۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶

بازار فله جان دوباره می گیرد

به اعتقاد كارشناسان موسسه تحقیقاتی انگلیسی Drewry رشد تجارت جهانی، جوان سازی ناوگان دریایی و استفاده از سوخت با بازده بالا در اواخر سال 2015 جان دوباره به بازار فله خواهد بخشید.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۲۲۰۳
بازار فله جان دوباره می گیرد
به گزارش گروه بین الملل مانا، تحلیلگران موسسه معتبر انگلیسی Drewry اظهار كردند: كرایه ها در سه ماهه ابتدایی سال 2015 پایین خواهد ماند اما با ورود كشتی های با سوخت بازده بالا به صنعت حمل و نقل دریایی، این كشتی ها نسبت به كشتی های قدیمی خواستار بیشتری خواهند داشت.
به همین دلیل در سال 2014 علیرغم مازاد حجم كشتی ها شاهد رونق دوباره متوسط اجاره كشتی ها نسبت به سال 2013 بودیم. كشتی های با سوخت بازده بالا كرایه بیشتری را طلب می كنند و شمار آنها در حمل و نقل رو به افزایش است.
براساس این گزارش متوسط سن كشتی های فله بر در سال 2014 از 12 به 9 سال تقلیل داشت كه علیرغم كسادی بی سابقه در این صنعت كمك شایانی به بازار كرایه این كشتی ها كرد.
موسسه Drewry همچنین اعلام كرد: حمل و نقل فله 8.3 درصد رشد را در سال 2014 تجربه كرد. تقاضا برای سنگ آهن و رشد 20 درصدی تقاضا برای حمل غلات سهم بسزایی در این رشد ایفا كردند.
این گزارش در ادامه افزود: ناوگان حمل فله شاهد ورود كشتی های جدید كمتری در سال 2014 بود به طوری كه رشد این ناوگان 5.3 درصد بود. این در حالیست كه در سال 2013 شاهد رشد 6.2 درصدی رشد ناوگان فله بودیم.
 
این گزارش می افزاید مشكل مازاد حجم در این ناوگان نیز با تبدیل فله برها به كشتی های تانكر تا حدودی مرتفع خواهد شد. انتظار می رود ورود كشتی های جدید در سال 2015 آهنگ سریعتری به خود بگیرد.
به هرحال با توجه به عدم تعادل در اقتصاد جهانی انتظار می رود پیشی گرفتن تقاضا نسبت به عرضه در صنعت حمل و نقل فله مهمترین نیاز این صنعت در سال 2015 به شمار رود.
در مجموع عواملی نظیر تعدیل حجم موجود در این ناوگان و رواج سوخت های مدرن موجب جان گرفتن دوباره این عرصه از حمل و نقل می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار