۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

کتاب دانستنی های دریایی جهان منتشر می شود

در راستای ارتقای فرهنگ دریایی و آشنایی بیشتر دانش آموزان با موهبت های دریا کتاب دانستنی های دریایی جهان توسط بهزاد الصفی نویسنده و استاد دانشگاه چاپ و منتشر می شود.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۰۹۰۵
کتاب دانستنی های دریایی جهان منتشر می شود
بهزاد الصفی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص انتشار کتاب دانستنی های دریایی جهان گفت: این کتاب شامل 2000 عکس دریایی از ایران و جهان است که در 50 زیر شاخه دریایی مباحثی نظیر صنعت ساخت کشتی، کشتیرانی ، بندرداری، گردشگری دریایی، گیاهان دریایی، شیلات، ایمنی دریانوردی، غواصی، دریانوردان، محیط زیست دریایی، فرهنگ دریای، تمبرهای پستی دریایی و ...تهیه شده است.
وی در ادامه افزود: در زیر هر یک از تصاویر کتاب توضیحاتی به دو زبان فارسی و انگلیسی مختصر و مفید درج شده تا برای جامعه جذابیت لازم را داشته باشد.
وی در خصوص هدف تالیف این کتاب گفت: با توجه به اینکه حس می کردم نوجوانان و جوانان ما با مباحث دریایی آشنا نیستند این کتاب ، که عمدتا تصویر محور است را برای این قشر از جامعه تهیه کرده ام تا گامی در خصوص توسعه فرهنگ دریایی بردارم.
الصفی افزود: برای تهیه این کتاب بسیاری از مکان ها از جمله بندر سیراف، جزایر هنگام، لارک ، هرمز، آشوراده ، سیریک ، جاسک ، و شهرهای استانبول ، دبی و ...را از نزدیک بازدید کرده و با مردم آنجا صحبت کرده ام تا آنچه که می نویسم عینیت بیشتری داشته باشد.
جای خالی تمبرهای دریایی در ایران
این استاد دانشگاه در ادامه به جای خالی تمبرهای دریایی در ایران اشاره کرده و می گوید متاسفانه آنطور که باید و شاید به موضوع دریا در تمبرهای پستی و یادگاری در کشور بهاء لازم داده نمی شود این در حالیست که در اکثر کشورها موضوع دریا در تمبرهای پستی و یادگاری انعکاس یافته است.
الصفی همچنین در خصوص چگونگی جمع آوری کلکسیون تمبرهای دریایی ایران و جهان گفت: به واسطه علاقه شخصی طی 15 سال گذشته حدود پنج هزار قطعه از تمبرهایی را که کشورهای مختلف در خصوص بخش های مختلف دریایی چاپ کرده اند جمع آوری کرده ام .
وی با بیان اینکه کشورها به واسطه چاپ این تمبرها فرهنگ دریایی، تاریخ دریا، سابقه کهن دریایی ، جغرافیای دریایی و فناوری روز دنیا را مطرح می کنند اظهار داشت: حتی برخی از کشورها زمینه های اسکناس خود را با موضوعات دریایی چاپ می کنند .
وی در ادامه افزود: این تمبرها نشان می دهد که کشورهای مختلف تا چه اندازه سعی می کنند با انتشار تمبرهای دریایی، فرهنگ دریایی را در بدنه جامعه خود حتی در میان کودکان، نوجوانان و جوانان خود مطرح کنند.
وی با اشاره به لزوم الگو برداری از سایر کشورها گفت: الگو برداری در مدیریت یکی از بحث های اساسی است که باید بیشتر انجام دهیم زیرا به این ترتیب متوجه فعالیت ها و پیشرفت های سایر کشورهار می شویم.
الصفی همچنین با اشاره به صنعت توریسم دریایی یادآور شد: در بسیاری از کشورها صنعت توریسم بیشتر از صنعت نفت درآمدزایی دارد و بسیاری از کشورها اقتصاد خود را بر اساس توریسم پایه ریزی کرده اند اما در کشور ما با وجود جاذبه های بی شمار دریایی این صنعت مورد غفلت واقع شده است و نتوانسته ایم از دریا به نحو شایسته ای استفاده کنیم.
این استاد با اشاره به نقش صدا و سیما، نشریات، رسانه ها، آموزش و پرورش و دانشگاه ها گفت: باید دست در دست هم دهیم تا فرهنگ دریایی بیشتر از گذشته در جامعه نهادینه شود. در این خصوص می توانیم با در نظر گرفتن مسائل فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و اسلامی فعالیت های بهتری انجام دهیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار