۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

نگاهی به ناوگان دریایی جهان در سال 2014

به نظر می‌رسد با توجه به سفارشات كشتیرانی‌ها برای ساخت كانتینرهای غول‌پیكر ، مازاد حجم كشتی‌ها در سال 2015 نیز ادامه یابد.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۱۱۴۷
نگاهی به ناوگان دریایی جهان در سال 2014
به گزارش گروه بین الملل مانا در مجموع ناوگان جهانی دریایی، با رشد 6 درصدی(بر حسب DWT) در سال 2015 آهنگ سریع‌تری نسبت به حجم تجارت جهانی دریایی و افزایش 3.5 تا 4 درصد به خود می‌گیرد.
مؤسسه لویدزلیست در این گزارش زیر نگاهی به ناوگان جهانی در سال 2014 ارائه داده است.
كانتینربر
سال 2014 شاهد كشتی‌های بیكار كمتری بود كه دلیل عمده آن افزایش واردات كانتینری به اروپا اعلام شده است. انتظار می‌رود این افزایش تقاضای حمل‌ونقل كانتینری دریایی تا سه سال آینده با آهنگ رشد سالانه 5.3 درصد ادامه یابد.
همچنین پیش‌بینی می‌شود ناوگان جهانی دریایی با سلطه پست پاناماكس‌ها رشد 6 درصدی را در سال 2015 تجربه كند.
به اعتقاد كارشناسان مؤسسه تحقیقاتی Finance، بهای پایین سوخت‌رسانی به كشتی‌ها،سرعت بالای آنها را سبب شده است كه اگر چه اخیراً به بهبود كرایه‌ها كمك كرده است اما در طولانی مدت به دلیل پررنگ‌تر شدن حجم مازاد در كانتینربرها، موجبات كاهش نرخ‌ها را فراهم می‌كند.
 
فله
مؤسسه تحقیقاتی دانماركی Finance با تخمین رشد 5 درصدی در ناوگان جهانی حمل فله در سال 2014 اظهار داشت: آهنگ تقاضا از عرضه در این زمینه از حمل‌ونقل كندتر خواهد بود و این ناوگان در سال 2014 نیز كاهش كرایه‌ها و رسیدن به نرخ سال 2008 را تجربه كرد. این عرضه مازاد تقاضا در سال 2015 ادامه خواهد داشت و طبق پیش‌بینی‌های این مؤسسه، با تحویل كشتی‌های جدید در سال 2015، رشد ناوگان حمل‌ونقل فله با هفت درصد افزایش از رشد سه درصدی تقاضا پیشی خواهد گرفت. این كارشناسان همچنین از كاهش میزان فروش كشتی‌های حمل فله خبر دادند و دلیل آن را كاهش بهای نفت و استفاده بیشتر آن نسبت به زغال‌سنگ عنوان كردند.
تانكر
كاهش بهای نفت بیشترین تأثیر خود را در بازار حمل‌ونقل تانكری داشت. سال 2014 برای كشتی‌های تانكر سال پر رونقی بود. ناوگان VLCCها تا دسامبر سال 2014 میلادی كمتر از 2 درصد رشد داشت و این در حالی است كه ناوگان سوئزماكس‌ها در این سال ثابت ماند و این دو پدیده خود به رونق هر چه بیشتر حمل‌ونقل تانكری افزود.
به هرحال سال 2015 شاهد ورود 26 فروند VLCC جدید خواهد بود و این افزایش با احتساب پایین ماندن بهای نفت همگام با افزایش تقاضا در این زمینه از حمل‌ونقل دریایی خواهد بود كه منجر به ادامه رونق در این عرصه می‌شود. بهای پایین نفت از اكتبر سال 2014، افزایش كرایه كشتی‌های تانكر مواد شیمیایی را سبب شد كه در ماه دسامبر سال 2014 به مرز روزانه 31 هزار دلار رسید.
 
این گزارش همچنین می افزاید : یكی از معضلاتی كه این عرصه از حمل‌ونقل با آن روبرو شد ورود 119 فروند كشتی حمل مواد شیمیایی در سال 2014 بود كه رشد چشمگیری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تعداد 104 فروند نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود این رشد 3 درصدی با آهنگ سریع‌تری در سال 2015 نیز ادامه یابد.
برخلاف نفت کشٰها، كشتی‌های حمل LPG نیز با توجه به كاهش بهای نفت و عرضه قابل توجه نفت خام در بازار، سال كسادی را تجربه كردند. در این عرصه همچنین پیش‌بینی می‌شود با توجه به سفارشات تاریخ تحویل این نوع كشتی در سال 2015، این ناوگان رشد 16 درصدی را تجربه كند كه خود به كساد شدن این عرصه از حمل‌ونقل دامن می‌زند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار