۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵

ایتالیایی ها به بندر شهید رجایی می آیند

سرمایه گذاران ایتالیایی جهت حضور و سرمایه گذاری در بندرشهید رجایی با روی باز مدیران سازمان بنادر و دریانوردی در استان هرمزگان رو به رو شدند و انتظارات خود را با مسئولان این سازمان درمیان گذاشتند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۲۲۳۶
ایتالیایی ها به بندر شهید رجایی می آیند
به گزارش مانا،چهارتن از مدیران خط کشتیرانی بین المللی مسینا با همراهی نماینده این خط کانتینری در ایران طی نشستی مشترک، با مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بندر شهید رجایی دیدار و گفتگو کردند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این نشست ضمن بیان اهمیت بندر شهید رجایی در سطح بنادر ایران و منطقه اظهار کرد: بیش از 53 درصد تجارت بین المللی کشور از طریق این بندر انجام می شود.
ابراهیم ایدنی افزود: از سوی دیگر، بندر شهید رجایی بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران محسوب می شود که حدود 85 درصد کل عملیات تخلیه و بارگیری اینگونه کالاها در کشور را بر عهده دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اشاره به طرح های توسعه این بندر برای افزایش ظرفیت کانتینری، گفت: فاز اول توسعه طی سالیان گذشته به پایان رسید. در فاز دوم نیز، احداث یال های شرقی و غربی و بخش های دریایی آن به پایان رسیده و تأمین اعتبار به منظور فاینانس مورد نیاز خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری(گنتری کرین) در دست انجام است.
ایدنی اضافه کرد: با بهره برداری از فاز دوم توسعه بندر، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری به 6 میلیون TEU در سال افزایش می یابد.
وی از آغاز عملیات اجرایی فاز 3 توسعه بندر طی یک ماه گذشته سخن به میان آورد و گفت: با اجرای کامل این فاز، 1300 متر اسکله به زیرساخت های بندر افزوده خواهد شد؛ همچنین ضمن لایروبی حوضچه سوم به عمق 16 متر، میزان 100 هکتار اراضی جدید نیز به مناطق عملیاتی بندر اضافه می شود.
به گفته این مقام مسئول، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندر شهید رجایی با بهره برداری از فاز 3، به 8 میلیون TEU در سال افزایش می یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اراضی فعلی بندر شهید رجایی را 2400 هکتار اعلام کرد و افزود: علاوه براین، 2400 هکتار اراضی دیگر هم در حال حصارکشی است تا به اراضی پشتیبانی بندر اضافه شود. این اراضی قرار است به عنوان یک مرکز لجستیکی با مشارکت سرمایه گذاران فعالیت کند و حتی بخش هایی از آن با کاربری صنعتی پیش بینی شده که کارخانجات جهت راه اندازی خط تولید در آن مستقر خواهد شد.
وی از انعقاد 400 میلیون دلار قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی طی سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: 500 میلیون دلار پیشنهاد قرارداد سرمایه گذاری جدید در دست بررسی است که پس از گذراندن مراحل رایزنی و توافق، به مرحله عقد قرارداد خواهد رسید.
ایدنی برای پذیرش سرمایه گذاران ایتالیایی برای حضور در بزرگترین بندر تجاری ایران اعلام آمادگی کرد.
مدیر کل بنادر و دریانردی هرمزگان همچنین خاطرنشان کرد: انتظار داریم در سفرهای بعدی، کشتی های بزرگتر و با ظرفیت بیشتر به این بندر بیایند.
لازم به ذکر است، در ابتدای این نشست "محمدعلی اصل سعیدی پور" به بیان گزارشی در خصوص آخرین وضعیت عملیاتی بندر شهید رجایی و نحوه خدمات دهی به خطوط کشتیرانی به ویژه لاینرها پرداخت.
مدیران خط کشتیرانی بین المللی مسینا نیز طی اظهاراتی ضمن تقدیر از مسئولان سازمان بنادر و همچنین بندر شهید رجایی برای خدمات دهی مناسب به خطوط کشتیرانی، انتظارات و دیدگاه های خود را با مدیر بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در میان گذاشتند.
مسینا از جمله خطوط معتبر کانتینری بین المللی در جهان است متعلق به کشور ایتالیا می باشد؛ طی سالیان اخیر که تحریم های یکجانبه غرب علیه جمهوری اسلامی اعمال شد، این خط کشتیرانی تردد کشتی های خود را به بندر شهید رجایی- بزرگترین بندر کانتینری ایران- متوقف نکرد.
گفتنی است، کشتی جولی تیتانیو(JOLLY TITANIO) از جمله پیشرفته ترین کشتی های کانتینری و رو- رو جهان متعلق به ناوگان کشتیرانی مسینا اواسط بهمن ماه امسال در نخستین سفر خود در اسکله شماره 27 ترمینال دوم بندر شهید رجایی پهلو گرفت. این کشتی که سال 2014 ساخته شده، 280متر طول و 15 متر آبخور داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار