۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

کاوش های باستان شناسی در ساحل چابهار

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان از انجام کاوش های باستان شناسی در بخش هایی از سواحل چابهار خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۱۴۷۷
کاوش های باستان شناسی در ساحل چابهارعلیرضا شه بخش، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به وجود بندر تاریخی تیس در نزدیکی چابهار که قدمت آن به دوره هخامنشی مربوط می شود، انجام کاوش های باستان شناسی برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه زندگی گذشتگان در این بندر بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون کاوش باستان شناسی منسجمی در این بخش از ساحل چابهار انجام نشده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال انجام برنامه ریزی هستیم تا در صورت موافقت پژوهشکده باستان شناسی نسبت به انجام کاوش در این منطقه ساحلی اقدام کنیم.
شه بخش در خصوص انجام کاوش های باستان شناسی زیرآب در این منطقه گفت: فعلاً برنامه خاصی برای کاوش های باستان شناسی زیرآب در محدوده این بندر تاریخی وجود ندارد اما در صورت لزوم و تشخیص باستان شناسان این امر نیز در سالهای آینده انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه انجام کاوش های باستان شناسی در بندر تیس و کشف اطلاعات تاریخی جدید درخصوص این منطقه ساحلی و اطراف آن کمک شایانی به جذب بیشتر گردشگران به این مناطق خواهد کرد گفت: قصد داریم بندر تاریخی تیس را به منطقه ویژه گردشگری تبدیل کنیم.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان اذعان داشت: در این راه، اطلاع رسانی در خصوص تاریخ این منطقه نقش بسزایی خواهد داشت.
به گفته وی ،قلعه پرتغالی‌ها ، آرامگاه سید غلام رسول ،قلعه بلوچ گت ،قلعه پیروز گت ،غارهای بان مسیتی ،قلعه انوشیروان ، قلعه باتل ،فیل‌بند، سدهای تیس و مسجد جامع تیس از جمله مهمترین آثار تاریخی موجود در این بندر به شمار می روند.
وی یادآور شد: حفاظت و مرمت این آثار تاریخی نیز در برنامه اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد .
به گفه شه بخش ، در صورت لزوم در محوطه های این آثار و بناهای تاریخی نیز کاوش های باستان شناسی برای کشف حقایق بیشتر انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه پیشینه باستانی این بندر به دوران هخامنشیان مربوط می شود و آثار تاریخی بسیاری در این روستا وجود دارد، خاطرنشان کرد: این روستا در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده است.
به گفته وی، تیس یکی از بنادر مهم ایران در دریای مکران در زمان هخامنشیان بوده است که در گذشته به بندر تیز معروف بوده است.
شه بخش تصریح کرد: در آن دوران کالاها از آسیای شرقی و هند به بندر تیس می‌آمده‌اند و به مناطق مختلف خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز فرستاده می‌شدند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار