۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰

فروش 1.7 میلیون تن سوخت به 600 کشتی‌های عبوری

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، یک میلیون و 700 هزار تن سوخت به کشتی های عبوری در تنگه هرمز از طریق بندر نفتی خلیج فارس تحویل گردیده است.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۵۱۱۲۳
فروش 1.7 میلیون تن سوخت به 600 کشتی‌های عبوری
به گزارش مانا، محمدعلی اصل سعیدی‌پور ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: نفت کوره و نفت دیزل مهم ترین سوخت های مورد تقاضا برای کشتی های عبوری در تنگه هرمز و خلیج فارس است.
وی با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات به کشتی های عبوری محدودیتی وجود ندارد و به همه کشتی های عبوری اعم از کانتینری، فله بر و نفتکش سوخت ارائه می شود، افزود: بنادر هرمزگان 70 کیلومتر مسیر کشتی‌های عبوری را در محدوده تنگه هرمز کاهش داده و از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از 600 فروند کشتی بالای 50 هزار تن از بندر نفتی خلیج‌فارس سوختگیری کرده‌اند.
معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: لنگرگاه بندر نفتی خلیج فارس، آب های بین المللی مجاور تنگه هرمز و جنوب جزیره لارک از جمله مکان هایی است که به کشتی ها بدون معطلی و در کمترین زمان خدمات بانکرینگ یا سوخت رسانی، عرضه می شود.
وی افزود: مواد سوختی از طریق لوله مخازن در هرساعت شبانه روز به اسکله ها انتقال یافته و از طریق شناورهای سوخت رسان به شناورهای متردد عرضه می شود.
سعیدی پور با اشاره به اینکه این سوخت با استاندارد روز دنیا و کیفیت مناسب تولید و به بازار عرضه می شود، گفت: به دلیل کیفیت و مرغوبیت نفت ایران، این سوخت از بازدهی بهتری برخوردار بوده و با سوخت عرضه شده در بنادر فجیره و دیگر بنادر سوخت رسان، تفاوت دارد. 
وی از افزایش سهم سوخت رسانی بندر نفتی خلیج فارس از پنج درصد در سال 86 به 20 درصد در سال 95 خبر داد و افزود: قرار است تا پایان برنامه پنجم، توسعه این بخش تا تحقق سهم 50 درصدی در منطقه خلیج فارس افزایش یابد.
به گفته این مقام مسوول، هم اکنون بنادر ایران بین 200 بندر سوخت رسان جهان، جایگاه یازدهم را به خود اختصاص داده اند.
معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان فعالیت 10 شرکت بخش خصوصی را علت اصلی توسعه این صنعت در بندر نفتی خلیج فارس عنوان کرد و افزود: سه قرارداد نفتی جدید نیز طی هفته حمل و نقل امسال(اواخر آذرماه) در بخش ساخت مخازن نفتی، تجهیز اسکله و ناوگان دریایی در این بندر منعقد شده است.
وی خاطرنشان کرد: درآمدزایی سه میلیارد دلاری و اشتغال زایی برای یک هزار فعال دریایی و بندری از جمله مزایای اجرای این طرح ها در راستای توسعه صنعت بانکرینگ، صادرات و ترانزیت فرآورده های نفتی در بنادر هرمزگان خواهد بود.
سعیدی پور پیش بینی کرد؛ تا پایان سال دو و نیم میلیون تن سوخت از بندر نفتی خلیج فارس به کشتی های عبوری در تنگه هرمز تحویل شود.
یادآور می شود، بندر نفتی خلیج فارس به عنوان زون نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با 9 پست اسکله به طول 1200 متر و آبخور 8.5 متر، 320 هکتار وسعت دارد و قرار است به زودی یک اسکله جدید 20 هزار تنی نیز در این بندر احداث شود.
لازم به ذکر است، این بندر در 23 کیلومتری غرب شهر بندرعباس و در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در زمینه تجارت فرآورده های نفتی فعال است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار