۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

عدم رشد گردشگری دریایی نتیجه غفلت مسئولان است/سرمایه گذاری در گردشگری دریایی امنیت می خواهد

نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۲۳۴۲
عدم رشد گردشگری دریایی نتیجه غفلت مسئولان است/سرمایه گذاری در گردشگری دریایی امنیت می خواهد
پتانسیل های موجود در خلیج فارس برای ایجاد مراکز گردشگری دریایی همواره از سوی مسئولان مورد غفلت واقع شده است. 
مشاور عالی مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران به خبرنگار مانا گفت: جزایر جنوبی کشور در خلیج فارس از پتانسیل بسیار بالایی برای ایجاد مراکز گردشگری دریایی برخوردارند؛ پتانسیل هایی که توجه به آنها از سوی مسئولان دولتی همواره مغفول مانده است.
به گفته کاپیتان محمد سمیعی، جزایر زیادی مثل ابوموسی و هندورابی هستند که هنوز کوچکترین امکانات گردشگری در آنها ایجاد نشده است.
ضرورت ساخت هتل در تمام جزایر خلیج فارس
وی تاکید کرد: باید هر چه سریعتر نسبت به ساخت هتل به عنوان نخستین زیرساخت لازم برای ورود گردشگر در تمام جزایر خلیج فارس اقدام شود که تحقق این امر نیازمند حمایت صدرصدی دولت از بخش خصوصی است.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی نیواد گفت: نمی توان تورهای بزرگ گردشگری به جزایر برگزار کرد اما از گردشگران خواست در شرایط آب و هوایی گرم، شب را در چادر سپری کنند.
وی خاطرنشان کرد: جزیره قشم با اینکه دارای جمعیت قابل توجهی است و هر ساله گردشگران زیادی به آنجا سفر می کنند، هنوز آنچنان که شایسته است از امکانات مناسب گردشگری برخوردار نیست.
این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی اذعان داشت: امر ساده و معمولی مانند تخم گذاری لاک پشت ها در برخی جزایر جنوبی یکی از جاذبه های گردشگری دریایی محسوب می شود که به تنهایی می تواند عامل مهمی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود اما نتوانسته ایم از همین امر ساده نیز برای جذب گردشگر بهره مند شویم.
وی در ادامه جزیره خارگ را از جمله جاذبه های طبیعی منحصر به فرد خلیج فارس عنوان کرد و گفت: این جزیره دارای سواحل بسیار زیبا و طبیعت بکری است که متاسفانه راه دسترسی به آن هم اکنون به دلیل وجود تاسیسات نفتی و نیز استقرار نیروهای نظامی به روی گردشگران بسته شده است.
مشاور عالی مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران تصریح کرد: به واقع ورود گردشگران به جزیره خارگ نیازمند گذر از هفت خوان رستم است.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد امکانات گردشگری دریایی در جزایر کشور مستلزم این است که مسئولان دولتی به دریا نگاه کنند؛ آنها نباید تصمیمات خود را پشت پنجره های بسته بلکه مقابل پنجره هایی که روبه دریا بازشده، باید اتخاذ کنند.
امکان کسب درآمد ارزی سرشار از گردشگری دریایی
وی تاکید کرد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، ورود گردشگران خارجی به کشور امسال پنج میلیارد دلار درآمد ارزی به همراه داشته است و این در حالی است که ترکیه سالانه 23 میلیارد دلار در آمد ارزی ناشی از ورود گردشگر کسب می کند.
کاپیتان سمیعی خاطرنشان کرد: در این شرایط که دنیا با سرعت به سمت کسب درآمد از طریق گردشگر پیش می رود، چشم انداز کشور ما کسب 10 میلیارد دلار درآمد ارزی سالانه از ورود گردشگر است.
وی افزود: چرا مسئولان با دید بالا به قضیه گردشگری نگاه نمی کنند و به جای کسب 10 میلیارد دلار درآمد سالانه برای کسب 30 میلیارد دلار برنامه ریزی نمی کنند.
مشاور عالی شرکت ملی نفتکش ایران گفت: می توان با راه اندازی مراکز گردشگری دریایی و توسعه این صنعت به راحتی سالانه در آمد بسیاری برای کشور کسب کرد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که هم اکنون هیچ گونه توجهی از سوی مسئولان به مقوله گردشگری دریایی نشده است.
عدم امنیت سرمایه گذاری در بخش گردشگری دریایی
به گفته سمیعی هم اکنون در کشور حتی یک مجله و یا رسانه ویژه و مختص گردشگری دریایی برای اطلاع رسانی صحیح به گردشگران و سرمایه گذاران بخش خصوصی وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در کشور ما سرمایه گذاران زیادی علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش گردشگری دریایی هستند اما متاسفانه این سرمایه گذاران احساس امنیت برای سرمایه گذاری در این بخش را ندارند.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی نیواد تاکید کرد: ایجاد این امنیت برای ورود سرمایه گذاران باید هر چه سریعتر توسط بخش دولتی ایجاد شود.
وی در خاتمه اذعان داشت: باید آگاه باشیم چرخ صنعت گردشگری دریایی تنها به دست سرمایه گذاران بخش خصوصی خواهد چرخید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار