۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
با افزایش تردد در اسکله بهشتی

وضعیت مرجانهای چابهار روز به روز بدتر می شود

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان بر ضرروت هر چه سریعتر پایش سایت کلونی مرجانی انتقال داده شده چابهار تاکید کرد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۱۵۸۷
وضعیت مرجانهای چابهار روز به روز بدتر می شود
محمد رضا علیمرادی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: روز به روز وضعیت زیست محیطی کلونی مرجان های انتقال داده شده در چابهار بدتر می شود.
رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: با شروع فصل بارندگی و ورود گل و لای از سمت سواحل به دریا و به دنبال آن افزایش رسوبات، حیات مرجانها بیش از پیش نیز تهدید خواهد شد.
وی تصریح کرد:افزایش تردد ها در اسکله شهید بهشتی که در نزدیکی سایت مرجانی واقع شده، باعث شده تا حیات مرجان های این منطقه روبه نابودی رود.
علیمرادی خاطرنشان کرد: احداث سازه های فلزی در آب به دنبال ادامه ساخت اسکله شهید بهشتی باعث شده تا روند جزر و مد کندتر صورت گیرد و همین امر نیز باعث افزایش رسوبات بر مرجان ها شده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون به دنبال انجام پایش های تخصصی هستیم که دریابیم دلیل این کند شدن جزر و مد به ساخت اسکله مربوطه است یا موارد دیگری نیز در آن دخیل هستند.
علیمرادی با اشاره به اینکه عملیات لایروبی و ساخت موج شکن اسکله شهید بهشتی در حال انجام است گفت: این اقدامات در چند ماه آینده وضعیت حیاتی مرجان ها را باز هم به مخاطره بیشتری خواهد انداخت.
رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان بر ضرورت هر چه سریعتر پایش سایت کلونی مرجانی انتقال داده شده چابهار تاکید کرد و گفت: این امر به تجهیزات خاصی نیاز دارد که تامین آنها به اعتبارات قابل توجهی نیازمند است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه اسکله شهید بهشتی در شهرستان چابهار ،از آبان ماه سال 91 مجبور به انتقال مرجانها به سایت جدیدی واقع در پایین دست هتل لیپار در بندر چابهار شدیم.
به گفته علیمرادی ،از ابتدا قرار بر انتقال 18 هزار کلونی مرجان بود که در نهایت کارشناسان موفق به انتقال 30 هزار کلونی مرجان شدند.
وی با اشاره به اینکه در دنیا انتقال مرجانها با 30 درصد تلفات بلامانع است ،خاطرنشان کرد: کارشناسان محیط زیست موفق به جابجایی 30 هزار کلونی فقط با دو درصد تلفات شدند که این موضوع در نوع خود بی نظیر است.
این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: نصب دوربینهای پایش لحظه ای در بالا و زیر آب نقش بسیار مهمی در حفاظت هر چه بیشتر کلونی مرجان ها ایفا می کند. 
علیمرادی تاکید کرد: متاسفانه مسئولان سازمان بنادر و دریانودی قول تخصیص اعتبار به منظور حفاظت از سایت جدید مرجانی را داده بودند که تا به امروز یک ریال نیز به این امر اختصاص نداده اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار