۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴

لزوم تدوین احكام دریایی برنامه ششم با نگاه به اقتصاد مقاومتی

بخش حمل‌ونقل دریایی در برنامه ششم توسعه كه انتظار می‌رود با نگاه به اقتصاد مقاومتی تدوین شود، باید از جایگاه لازم برخوردار باشد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۱۰۵۵
لزوم تدوین احكام دریایی برنامه ششم با نگاه به اقتصاد مقاومتی
به گزارش خبرنگار مانا محمدحسین داجمر مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و رئیس كارگروه ناوگان دریایی در برنامه ششم كه در نشست شورای تدوین احکام برنامه ششم در حوزه  ناوگان دریایی سخن می‌گفت، یادآور شد موضوع اقتصاد مقاومتی كه همواره مورد تأكید مقام معظم رهبری است می‌تواند به عنوان سیاست كلان بر برنامه ششم توسعه حاكم باشد.
وی با بیان اینکه در این میان بخش حمل‌ونقل دریایی كه با تهدیدهای بیشتری مواجه است باید مورد توجه قرار گیرد گفت: اگر با این نگاه مسائل را مطرح كنیم حمل‌ونقل دریایی می‌تواند جایگاه لازم را در برنامه ششم پیدا كند. حركت اصلی باید به سمت ورود بخش خصوصی به حوزه حمل‌ونقل دریایی باشد تا فعالیت‌ها اقتصادی‌تر شود.
وی افزود: باید موانع موجود بر سر راه اقتصادی شدن فعالیت‌ها را برداریم. اگر حتی یك قدم در این راستا برداشته شود، موفق خواهیم شد.
رئیس كارگروه ناوگان دریایی در برنامه ششم یادآور شد: متأسفانه در برنامه قبل علی‌رغم تلاش زیادی كه فعالان بخش حمل‌ونقل به عمل آوردند، احكام مربوط به بخش دریایی در حد صفر بود البته سایر بخش‌ها هم حضور پررنگی در برنامه نداشتند. طبیعی است افرادی كه برنامه را تدوین می‌كنند با انبوه پیشنهادها مواجه می‌شوند بنابراین بسیاری از پیشنهادات در مراحل مختلف حذف می‌شود.
داجمر افزود: با این توصیف شایسته نیست كه نیازمندی‌های بخش‌های مختلف گفته نشود به همین جهت برای حفظ مسائل اصلی در برنامه ششم باید به نكات كلیدی توجه داشته باشیم و نكاتی را كه در سطح دولت، سازمان بنادر و دریانوردی، دستگاه‌های زیرمجموعه با استفاده از سایر احكام و قوانین قابل‌حل است و اختیارات اجرایی وجود دارد، را در اولویت‌های بعدی قرار گیرد. اما آنچه را كه به عنوان مانعی مطرح است و ما را از رسیدن به اهداف دور می‌كند، شناسایی كرده و به عنوان یك هدف منظور كنیم.
گزارش خبرنگار ما حاكی است پس از سخنان رئیس كارگروه ناوگان دریایی كلیاتی دربارة راهكارهای اجرایی، استراتژ‌ی‌ها، نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در بخش دریا همچنین پیشنهادهای مربوطه جهت درج در احكام برنامه ششم كه توسط كمیته فرعی مستقر در كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تهیه شده بود، مطرح شد كه نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه دربارة آن به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
در ادامه جلسه مقرر شد كلیات برنامه پیشنهادی كمیته فرعی در اختیار اعضای كارگروه ناوگان دریایی قرار گیرد تا در جلسات بعدی پیرامون محورهای آن بحث و بررسی به عمل آید.
شایان ذكر است در این جلسه نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی بین‌المللی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بنادر و دریانوردی، كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شركت ملی نفتكش ایران، شورای عالی صنایع‌دریایی، سازمان شیلات، انجمن صنایع‌دریایی و ... حضور داشتند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار