به گزارش گروه بین الملل مانا ، موسسه لویدزلیست به تازگی برای حمل و نقل کانتینری جهان در سال جاری میلادی (2015 ) 6 پیش بینی مطرح کرده است که انتظار می رود کشتیرانی کانتینری دنیا با آن مواجه شوند. برای این اساس حجم مازاد عرضه ، ادغام شرکت ها ، ترافیک بندری ، نرخ های کرایه حمل ، ابعاد و در نهایت سرعت کشتی ها ، این شش پیش بینی را تشکیل می دهند.
1- حجم مازاد در كشتیهای كانتینرصنعت حمل و نقل كانتینری در طی سال های گذشته شاهد حجم مازاد تقاضا در ناوگان خود بوده است و پیش بینی می شود این مشكل در سال 2015 نیز بر قوت خود باقی باشد. با رشد 10 درصدی ناوگان حمل و نقل كانتینری و به عبارتی افزودن 1.9 میلیون TEU به این ناوگان، صنعت حمل و نقل كانتینری همچنان از مازاد حجم كشتی ها رنج خواهد برد. بخشی از افزایش حجم مازاد در این بخش از حمل و نقل به روند نزولی صنعت اوراق مربوط می شود. در سال 2013 اوراق کشتی ها به رقم 2.7 درصدی رسید و این در حالی است كه 2.3 درصد از كشتی ها در سال گذشته میلادی (2014) روانه صنعت اوراق شدند. در همین راستا پیش بینی می شود تنها دو درصد از كشتی ها در سال 2015 به دست صنعت اوراق سپرده شوند. و این بدان معناست كه در سال 2015 شاهد رشد 8.8 درصدی ناوگان حمل و نقل خواهیم بود.
تنها امیدواری در این زمینه کاهش ورود کشتیهای جدید جمعا به ظرفیت 900 هزار و 500 TEU در سال 2016 و كاهش رشد ناوگان به 4.5 درصد است كه باعث صعود تقاضا به 7 درصد خواهد شد.
2- ادغام شركتهابا توجه به هزینه های بالای سوخت و حجم مازاد كشتی ها، صنعت حمل و نقل كانتینری تمایل قابل توجهی به ادغام شركت ها نشان داد.
این گزارش در ادامه افزود: ادغام شركت های بزرگی چون Hapag-Lloyd و CSAV، Hamburg Sud و CCNI، CMA CGM و OPDR و نهایتا Horizon Lines و Matson که ادغامهای عمده اعلام شده در سال 2014 بودهاند به جهت تعلق بخشی از آنها به دولت مربوطه و تركیب مسیرهای حمل و نقلی از دشواری خاصی برخوردار است. از این رو شركت های بزرگ تمایل بیشتری به همكاری و امضای توافقنامه ها خواهند داشت.
3- توقف طولانی مدت کشتی ها در بنادرترافیك و به تعویق افتادن جابجایی ها در بنادر یكی از بزرگترین معضلات در سال 2014 محسوب می شد. كارشناسان دلیل این معضل را ورود كشتی های بزرگتر و به تبع آن افزایش جابجایی كانتینرها در بنادر میدانند. با آغاز سال جدید و ورود كشتی های بزرگتر به عرصه حمل و نقل كانتینری، زمان توقف و مدیریت كانتینرها در بنادر رو به افزایش خواهد گذاشت.
4- عدم ثبات نرخ کرایه حملعلی رغم عدم برنامه ریزی بر تغییر نوع بازاریابی در شرکت های کشتیرانی، انتظار می رود نرخ كرایه ها در سال 2015 همچنان نامتعادل باقی بماند. داستان تبعات ورود كانتینربرهای بزرگتر به اینجا ختم نمی شود و با ورود آنها به این عرصه از حمل و نقل و با احتساب اعمال قوانین جدید نظیر سولفور تولیدی پایین و عواملی نظیر زمان توقف بالا در بنادر و تأثیرات فصلی بر میزان عرضه و تقاضا، شركت های كشتیرانی پیش بینی می كنند كه راهی جز بالا بردن نرخ كرایه ها در سال 2015 نخواهند داشت.
5- سایز كشتیهااخیرا شاهد ورود كانتینربرهای با ظرفیت 20 هزار TEU بوده ایم . با آنکه از نظر فنی محدودیتی برای عبور از این میزان حجم وجود ندارد، تنها مشكل موجود توقف بالا در بنادر و نبود زیرساخت های بندری و خشكی است. با این حال انتظار می رود حجم كانتینربرها در سال جدید به مرز 24 هزار TEU برسد. در حال حاضر بزرگترین كانتینربرها با ظرفیت 19 هزار و 224 TEU متعلق به شركت MSC است و بسیاری از مسیرهای دریایی شاهد فعالیت كانتینربرهای متعددی با ظرفیت 18 هزار TEU هستند.
6- سرعت كشتیهاهشت سال پیش با افزایش بهای نفت سرعت كشتی ها از 26 گره به متوسط 22 گره تقلیل یافت. این پدیده كه در ابتدا موضوعی موقتی به شمار می رفت امروزه با رواج خود منجر به كاهش نرخ كرایه ها و جابجایی حجم بالاتری از كانتینرها شد. اما در ماه های اخیر، كاهش بهای نفت نگرانی كمتر كشتیرانی ها از مصرف سوخت و در نتیجه افزایش سرعت كشتی ها را سبب شد.
در دنیای رقابتی حمل و نقل امروز، سعی كشتیرانی ها در پیشی گرفتن از یكدیگر به لحاظ سرعت انتقال، امری بدیهی به شمار می رود. این پدیده به نوبه خود نیز باعث كاهش نرخ كرایه كشتی های سوخت رسان در سال 2015 می شود.