۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴

افزایش پایگاه های اقیانوس شناسی در شمال کشور

از سال آینده عملیات ساخت پایگاه اقیانوس شناسی رشت با هدف ارتقاء فعالیت های اقیانوس شناسی دریای خزر، آغاز خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۲۱۴۷
افزایش پایگاه های اقیانوس شناسی در شمال کشوررئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: هم اکنون در شمال کشور تنها پایگاه اقیانوس شناسی در نوشهر فعالیت دارد.
دکتر وحید چگینی افزود: دریای خزر با داشتن 700 کیلومتر ساحل در کشور ما از نظر مطالعات جنبه های مختلف اقیانوس شناسی بسیار حائز اهمیت است.
این مقام مسئول در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی تاکید کرد: بنابراین این پهنه وسیع را تنها نمی توان به وسیله یک پایگاه پوشش داد و به طور قطع برای انجام تحقیقات گسترده و قابل قبول وجود حداقل دو پایگاه اقیانوس شناسی در شمال کشور ضرورت دارد.
وی با اشاره به اینکه قصد داریم تعداد پایگاه های اقیانوس شناسی کشور در سواحل شمالی کشور افزایش دهیم اظهار داشت: بر اساس مصوبات صورت گرفته به زودی عملیات اجرایی ساخت پایگاه اقیانوس شناسی رشت آغاز می شود.
به گفته دکتر چگینی، طرح ساخت پایگاه پژوهشی اقیانوس شناسی رشت هم اکنون در حال طی کردن مراحل مطالعاتی است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح اولیه پایگاه پژوهشی اقیانوس شناسی رشت در زمینی به وسعت پنج هکتار ایجاد خواهد شد.
وی در خصوص اینکه چرا این پایگاه در یکی از شهرستانهای ساحلی گیلان ساخته نمی شود گفت: از انجا که رطوبت بالا در شهرستان های ساحلی به دستگاه ها آسیب وارد می کنند، رشت را برای ساخت این پایگاه انتخاب کردیم.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تاکید کرد: رشت با وجود اینکه رطوبت کمتری در مقایسه با شهرستان های ساحلی دارد، همچنین راه دسترسی ان به دریا بسیار آسان است.
دکتر چگینی تصریح کرد: پس از اتمام طراحی، میزان اعتبارات لازم برای ساخت پایگاه اقیانوس شناسی رشت برآورد خواهد شد.
وی تصریح کرد: تمام تلاش خود را برای تخصیص اعتبارات لازم به این پروژه در سال آینده انجام خواهیم داد.
وی در ادامه سخنان خود اذعان داشت: پیش بینی می شود از سال آینده استارت ساخت این پایگاه اقیانوس شناسی زده شود.
این مقام مسئول در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی تاکید کرد: پس از ساخت پایگاه اقیانوس شناسی رشت، بدون شک در سالهای آینده پایگاه اقیانوس شناسی در استان گلستان نیز خواهیم ساخت.
وی به مرمت ساختمان های پایگاه های اقیانوس شناسی چابهار و بوشهر در سال جاری اشاره کرد و گفت: به این منظور امسال 100 میلیون تومان در پایگاه چابهار و 50 میلیون تومان دیگر نیز در پایگاه بوشهر جهت تعمیرات هزینه شد.
دکترچگینی همچنین از افزایش 33 درصدی اعتبارات پژوهشگاه اقیانوس شناسی در سال آینده خبر داد و گفت: تخصیص 10 میلیارد تومان از محل اعتبارات جاری و شش میلیارد و هشت میلیون تومان نیز از محل اعتبارات عمرانی و تملک دارایی به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در سال آینده مصوب شده است.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور ادامه داد: امسال هفت میلیارد تومان بودجه از محل اعتبارات جاری و چهار میلیارد و شش میلیون تومان نیز از محل اعتبارات تملک دارایی به پژوهشگاه تخصیص یافته بود.
وی با اشاره به اینکه سی و دو درصد اعتبارات مصوب امسال در بخش جاری هنوز تخصیص نیافته است، اظهار داشت: یک میلیارد و 800 میلیون تومان دیگر از محل اعتبارات جاری باید به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در سال مالی 93 تخصیص یابد.
دکتر چگینی تاکید کرد: همچنین بخش قابل توجهی از اعتبارات مصوب از محل اعتبارات عمران و تملک دارایی نیز تخصیص نیافته است.
وی گفت: امیدواریم تا پایان سال مالی بدهکاری ها به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی به طور کامل پرداخت شود.
این مقام مسئول در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اذعان داشت: با توجه با اعتبارات مصوب سال آینده، از افزایش 33 درصدی اعتبارات پژوهشگاه برخورداریم اما این در صورتی قابل قبول خواهد بود که تمام اعتبارات مصوب تخصیص یابد.
وی با بیان اینکه هزینه های پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی بسیاربالا است، اظهار داشت: امسال نتوانستیم ساخت پایگاه اقیانوس شناسی بندر عباس را آغاز کنیم ولی سال آینده حتما باید عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.
دکتر چگینی به ساخت کاوشگر خلیج فارس اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده تابستان سال آینده این شناور به پژوهشگاه تحویل داده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هزینه نگهداری این شناور در شش ماه دوم سال آینده چهار میلیارد تومان خواهد بود گفت: از اعتبارات سال 94 باید در ابتدا بودجه ای برای این امر اختصاص داد.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی همچنین از افتتاح مرکز منطقه ای غرب یونسکو در سال آینده خبر داد و گفت: بر اساس تعهدی که به یونسکو داریم باید سالانه یک و نیم میلیارد تومان به این مرکز تخصیص دهیم.
وی همچنین اختصاص بودجه برای اعزام نیرو به جنوبگان را از دیگر اهداف پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اعلام کرد و گفت: برای تامین اعتبار پروژه های ذکر شده در سال جاری ،لازم است که دولت نسبت تخصیص اعتبارات مصوب پایبند باشد. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار