۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲

عدم نظارت بر طرح حفاظت از دلفین های هنگام

برگزاری کلاس های آموزشی حفاظت از دلفین های جزیره هنگام تاثیری بر عملکرد ناخدایان قایقها در این راستا نداشته است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۱۱۱۵
عدم نظارت بر طرح حفاظت از دلفین های هنگامافشین عباس نژاد هنگامی، مدیر دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد:با وجود برگزاری کلاس های آموزشی ویژه قایقداران فعال در آبهای اطراف جزیره هنگام، ناخداهای قایقها همچنان فاصله مناسب را با دلفین ها حفظ نکرده و باعث آسیب به آنها می شود.
وی گفت: با همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد قشم و بنیاد حمایت از حیات وحش پارسیان اواخر آبان ماه ، کلاسهای آموزش حفاظت از دلفین های قشم،مرجان ها و جنگل های حرا برای قایقداران و بومیان جزیره برگزار شد.
عباس نژاد هنگامی با اشاره به اینکه تمام قایقداران فعال در اکوتوریسم دریایی جزیره موظف به حضور در این کلاس ها بودند، تصریح کرد: اعلام شده بود از آنجا که به شرکت کنندگان در این کلاس ها گواهینامه اعطا می شود هر قایقداری که این گوهینامه را نداشته باشد دیگر مجاز به فعالیت های گردشگری در جزیره و اطراف آن نخواهد بود.
وی تصریح کرد: بنابراین تمام قایقداران فعال در آبهای اطراف جزیره هنگام که به فعالیت توریستی اشتغال دارند در این کلاس ها حضور یافتند.
مدیر دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام خاطرنشان کرد: اما بعد از گذشت یک ماه از برگزاری این کلاس ها، اکثر قایقداران به آموزش های داده شده در خصوص حفاظت از دلفین ها بی توجه اند.
به گفته وی ، برای حفاظت از دلفین های جزیره هنگام، تنها آموزش به قایق داران کافی نیست بلکه باید همراه با آموزش نظارت مستقیم محیط زیست نیز صورت گیرد.
عباس نژاد هنگامی افزود: از سوی دیگر حضور صیادان غیر مجاز در اطراف جزیره هنگام باعث شده تا حضور دلفین ها در اطراف جزیره به شدت کاهش یابد.
به گفته مدیر دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام ، این صیادان غیر مجاز با تور پرساین اقدام به صید ماهیان ساردین می کنند.
وی اظهار داشت: این در حالی است که بر اساس اعلام اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، صیادی در محل حضور دلفین در قسمت غرب و شمال غرب جزیره هنگام ممنوع است.
عباس نژاد هنگامی تصریح کرد: عدم حضور یگان حفاظت شیلات در منطقه نیز باعث شده تا صیادان غیر مجاز به راحتی در محدوده غیر مجاز اقدام به صید کنند.
مدیر دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام تاکید کرد: بدون شک فراری دادن دلفین ها توسط قایقهای صیادی تاثیر منفی بر گردشگری جزیره هنگام دارد.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل شهرت گردشگری جزیره هنگام به دلیل حضور گروهی دلفین ها در اطراف جزیره است.
وی گفت: همین امر سبب شده تا گردشگران و طبیعت گردان زیادی با هدف مشاهده دلفین ها هر ساله به این جزیره سفر کنند.
عباس نژاد هنگامی تاکید کرد: در صورتی که اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان شیلات ایران چاره ای اساسی برای جلوگیری از حضور قایقهای صیادی در محل حضور دلفین ها نیاندیشند، به زودی شاهد تهدید جدی گردشگری هنگام خواهیم بود.
این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی گفت: حفاظت از دلفین های خلیج فارس به جز جنبه زیست محیطی آن برای رونق صنعت گردشگری دریایی کشور بسیار حائز اهیمت است.
به گفته وی، طی سالهای اخیر مرگ و میر این پستانداران دریایی نیز به دلیل برخورد با موتور قایقهای صیادی نیز بسیار افزایش یافته است.
تنها فعالیت اقتصادی در جزیره هنگام، که بیش تر اهالی از دیرباز به آن مشغول بوده اند، ماهیگیری بوده است. در حال حاضر با حضور گردشگران علاقه مند به دیدین زیبائی های طبیعی و گردشگری جزیره، ارائه خدمات به گردشگران نیز از جمله فعالیت های مردم محلی است.
از نقاط دیدنی جزیره تأسیسات بندری انگلیسی‌ها است. تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره یکی از دیدنی‌های این جزیره به شمار می‌رود.
شنا و غواصی در سواحل پیرامون جزیره و تماشای لاکپشت های دریایی، سواحل زیبای صخره‌ای و شنی از جمله جاذبه های دریایی اطراف هنگام و طبیعت منحصر به فرد، آهوان و تنها پارک کروکودیل کشور از جاذبه‌های داخل جزیره هنگام محسوب می‌شوند.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

افشين عباس نژاد هنگامي Iran, Islamic Republic of ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
0
0
باسلام
اميدوارم مسئولين با دلسوزي بيشتر و نگاه مسئولانه خود در اين صنعت عظيم گردشگري در رونق اكوتوريسم اين جزيره ناشناخته كه از پتانسيل بالايي برخوردار ميباشد كمك جدي بعمل آورند.
به اميد روزي خوش و شاهد پيشرفت و رونق گردشگري در جزاير بكر خليج فارس بخصوص جزيره ناشناخته هنگام زيستگاه دلفين هاي بازيگوش.
با تشكر از همه زحمت كشان و دلسوزان در عرصه اكوتوريسم
افشين عباس نژاد هنگامي
Www.hengamisland.com
09179773056
09392289598
آخرین اخبار