۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸

محیط زیست؛مناقشات میان کشورها را کاهش می دهد

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست وسیله ای برای تعامل با کشور های منطقه است، گفت:برای برقراری ارتباط بین 12 کشور حاشیه پهنه های آبی ایران روابط بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است و تحکیم این روابط مناقشات بین کشورها را کاهش می دهد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۱۱۰۰
محیط زیست؛مناقشات میان کشورها را کاهش می دهد
به گزارش مانا، پروین فرشچی در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکار عمومی که به همت سازمان منطقه ای حفاظت محیط زیست دریایی (راپمی) و همکاری معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این کارگاه فرصتی برای بیان مشکلات و معضلات محیط زیست دریایی است تا همکاری رسانه های جمعی در زمینه محیط زیست دریایی بهبود یابد.
فرشچی تاکید کرد: نقد سیاست های محیط زیست از طرف اصحاب رسانه می تواند پایه گذار روند و سیاست های صحیح محیط زیستی در کشور باشد که این وظیفه برعهده اصحاب رسانه است.
فرشچی با بیان اینکه محیط زیست وسیله ای برای تعامل با کشور های منطقه است، گفت: پرداختن به موضوع محیط زیست موجب کاهش مناقشات بین کشورها و ایجاد بستر همکاری بیشتر می شود.
وی ادامه داد : می توان از این فرصت برای برقراری ارتباط بیشتر در منطقه استفاده کرد و رسانه ها می توانند در بهبود با سایر کشورها نقش داشته باشند.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: توجه به مشکلات و معضلات زیست محیطی به ویژه در بخش دریایی باید فرامرزی دیده شود؛ ایران دارای پهنه های آبی وسیع از جمله دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس است که تعامل با 12 کشور منطقه را فراهم می کند.
وی تاکید کرد: برای برقراری ارتباط بین 12 کشور حاشیه پهنه های آبی ایران روابط بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است و تحکیم این روابط مناقشات بین کشورها را کاهش می دهد.
فرشچی با تاکید بر اینکه تنها متولی حفظ محیط زیست فقط سازمان حفاظت محیط زیست نیست ، اظهار داشت: محیط زیست ماهیت فرابخشی دارد و نیاز به همکاری فرابخشی و بخش خصوصی و در مناطق دریایی نیازمند همکاری با کشور های همسایه است.
فرشچی از نمایندگان رسانه جمعی خواست تا پیشنهادات تاثیر گذار در حوزه سیاستگذاری محیط زیست دریایی را مطرح کنند و افزود: به دنبال اجرایی کردن رویکرد مشارکت رسانه های جمعی در سیاستگذاری محیط زیست دریایی هستیم .
این گزارش می افزاید، پس از تصویب کنوانسیون کویت و با توجه به ضرورت حفاظت از محیط زیست دریایی منطقه، سازمان راپمی در سال 1979 میلادی تاسیس شد و اکنون منطقه دریایی خلیج فارس و دریای عمان که زیر نظر این سازمان قرار دارد، به عنوان ناحیه دریایی راپمی نامیده می شود.
همچنین هدف این سازمان هماهنگ کردن تلاش کشورهای عضو در راستای حفاظت از کیفیت آب این منطقه دریایی، حفاظت از سیستم های زیست محیطی و موجودات آبزی و کاهش آلودگی های ناشی از فعالیت های توسعه ای کشورهای منطقه است.
گفتنی است، ایران، بحرین، عراق، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات متحده عربی اعضای راپمی هستند. سازمان حفاظت محیط زیست مرجع ملی مرتبط جمهوری اسلامی ایران با سازمان منطقه ای راپمی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار