۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱

استفاده از سامانه شنود دریایی در رزمایش ارتش

هواپیمای پی تری اف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش مشترک نیروهای ارتش با هدف شنود دریایی به کار گرفته شد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۱۰۳۳
استفاده از سامانه شنود دریایی در رزمایش ارتش
به گزارش مانا به نقل از قرارگاه فرهنگی رسانه ای ارتش از منطقه رزمایش محمد رسول الله (رزمایش مشترک نیروهای ارتش) این هواپیما در نخستین روز رزمایش از تنگه هرمز تا دریای عمان پرواز کرد و به شناسایی شناورهای سطحی و زیر سطحی پرداخت تا به یگان های نیروی دریایی اطلاعات لازم را ارسال کنند.
هواپیمای پی تری اف هواپیمای گشت شناسایی است که ماموریت کشف و شناسایی زیردریایی، گشت دریایی و پشتیبانی الکترونیکی سایر هواپیماها و جنگنده ها را برعهده دارد.
بر اساس اعلام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار سامانه شنود این هواپیما در رزمایش محمد رسول الله(ص) ارتش مورد استفاده قرار گرفت.
یکی از هواپیماهای راهبردی شناسایی نیروی هوایی ارتش، هواپیمای P3F یا اوریون است.
مأموریت هایی که خلبانان و کادر پروازی و شناسایی در این هواپیما انجام می دهند، بیشتر معطوف به شناورهای سطحی و زیرسطحی در دریاست.
هواپیمای P3F سه مأموریت کشف و شناسایی زیردریایی، گشت دریایی و پشتیبانی الکترونیکی سایر هواپیماها و جنگنده ها را بر عهده دارد. به تعبیر ساده تر این هواپیما متخصص جنگ با زیردریایی است و این جنگ ضد زیردریایی، هواپیمای P3F را از سایر مأموریت های محوله به آن متمایز می کند.
برای شناسایی و انهدام زیردریایی ها، ابتدا مناطقی که مشکوک به حضور زیردریایی است توسط نیروهای حاضر در منطقه به پست فرماندهی پایگاه هوایی اطلاع داده می شود، سپس هواپیمای P3F به پرواز درآمده و با استفاده از سیستم ایجاد میدان مغناطیسی، مناطقی که ممکن است یک شیء فلزی زیر آب وجود داشته باشد را شناسایی می کند. این شیء امکان دارد یک زیردریایی، قایق و کشتی غرق شده یا هر چیز فلزی دیگری باشد، برای شناسایی دقیق آن در مرحله بعد از سامانه 'سنودوی' استفاده می شود.
سامانه سونودوی یا گوی شناور از درون هواپیما به داخل آب و منطقه مشکوک پرتاب می شود، یک میکروفن از آن به طول حدود 60 پا داخل آب شده و تمام صداهای اطراف را ضبط و همزمان برای هواپیما ارسال می کند. متخصصین در داخل هواپیما، صداهای مختلف که ممکن است حتی صدای ماهی ها هم در آن وجود داشته باشد را در دستگاه های مخصوص آنالیز کرده و در صورت اطمینان از وجود صدای موتور زیردریایی، مختصات آن از قبیل طول و عرض جغرافیایی و عمق آن را به دست می آورند و در نهایت موشک و اژدر مخصوص انهدام زیردریایی از هواپیمای P3F شلیک می شود.
قابلیت های فراوان سامانه های الکترونیکی، راداری و شنود هواپیمای P3F از دیگر وجوه تمایز آن با سایر هواپیماهای هم کلاس خود است.
وجود رادیوهای VHF و UHF بسیار قوی که توانایی ارسال داده را در مسافت های بسیار طولانی دارد، از دیگر مزیت های مهم این هواپیماست که با همت متخصصان جهاد و خودکفایی نیروی هوایی ارتش از حالت آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است.
این هواپیما به دلیل مدت زمان زیاد پرواز از یک سامانه ناوبری کاملاً مستقل استفاده می کند، این استقلال سیستم ناوبری بدین معنی است که در طول پرواز از رادارهای زمینی استفاده نمی کند و خود به تنهایی می تواند کلیه مسیرها و موقعیت ها را شناسایی و به تمام نقاط کره زمین پرواز کند.
از وجوه دیگر تمایز این هواپیما، وجود دوربین های عکسبرداری بسیار قوی با قدرت زوم پنج کیلومتر است که قابلیت عکسبرداری و شناسایی در تمام نقاط خشکی و دریا را دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار