۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶

تحریم شرکت ملی نفتکش ایران خلاف عقلانیت است

تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش ایران از سوی اتحادیه اروپا خلاف توافق ژنو نیست، خلاف عقلانیت است
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۲۲۱۷
تحریم شرکت ملی نفتکش ایران خلاف عقلانیت استبه گزارش مانا محمد جواد ظریف در واکنش به تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش ایران از سوی اتحادیه اروپا با وجود رفع تحریم آن در ماه های قبل و در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام غربی ها، نقض توافق ژنو مبنی بر عدم تحریم جدید نیست به مهر اظهار داشت: این تحریم جدید نیست؛ اینها تکرار تحریم های قبلی است که یک حرکت حقوقی لازم دارد که دوستان ما به دادگاه می روند و رای می گیرند و بر اساس رای دادگاه، مشکلات فنی را برطرف می کنند و پاسخ دادگاه را می دهند؛ لذا از نظر حقوقی چندان نمی توان گفت که توافق ژنو نقض شده است.
ظریف تاکید کرد: در عین حال آنچه که نقض شده، عقل است؛ چون این کار آنها خلاف عقلانیت است، به خاطر اینکه غربی ها هنوز به این درک نرسیده اند که تحریم ها برای خودشان هم به جای اینکه یک سرمایه باشد، یک نوع هزینه است که نمی توانند اهدافشان را پیش ببرند؛ من بیش از اینکه نگران یک یا دو مورد از این اتفاقات باشم، نگران این تفکر هستم.
وی ادامه داد: تا هنگامی که این تفکر را اروپایی ها و آمریکایی ها داشته باشند، به نظر نمی رسد امکان رسیدن به یک تفاهم جدی باشد؛ چون اینها فکر می کنند که تحریم هایشان کارآمد است؛ واقعا اگر فکر می کنند که این تحریم ها کارآمد است، چرا با ما مذاکره می کنند!؟ تحریم ها را ادامه بدهند.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: آنها باید تصمیم بگیرند که یا تحریم کنند و یا مذاکره کنند، آنچه که باعث نگرانی است، این رفتارهای آنهاست که البته مبانی شخصیتی و نگرشی دارد و به نوع نگاه غرب به جهان برمی گردد.
ظریف ادامه داد: تا زمانی که این نگرش آنها تصحیح نشود، غربی ها با همین مشکلات روبرو هستند که یک روز در اوکراین مشکل دارند و یک روز داعش را می سازند که علیه دیگران جنایت کند و بعدا معلوم می شود که خودشان هم بیشترین قربانیان این جنایات هستند و هم بیشترین سربازان را برای داعش درست می کنند؛ این مسائل ضرورت به وجود آمدن یک نگرش جدید را در غرب نسبت به دیگران نشان می دهد و تا زمانی که این نگرش تصحیح نشود، ممکن است یک یا چند مشکل با مذاکره حل شود اما این مبنای فکری باقی می ماند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار