۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷

قابلیت ثبت جهانی آثار تاریخی خلیج گرگان

دیوار گرگان به لحاظ دانش باستان شناسی قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را دارا است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۱۰۵۱
قابلیت ثبت جهانی آثار تاریخی خلیج گرگان سرپرست هیات کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: دیوار تاریخی گرگان با داشتن بیش از 200 کیلومتر طول یکی از مهمترین دیوار های تاریخی در دنیا محسوب می شود.
دکتر جبرئیل نوکنده اظهار داشت: از نظر دانش باستان شناس شناسی این اثر تاریخی از معیارهای لازم برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو برخوردار است.
دکتر نوکنده خاطرنشان کرد: اما تنها ارزش باستان شناسی برای ثبت جهانی یک اثر کافی نیست چرا که مدیریت صحیح در حفاظت اثر نیز امر مهمی است.
وی خاطرنشان کرد: هر چند این دیوار تاریخی دارای پایگاه میراث فرهنگی است اما از امکانات لازم جهت نگهداری مناسب برخوردار نیست.
این باستان شناس تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود تا حفاظت از آثار تاریخی دیوار گرگان چه در خشکی و چه در خلیج گرگان، به خوبی انجام شود.
سرپرست ایرانی هیات کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان اظهار داشت: کاووش های باستان شناسی دیوار گرگان با حضور 20 پژوهشگر ایرانی و خارجی آذر ماه امسال انجام شد.
وی با اشاره به اینکه ششمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان از اواسط آبان ماه آغاز شده بود گفت: طی این فصل از کاوش، کاوش های باستان شناسی زیرآب از اهمیت خاصی برخوردار بود.
دکتر نوکنده خاطرنشان کرد: کاوشهای باستان شناسی دریای خزر با هدف کشف ادامه دیوار گرگان توسط تیم باستان شناسی انجام که طی کاوش های باستان شناسی زیرآب انجام شده در خلیج گرگان، آجرهایی متعلق به دیوار گرگان و نیز آجرهایی متعلق به دیوار تمیشه کشف شد.
به گفته وی، کشف این آجرها این احتمال را برای تیم باستان شناسی به وجود آورد که دیوار گرگان و دیوار تمیشه در منطقه ای که هم اکنون در خلیج گرگان واقع شده، به یکدیگر متصل شده بودند.
سرپرست ایرانی هیات کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان همچنین از کشف بقایای قلعه تاریخی در خلیج گرگان طی کاوش های انجام شده خبر داد.
وی تاکید کرد: کشف ظروف سفالی شکسته در محل قلعه به ما اثبات کرد که سازه کشف شده بقایای دیوار گرگان یا تمیشه نیست بلکه بقایای قلعه تاریخی بوده که زندگی در آن جریان داشته است.
سرپرست ایرانی هیات کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان همچنین از تهیه نقشه توپوگرافی طی کاوشهای زیرآب در دریای خزر خبر داد.
دکتر نوکنده خاطرنشان کرد: از آنجا که در این موقع از سال، خلیج گرگان از تلاطم کمتری برخوردار است، لذا انجام کاوش های باستان شناسی زیر آب در این فصل برنامه ریزی شده بود.
وی در خاتمه سخنان خود از ادامه کاوش های باستان شناسی زیرآب خلیج گرگان با حضور باستان شناسان خارجی در اردیبهشت یا شهریور ماه سال آینده خبر داد.
در منطقه فرهنگی گرگان دو دیوار بزرگ تاریخی به نام های دیوار بزرگ گرگان و دیوار تمیشه قراردارد که این دیوار ها نیز در امتداد خود دارای تاسیسات و قلعه های متصل و غیر متصل بودند.مصالح دیوار ها از جنس آجر بوده و طول دیوار بزرگ گرگان نزدیک به 200 کیلومتر است.
قدمت دیوار گرگان نیزکه یکی از طولانی ترین دیوارهای جهان و به مار سرخ نیز معروف است،بنابر مطالعات هیئت های باستان شناسی به دوران ساسانی می رسد.
هم‌اکنون تقریبا تمام این دیوار تاریخی از میان رفته ‌است و تنها بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین (به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. این دیوار عظیم تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده‌است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار