۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸

بازگشایی بنادر مسافری هرمزگان با آرام شدن دریا

تردد مسافری در بنادر مرکز و غرب استان هرمزگان که از صبح روز شنبه تا شامگاه یکشنبه به علت وزش شدید باد و طوفان متوقف شده بود، ساعاتی پیش از سر گرفته شد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۲۲۸۴
بازگشایی بنادر مسافری هرمزگان با آرام شدن دریابه گزارش مانا وزش باد شدید در تنگه هرمز طی دو روز نخست هفته جاری موجب شد تا تردد تمامی شناورهای سبک و سنگین مسافری از طریق بنادری همچون شهید حقانی، شهید ذاکری قشم و هرمز، کیش، لنگه، چارک و آفتاب متوقف شود و مهم ترین بنادر مسافری کشور به حالت تعطیل درآیند.
هواشناسی هرمزگان طی اطلاعیه ای برای روزهای شنبه و یکشنبه (2 و3 اسفند)، افزایش سرعت باد، گرد و غبار، کاهش میدان دید افقی و رگبار و رعد و برق بر اثر فعالیت سامانه بارشی پیش بینی کرده بود.
طی روزهای گذشته، سرعت باد در برخی از مناطق خلیج فارس (از جمله جزیره ابوموسی ) به بیش از 58 کیلومتر بر ساعت رسید؛ همچنین، میدان دید افقی در خلیج فارس حتی به کمتر از 1000 متر کاهش یافت و امواج دریا نیز در برخی از مناطق حدود 2 متر ارتفاع گرفت که این شرایط باعث شد تا امکان انجام سفر ایمن دریایی در این مسیرها وجود نداشته باشد.
این رخداد در حالی به وقوع پیوست که طبق تدابیر اندیشیده شده توسط اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ترددهای دریایی خودرو و مسافر به مقصد جزیره قشم از طریق پهل به لافت و بالعکس با شناورهای لندینگ کرافت (به صورت شبانه روزی) انجام شد تا خدمات دهی به مردم حتی در شرایط بحرانی نیز متوقف نشود.
این گزارش حاکی است؛ با کاهش سرعت باد در خلیج فارس و آرام شدن دریا طی ساعات نیمروزی امروز(دوشنبه 4 اسفند)، امکان انجام سفر ایمن دریایی در این مسیرها پس از سپری شدن چندین ساعت شرایط نامساعد جوی، فراهم شده است. بر همین اساس، شناور "آذرخش 903" به ظرفیت 60 حوالی ساعت 10:30امروز جابجایی مسافران جزیره رنگین کمانی خلیج فارس را در مسیر بندر شهید حقانی به بندر هرمز به انجام رساند.
در همین زمان، شناور "میداس" ساعت 10:30به ظرفیت 219 نفر، مسافران حاضر در بندر شهید حقانی بندرعباس را به مقصد جزیره قشم منتقل کرد و در ادامه نیز، مسافران مستقر در جزیره عجایب هفتگانه خلیج فارس را به مقصد بندرعباس را جابجا کرد.
در نخستین روز از هفته جاری با هماهنگی مرکز جستجو و نجات دریایی، 10 فروند موتور لنج صیادی از موج شکن های اطراف جهت در امان ماندن از امواج شدید دریا به داخل حوضچه بندر تجاری لنگه منتقل شد؛ همچنین، یک فروند شناور بارج و یک یدک کش در آب های ساحلی ابوموسی و یک لنج تجاری در آب های جزیره فارور با پهلودهی به موقع در حوضچه، از خطر غرق شدن نجات یافتند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار