۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷

آغاز مطالعات نجات زیستگاه های مرجانی خارگ

در راستای نجات زیستگاه های مرجانی مورد هجوم توتیان دریایی در اطراف جزیره خارگ، مطالعات توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان آغاز شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۱۴۵۶
 آغاز مطالعات نجات زیستگاه های مرجانی خارگ
معاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: هم اکنون یکی ازمهمترین معضلات زیست محیطی دریایی در استان، هجوم توتیان دریایی در زیستگاه های مرجانی اطراف جزیره خارگ است.
طلاب، ادامه داد: یکی از دلایل این رشد بی رویه، تخریب شرایط اکولوژیکی زیستگاه دریایی در آبهای اطراف جزیره خارگ است.
معاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: همچنین صید غیرمجاز و بی رویه ماهیان بومی منطقه نیز یکی دیگر از دلایل افزایش بی رویه توتیان دریایی است.
به گفته طلاب ورود صیادان به مناطق حفاظت شده پناهگاه حیات وحش جزیره خارگ باعث شده تا جمعیت ماهیانی که برای تغذیه از توتیان دریایی استفاده می کردند کاهش یابد و همین امر باعث افزایش روز افزون توتیان دریایی شده است.
وی با بیان اینکه مقابله با جمعیت زیاد توتیان دریایی ،نیاز به همت ملی و همکارهای فرابخشی دارد،اظهار داشت: امیدواریم با همكاری سازمان حفاظت محیط زیست ،حمایت ملی را در راستای کنترل جمعیت توتیان دریایی در اطراف آبهای خارگ و خارکو جذب کنیم.
وی در خصوص نحوه مقابله با جمعیت توتیان دریایی اظهار داشت:بررسی های اولیه توسط گروهی از کارشناسان محیط زیست استان بوشهر به منظور بررسی وضعیت جمعیت توتیان دریایی در اطراف جزایر خارگ و خارکو ،چندی پیش انجام شده است.
وی گفت:این گروه کارشناسی پس از غواصی در اطراف جزایر خارگ و خارکو و انجام پایش ،از میزان وجود توتیان دریایی در آبهای این مناطق سرشماری به عمل آوردند و گزارش مفصلی در این خصوص تهیه كردند.
معاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر،تصریح کرد: نتیجه این بررسی ها برای ارائه راهكار مناسب به منظور كنترل جمعیت توتیان دریایی و جلوگیری از ازدیاد آن به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است.
طلاب تصریح کرد: به منظور از بین بردن جمعیت توتیان دریایی در اطراف جزیره خارگ از دو ماه پیش مطالعات توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان آغاز شده است.
به گفته معاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، آبهای اطراف جزایر خارگ و خارکو در خلیج فارس ذخایر قابل توجهی از بی نظیرترین مرجان های دنیا را در برگرفته است.
توتیای دریایی یا خارپُشت دریایی یک جانور آبزی کوچک خاردار است که در تمامی اقیانوس‌های جهان یافت می‌شود. پوسته آن گرد و پوشیده از تیغ است و اندازه آن در سن بلوغ میان ۳ تا ۱۰ سانتیمتر است.
توتیاها جانورانی همه‌چیزخوار هستند که بستر دریاها را تمیز می‌کنند. این جانوران در نگاه اول بی‌جان به چشم می‌آیند. دهان این جانوران دارای دندان و اندام جونده بسیار پیچیده‌ای است.
رنگ آن‌ها معمولاً سیاه، سبز، زیتونی، قهوه‌ای، بنفش و قرمز است.توتیان دریایی همانند دیگر خارپوستان قرینگی پنج‌گانه دارند. حرکت آن‌ها به‌وسیله صدها پای لوله‌ای کوچک، شفاف و چسبناک انجام می‌گیرد.
توتیاهای دریایی بیشتر جلبک می‌خورند ولی از بی‌مهرگانی مانند صدف سیاه، اسفنج دریایی و ستاره شکننده نیز تغذیه می‌کند. توتیای دریایی غذای مورد علاقه شنگ دریایی و مارماهی گرگی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار