۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱

ایران و روسیه برنامه همکاری زیست محیطی امضاء کردند

برنامه همکاری های زیست محیطی ایران و روسیه و پروتکل تنوع زیستی الحاقیه به کنوانسیون تهران عصر دیروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست به امضاء روسای امور بین الملل محیط زیست دو کشور رسید.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۲۲۳۴
ایران و روسیه برنامه همکاری زیست محیطی امضاء کردند
به گزارش مانا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر، گفت: این کنوانسیون که در سال 2003 میلادی در تهران به امضاء رسید و از سال 2006 میلادی لازم الاجرا شد در حال حاضر مهم ترین ساختار منطقه ای در ارتباط با حفاظت از دریای خزر است.
ابتکار با بیان اینکه کنوانسیون تهران با همکاری همه کشورهای منطقه شکل گرفت، اظهار کرد: روسیه هم در زمان شکل گیری کنوانسیون و امضاء آن و هم در سال های بعد از امضاء کنوانسیون، گام های مهمی برای تحقق و قرار گرفتن این کنوانسیون در مسیر درست برداشت.
معاون رئیس جمهور تنوع زیستی خزر را بسیار ارزشمند و در عین حال شکننده توصیف کرد و افزود: قطعا بهترین راه حل برای حفاظت از تنوع زیستی خزر، همکاری همه کشورهای حاشیه خزر در این امر است.
سرگی دنسکوی وزیر منابع طبیعی، آب و محیط زیست فدراسیون روسیه نیز با ابراز علاقمندی به توسعه همکاری های دو جانبه میان ایران و روسیه در زمینه حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی، گفت: امضای پروتکل تنوع زیستی الحاقیه به کنوانسیون تهران نشانه همکاری های ثمربخش دو کشور در زمینه حفاظت از تنوع زیستی و منابع طبیعی است.
وی ابراز امیدواری کرد: این همکاری ها در سطوح بالاتر و وسیع تری ادامه یابد.
رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه روسیه سومین کشور از پنج کشور حاشیه خزر است که پروتکل تنوع زیستی الحاقیه به کنوانسیون تهران را می پذیرد، گفت: ایران نیز در اردیبهشت ماه سال جاری به این پروتکل پیوسته بود.
مجید شفیع پورافزود: بر اساس مفاد پیش بینی شده در این پروتکل، زمینه سازی مناسب جهت ناقد شدن مفاد آن توسط هر یک از کشورهای ساحلی خزر برای حفاظت از تنوع زیستی ارزشمند خزر فراهم خواهد شد.
رئیس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به برنامه عمل همکاری های زیست محیطی ایران و روسیه، اظهار کرد: این برنامه عمل دو جانبه محیط زیستی برای سال های 1394 و 1395 در پنج محور به امضاء رسید.
وی مطالعات حفاظت و بازسازی حیات وحش در معرض تهدید، حفاظت از تنوع زیستی و زیست بوم های در خطر خزر، حفاظت و استفاده منطقی از تالاب ها به ویژه با تاکید بر کنوانسیون رامسر، کاهش میزان تولید گازهای گلخانه ای به ویژه در حوزه نفت و گاز و کاهش آلودگی هوا را پنج محور اصلی برنامه عمل مبادله شده میان دو کشور برشمرد.
شفیع پور ضمن اعلام اینکه وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، امین اسناد کنوانسیون خزر شناخته شده است، اضافه کرد: از این رو مسئولان هر کشوری که موفق به امضاء پروتکل تنوع زیستی الحاقیه به کنوانسیون تهران در کنفرانس متعاهدین نشده باشند، برای امضاء آن به ایران سفر خواهند کرد و اسناد پس از امضاء در اختیار وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.
گفتنی است، برنامه عمل همکاری های زیست محیطی ایران و روسیه به امضاء روسای بین الملل محیط زیست دو کشور مجید شفیع پور و نورالدین اینوف رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار