۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲

آغاز حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در قشم

به زودی پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در سواحل شیب دراز قشم آغاز خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۲۱۳۷
آغاز حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در قشمکارشناس ارشد محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار مانا اظهارداشت: معمولاً هر ساله پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی از اسفندماه در جزیره قشم آغاز می شود.
محسن رضایی با اشاره به اینکه زمان دقیق شروع پروژه مشخص نیست، گفت: هر موقع اولین لاک پشتی که برای تخم گذاری به ساحل بیاید، مشاهد شود آن زمان را آغاز پروژه حفاظت اعلام می کنیم.
وی با اشاره به اینکه این پروژه حفاظتی با کمک جامعه محلی تا پایان خرداد ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: با انجام این پروژه حفاظتی درصد موفقیت تولد بچه لاک پشت ها به 90 درصد افزایش یافته که این نرخ در دنیا بی نظیر است.
کارشناس ارشد محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی 12 سال است که به صوت مداوم در جزیره قشم و سواحل شیب دراز انجام می شود.
وی تاکید کرد: اجزای اصلی این پروژه حفاظتی شامل مردم روستای شیب دراز، محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد‌قشم و برنامه تسهیلات محیط‌زیست جهانی است.
رضایی در ادامه گفت: در پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی امسال طرح جدیدی اجرا خواهد شد که بر مبنای آن از افراد داوطلب نیز برای اجرای پروژه حفاظت استفاده خواهد شد.
کارشناس ارشد محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: فراخوان این طرح به زودی به NGO ها و دفاتر طبیعت گردی اعلام خواهد شد.
وی تصریح کرد: به علاقه مندانی که بخواهند در طرح حفاظتی شرکت کنند، امکانات رفاهی از سوی اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم اعطا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون این پروژه خود به بخشی از جاذبه گردشگری جزیره تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: هر ساله از اسفند ماه تورهای ویژه طبیعت گردی برای مشاهده تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی وارد جزیره قشم می شوند.
وی تصریح کرد: لاک پشت های پوزه عقابی در فصل قبل بیش از 9 هزار و 140 تخم در سواحل ماسه ای شیب دراز گذاشتند که از بین این تخم ها، شش هزار و 524 عدد از آنها تخم های رسیده و دارای زرده و نطفه بودند و در پایان فصل تخم گذاری از بین تخم های رسیده 5 هزار و 882 عدد بچه لاک پشت به دنیا آمدند.
این کارشناس ارشد سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: تخم گذاری لاک پشت ها تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
وی یادآور شد: همچنین تا اوایل تیر ماه هر ساله شاهد بیرون آمدن بچه لاک پشت ها از تخم ها هستیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار