.این سفرها با استفاده از کشتی‌های مدرن این شرکت از 28 اسفندماه سال جاری آغاز و تا 14 فروردین ماه سال 94 ادامه پیدا خواهد کرد و مسافران علاقه‌مند سفر از طریق بندرلنگه به کیش می‌توانند در صورت تمایل با استفاده از خودروی شخصی خود که با کشتی‌های کشتیرانی والفجر حمل خواهد شد به این جزیره سفر کنند.
8 میلیون مسافر دریایی در نوروز94 جابه‌جا می‌شود
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در گفتگو با مانا می گوید : پیش‌بینی می کنیم در نوروز 94 تعداد مسافران دریایی به هشت میلیون نفر برسد که این رقم نسبت به سال 93 یک میلیون نفر افزایش خواهد داشت.
هادی حق‌شناس با بیان تمهیدات فراهم شده برای انجام سفرهای خوش دریایی برای گردشگران ایرانی و مسافران در ایام نوروز معتقد است در نوروز سال 94 حدود 93 فروند شناور عملیات جابه‌جایی مسافر و خودرو را بر عهده خواهند داشت که از این تعداد 62 فروند شناور بزرگ و کوچک با حدود 5700 صندلی مسافران را بین بنادر و جزایر ایرانی و بنادر خارجی جابه‌جا خواهند کرد.همچنین 31 فروند لندینگ‌کرافت جابه‌جایی1700 دستگاه خودرو را به جزایر ایرانی به عهده خواهند داشت.
حق‌شناس با اشاره به آماده بودن ترمینال‌های مسافری به خصوص ترمینال شهید حقانی اظهار داشت: ترمینال‌های سایر بنادر کشور در استان خرمشهر و بوشهر نیز آمادگی ارائه خدمات با ایمنی کامل را دارا هستند.
وی گفت: عمده‌ترین سفرهای دریایی از بندر شهیدحقانی به جزیره قشم و هرمز، بندر باهنر به قشم، چارک به کیش، لنگه به کیش، بندر آفتاب به کیش و گناوه به خارک انجام می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار