۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

جزئیات راه اندازی صنعت اوراق کشتی در سواحل کشور

مراکز راه اندازی صنعت اوراق کشتی(اسکراپ) در سواحل جنوبی کشور تا پایان فروردین ماه جاری و با بررسی سازمان محیط زیست مشخص و اعلام می شود.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۲۳۲۳
جزئیات راه اندازی صنعت اوراق کشتی در سواحل کشور
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: متاسفانه صنعت اسکراپ یا به عبارتی اوراق کشتی یک صنعت بسیار سودآور و در عین حال بسیار زیان آور برای محیط زیست است. به همین منظور سازمان محیط زیست در ابتدا بررسی می کند که آیا این صنعت باید در کشور انجام شود یا خیر سپس بررسی می کند که این صنعت در کجا انجام شود.
پروین فرشچی در ادامه با بیان اینکه این صنعت ازلحاظ زیست محیطی اثراتی در پی خواهد داشت اظهار داشت: سوال اینجاست اگر این صنعت یک صنعت خوب و سازگار با محیط زیست است، با توجه به درآمد مالی خوب آن، چراهمه کشورهای ساحلی اسکراپ یارد ندارند و در تمام دنیا فقط چهار اسکراپ یارد وجود دارد؟
فرشچی گفت: با توجه به اثرات زیست محیطی بالای این صنعت کشورها برای ایجاد آن در کشورشان با تعلل اقدام می کنند.
وی یادآور شد: با توجه به تقاضای بالا برای اسکراپ کشتی در کشور مطالعات برای ایجاد این صنعت در سواحل جنوب کشور آغاز شده که اگر نتایج این مطالعات تا پایان فروردین ماه جاری به خوبی به نتیجه برسد می توان اعلام کرد که در کدام یک از سواحل جنوبی کشور، با چه ابعادی و چگونه اسکراپ یارد در کشور ایجاد شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ورود آلودگی برخی از صنایع کشتی سازی شمال کشور به دریای خزر گفت: تمام کشتی سازی ها باید دارای ارزیابی اثرات زیست محیطی باشند و پس از اینکه ارزیابی اثرات زیست محیطی آنها مورد توافق قرار گرفت باید بررسی شود که آیا تعهدات داده شده اجرا می شود یا خیر.
وی خاطر نشان ساخت : در صورت اجرا نشدن ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان محیط زیست از چندین طریق از جمله تذکر، جلوگیری از فعالیت و ... می تواند اقدام کند.
وی گفت: تا کنون درخصوص ورود آلودگی کارخانجات کشتی سازی به دریای خزر هنوز گزارش علمی از سوی استان های ساحلی به سازمان اعلام نشده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار