۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴

معرفی تاریخ خلیج فارس به گردشگران نوروزی

مدیرکل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از معرفی تاریخ خلیج فارس به گردشگران نوروزی خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۲۱۹۴
معرفی تاریخ خلیج فارس به گردشگران نوروزیمحمد ابراهیم فروزانی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: قصد داریم در ایام نوروز با انجام تبلیغات گسترده گردشگران را به بازدید از موزه های استان بوشهر که بیانگر تاریخ واقعی خلیج فارس هستند، هدایت کنیم.
وی افزود: هم اکنون موزه دریا و دیانوردی و موزه تجارت دریایی از جمله موزه هایی هستند که اسنادی متعلق به تاریخ خلیج فارس در آنها به نمایش درآمده است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر خاطرنشان کرد: هر چند موزه تجارت دریایی بوشهر هنوز جایگاه واقعی یک موزه را ندارد و از نظر علمی، یک نمایشگاه آثار تاریخی تلقی می شود اما با این وجود می تواند بیانگر بخشی از تاریخ خلیج فارس باشد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: تبدیل این مکان به یک موزه نیاز به تامین اعتبارات کافی دارد که هنوز این امر محقق نشده است.
وی گفت: با این وجود این موزه هم اکنون به یکی از جاذبه های تاریخی استان بوشهر برای بازدید گردشگران تبدیل شده است.
فروزانی گفت: پیش بینی می شود در ایام نوروز گردشگران بی شماری از این موزه دیدن کنند.
وی با اشاره به اینکه این موزه در عمارت ایرانی که قدمت بیش از یک قرن دارد، ایجاد شده است، اظهار داشت: مالکیت ساختمان عمارت ایرانی در اختیار اداره کل بنادر و دیانوردی استان بوشهر است.
به گفته این مقام مسئول در استان بوشهر، در موزه تجارت دریایی آثار مکتوب و آثار تاریخی در 35 ویترین به نمایش گذاشته شده است.
وی یادآور شد: در این موزه‌ اسناد دریایی خلیج فارس و بخشی از دست یافته‌های باستان شناسی زیر آب شامل خمره‌های سفالی مربوط به حمل مایعات، اسناد حاکمیت خلیج فارس، اسناد صادرات و واردات شرکت‌های تجاری که در بندر بوشهر فعالیت می‌کردند، به نمایش درآمده است.
این مقام مسئول در استان بوشهر گفت: خمره‌های سفالی و دست یافته‌های باستان‌شناسی زیر آب به نمایش گذاشته شده در این موزه، مربوط به دوره ساسانیان تا صدر اسلام است.
وی با اشاره به اینکه لنج سازی یکی از دانش‌های بومی استان بوشهر است که در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، یادآور شد: بخشی دیگر از موزه تجارت دریایی بوشهر به نمایش تصاویری مربوط به لنج سازی بومی استان بوشهر اختصاص یافته است.
فروزانی با اشاره به اینکه برخی آثار متعلق به خلیج فارس نیز در موزه دریا و دریانوردی بوشهر به نمایش گذاشته شده است، اظهار داشت: این موزه در عمارت کلاه فرنگی که متعلق به نیروی دریایی است دایر است.
به گفته وی، این موزه با مساحتی بالغ بر هشت هکتار از حیث واقع بودن عمارت کنسولگری وکلاه فرنگی و نمایش شناورهای دریایی از جمله کشتی پرسپولیس و دیگر ادوات دریانوردی و نظامی و نیز دارا بودن مناظر طبیعی و چشم نواز ،لحظات مفرح و زیبایی را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند.
وی تاکید کرد: در محوطه بیرونی عمارت کلاه فرنگی نیز انواع قایقهای جنگی و نظامی ،زیردریاییها ،شناورهای مجهز به تجهیزات نظامی که دوران دفاع مقدس مهندسین ایرانی همچون دکتر مصطفی چمران طراحی و ساخته شده است و کشتی پرسپولیس به نمایش گذاشته شده است.
این مقام مسئول در استان بوشهر تصریح کرد: ماکتهای لنج ،تجهیزات پزشکی و بهداشتی کشتیهای نظامی،تابلو آموزش گره های دریایی،نقشه های تاریخی ،ماشینهای تایپ لاتین و فارسی قدیم مورد استفاده در کشتی،انواع سنگها،صدفها و موجودات دریایی نیز به صورت تاکسیدرمی در این موزه نگهداری می شود.
وی اظهار امیدواری کرد: در ایام نوروز گردشگران با بازدید از این موزه ها بیش از پیش با حقایق مربوط به تاریخ خلیج فارس آشنا شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار