۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

بررسی نحوه حفاظت از دلفین های گوژپشت در خلیج فارس

مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای اولین بار در کشور پراکنش و جمعیت دلفین گوژپشت در پارک ملی دیر- نخیلو و منطقه حفاظت شده استان بوشهر بررسی می شود.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۰۹۳۷
بررسی نحوه حفاظت از دلفین های گوژپشت در خلیج فارس به گزارش مانا داود میرشکار هدف اصلی از اجرای این پروژه را حفاظت از پستانداران دریایی، بررسی پراکنش دلفین گوژپشت و جمع آوری دقیق اطلاعات حضور این گونه‌ در پارک ملی دیر- نخیلو و منطقه حفاظت شده "مند" عنوان کرد.
و ی افزود : این پروژه با همراهی صیادان و کارشناسان ارگان های همکار و آموزش جوامع محلی و دانش آموزان از طریق هماهنگی با ادارات کل آموزش و پرورش برای حفاظت و آشنایی آنان با روش های امداد و نجات پستانداران دریایی صورت گرفته است .
میرشکار همکاری سازمان های مردم نهاد در اجرایی شدن این پروژه را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد : برای اجرای این پروژه تاکنون 7 سفر میدانی از ابتدای اسفند ماه سال  1392تا آبان ماه سال 1393  انجام گرفته است که در هر سفر 4 روز گشت دریایی انجام می‌شود.
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در حال حاضر 1494.55کیلومتر و 97.63 ساعت گشت دریایی انجام گرفته که طی این گشت ها 12 فرد دلفین از طریق عکس‌های گرفته شده در هر سفر بر اساس باله پشتی شناسایی خواهند شد و نتایج حاصله نشان می دهد در دو منطقه حوالی جزیره ام الکرم و دهانه خور مل گنزه همیشه دلفین‌ها مشاهده می‌شوند.
بنابر این گزارش، منطقه‌ حفاظت شده "مند" در 180 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر در کنار بخش برد خون از توابع شهرستان دیّر و پارک ملی دیر- نخیلو در ناحیه‌ بُردخون در 24 مایلی غرب بندر دیّر در سواحل جنوبی استان بوشهر قرار گرفته است.
مساحت منطقه حفاظت شده "مند" 32985 هکتار و مساحت پارک ملی دیر- نخیلو 20436 هکتار و جزیره نخیلو با مساحتی حدود 60 هکتار از جزایر خالی از سکنه خلیج فارس است.
گفتنی است، منطقه حفاظت شده "مند" در استان بوشهر از سال ۱۳۵۵ تحت حفاظت می باشد و قسمت شرقی منطقه حفاظت شده "مند" طی مصوبه شماره ۲۹۶ شورای عالی محیط زیست 12 بهمن 1386 به پارک ملی دیر – نخیلو ارتقا یافت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار