۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

افزایش سه درصدی صید آبزیان دریایی کشور

معاونت صید و بنادر صیادی سازمان شیلات کشور گفت: امسال میزان صید آبزیان دریایی کشور (شمال و جنوب) به 530هزار تن خواهد رسید که نسبت به سال 92 حدود سه درصد افزایش نشان می دهد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۵۲۶۸۸
افزایش سه درصدی صید آبزیان دریایی کشور
علی اصغر مجاهدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مانا در خوزستان افزود: از این میزان حدود 50هزار تن در صیدگاه های دریای خزر و 480هزار تن به صیدگاه های خلیج فارس در چهار استان سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، بوشهر و خوزستان اختصاص دارد.
وی از کاهش شش درصدی سهم صید در آبهای شمال غرب خلیج فارس در سال 1393 خبر داد و گفت: در حالی که در سال 1387سهم صید در بنادر صیادی خوزستان و شمال غرب خلیج فارس 15درصد سهم کل صید در استان های جنوبی بود ولی این سهم هم اکنون به 9درصد رسیده است.
معاون صید و بنادر صیادی سازمان شیلات کشور در ادامه پیش بینی کرد به علت فشار زیاد بر ذخایر آبزیان ، میزان صید در سال 1394در آبهای شمال غرب خلیج فارس به روند کاهشی خود ادامه دهد.
وی میزان صید آبزیان در آبهای شمال غرب خلیج فارس را 45هزار تن در سال 1393 عنوان کرد و گفت: این رقم در سال های گذشته 50هزار تن بود.
مجاهدی ، فشار سنگین برمنابع و ذخایر آبزیان ، آلودگی های زیست محیطی ، صید بی رویه و صید در فصل ممنوعیت و همچنین بی توجهی صیادان عراقی به ممنوعیت صید را از عوامل موثر در کاهش صید در آبهای شمال غرب خلیج فارس عنوان کرد.
معاون صید و بنادر صیادی سازمان شیلات کشور اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس و نواحی ساحلی به منظور کاهش فشار بر منابع آبزیان دریایی را مورد تاکید قرار داد.
* همکاری فائو و بانک توسعه اسلامی
مجاهدی از امضای توافق سه جانبه ایران ، عراق و کویت و همکاری فائو و بانک توسعه اسلامی به منظور مدیریت و صیانت از منابع دریایی شمال غرب خلیج فارس خبر داد.
وی گفت: بر اساس این تفاهم نامه بانک توسعه اسلامی منابع مالی لازم را در اختیارفائو قرار می دهد تا بر منابع دریایی شمال غرب خلیج فارس که بین این سه کشور مشترک است مدیریت کند تا بتوان از ذخایر موجود حفاظت کرد.
وی گفت: حمایت بین المللی از منابع و ذخایر آبزیان شمال غرب خلیج فارس این امکان را می دهد تا بتوان مدیریت اصولی برای بازسازی منابع موجود به عمل آید.
* صید را باید اقتصادی تر کرد
مجاهدی گفت: باید به جای صید بیشتر ، صید را اقتصادی تر کرد تا منافع آن به جیب صیادان برود.
وی با اشاره به تقاوت قابل ملاحظه قیمت ماهی در ساحل با آنچه در بازار عرضه می شود افزود: ساختار بازار باید به سمتی برود که سود قابل توجه به سمت تولید کننده برود و در بقیه فرآیند های فراوری تا مصرف مشارکت داشته باشد تا صید ما اقتصادی تر شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار