۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶

آغاز طرح آماده سازی سواحل برای تخم گذاری لاک پشت ها

مدیر کل بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از آغاز طرح پاکسازی سواحل به منظور آماده سازی برای تخم گذاری لاک پشت ها خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۲۵۶۱
آغاز طرح آماده سازی سواحل برای تخم گذاری لاک پشت ها
مدیرکل بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل تخم گذاری لاک پشت ها هر ساله از اسفند ماه شروع می شود، لذا هر ساله برنامه ریزیهای دقیقی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از این گونه های با ارزش دریایی انجام می شود.
داوود میرشکار، گفت: یکی از این اقدامات پاکسازی سواحل مستعد تخم گذاری ، برای آماده سازی تخم گذاری لاک پشت ها ست.
میرشکارعنوان کرد: در این طرح با کمک تشکل های مردم نهاد، سواحلی که احتمال بیشتری برای حضور لاک پشت ها برای تخم گذاری دارد را از هر گونه زباله پاکسازی می کنیم.
مدیرکل بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: چرا که لاک پشت ها موقعی که برای تخم گذاری به سواحل می آیند اگر با زباله یا جسمی برخورد کنند، محل را ترک کرده و برای تخم گذاری ساحل دیگری را انتخاب می کنند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اظهار کرد: گاهی نیز در موقع کندن چاله برای تخم ریزی، لاک پشت ها با موانعی همچون زباله برخورد می کنند که باعث می شود احساس خطر کرده و بلافاصله محل را ترک کنند.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر برخورد لاک پشت ها با زباله های تیز همچون شیشه شکسته باعث ایجاد جراحت در لاک پشت ها و ایجاد آسیب جدی به آنها می شود.
میرشکار در ادامه سخنان خود گفت: در برخی موارد نیز جراحت های به وجود آمده عفونت کرده و به مرور زمان باعث مرگ لاک پشت آسیب دیده خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به همین دلیل پاکسازی سواحل در امر حفاظت لاک پشت های دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اذعان داشت: این پروژه در سواحل خلیج فارس ، جزایر و نیز سواحل دریای عمان در محدود استان سیستان و بلوچستان انجام می شود.
وی یادآور شد: هم اکنون پروژه پاکسازی سواحل در جزایر نخیلو، ام الاکرم و پارک ملی دریایی نای بندر در حال انجام است.
مدیرکل بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، خاطرنشان کرد: البته بیشتر پاکسازی سواحل به صورت سطحی صورت می گیرد.
به گفته میرشکار، لاک پشت های پوزه عقابی از اواسط اسفند ماه برای تخم گذاری به برخی از سواحل بکر و امن در جزایر و سواحل خلیج فارس وارد می شوند.
وی تاکید کرد: تخم گذاری لاک پشت ها تا اواخر خرداد ماه هر ساله ادامه دارد و از تخم بیرون آمدن لاک پشت نهایتاً تا اواخر تیر ماه به اتمام خواهد رسید.
این مقام مسئول در معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یادآورشد: لاک پشت های سبز نیز کمی دیرتر از لاک پشت های پوزه عقابی در سواحل عمان در محدود گواتر- چابهار تخم گذاری می کنند.
مدیرکل بخش زیست بوم معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور،حفاظت از این گونه لاک پشت های دریایی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: امیدواریم هر ساله با اجرای طرح های حفاظتی در حفظ این گونه های با ارزش دریایی به خصوص لاک پشت پوزه عقابی گام موثری برداریم.
به گفته میرشکار، بر اساس آخرین تحقیقات به عمل آمده، نسل لاک پشت های پوزه عقابی در آبهای دنیا با خطر انقراض مواجه است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار