۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰

کشف جلبک برای محافظت از مرجان دریایی

کارشناسان محیط زیست موفق به شناسایی نوعی جلبک شدند که برای نجات مرجان‌های دریایی در گرم‌ترین اقیانوس‌ها مفید است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۲۳۸۲
کشف جلبک برای محافظت از مرجان دریایی
به گزارش مانا متخصصان دانشگاه سوتامپتون و یکی از دانشکده‌های دانشگاه نیویورک در ابوظبی گونه خاصی از جلبک‌ها را در خلیج فارس شناسایی کرده‌اند که از مرجان‌های دریایی در برابر افزایش دمای آبِ اقیانوس‌ها حفاظت می‌کند.
کارشناسان حیات‌وحش برای این گونه جانوری نام علمی Symbiodinium Thermophilum را انتخاب کرده‌اند.
بنابراین گزارش، اکثر مرجان‌ها رنگ خود را از جلبک‌های ریز و همزیست‌ خود دریافت می‌کنند که در بافت‌های این مرجان‌ها لانه‌گیری می‌نمایند. مرجان‌ها برای این جلبک‌ها سرپناه و ریزمغذی‌های ضروری را فراهم می‌کنند و جلبک‌ها نیز در مقابل، نوعی قند را که برای سلامت مرجان‌ها مفید است در اختیار آنها قرار می‌دهند.
اما گرمای آب، اغلب پدیده سفیدشدگی مرجان‌ها را تشدید می‌کند و این پدیده مخرب موجب می‌شود که جلبک‌ها، میزبان خود را در سطح گسترده ترک کنند. پدیده سفیدشدگی برای مرجان‌ها کشنده است چراکه این آبزیان را در برابر بیماری، شکارچیان و آلودگی آسیب‌پذیر می‌کند.
اما ظاهرا جلبک‌هایی که به‌ تازگی در خلیج فارس شناسایی شده‌اند حتی در شرایط سخت نیز در کنار میزبان خود دوام می‌آورند و به دلیل ترکیب مولکولی منحصربه‌فردی که دارند استقامت کرده و مرجان‌ها را ترک نمی‌کنند. در نهایت این ویژگی به مرجان‌ها کمک می‌کند که در آب‌های گرم نیز بتوانند به حیات خود ادامه دهند و شانس بقای آنها بیشتر می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار