۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

امروز نگاه كشتیرانی به صنعت ساخت کشتی كاملاً ملی است

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۰۶۶۱
 امروز نگاه كشتیرانی به صنعت ساخت کشتی كاملاً ملی است
مدیرعامل شرکت ایزوایکو گفت : متأسفانه طی سالهای گذشته كشتی‌سازی و تعمیرات كشتی فاقد یک نگاه ملی بود اما خوشبختانه امروز نگاه کشتیرانی کاملا ملی است. 
رضائیان اصل در گفت گو با خبرنگار مانا با بیان لزوم تعریف درست از نگاه ملی گفت: اگر نگاه ملی با عینك كشتی‌سازی باشد كشتیرانی‌ها محكوم هستند و اگر نگاه ملی با عینك كشتیرانی باشد كشتی‌سازی‌ها محكوم هستند.
وی افزود: متأسفانه طی 15 سال گذشته نگاه ما یك نگاه ملی در عرصه كشتی‌سازی و تعمیرات كشتی نبود و اگر در آن زمان سفارش های ساده‌تری از كشتیرانی و نفتكش دریافت می‌شد این اتفاقات نمی‌افتاد.
وی با اشاره به این نکته که در گذشته در حوزه تعمیرات هیچ كشتی ای برای تعمیرات وجود نداشت گفت: امروز یكی از افتخارات این است كه تا پایان سال برای تعمیرات كشتی، نوبت داده‌ایم. اما به عنوان مسئول ایزوایكو نگاهی كه بگوید به من سفارش بدهید را نخواهم داشت زیرا اگر خودمان را با شرایط مشتری‌ها تطبیق ندهیم هرگز نباید انتظار سفارش از بازار را داشته باشیم.
رضائیان اصل با بیان ورود تركیبی از نگاه و تفكر بخش خصوصی و دولتی در ایزوایکو، نگاه ملی كشتیرانی به كشتی‌سازی را بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت: به عنوان مجموعه كشتی‌سازی از كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تشكر می‌كنم چون امروز نگاه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران كاملاً ملی است.
وی در ادامه یادآور شد: به واسطه همین نگاه، كشتیرانی ساخت 10 فروند شناور فراساحل را به ایزوایكو سفارش داد. سفارشی كه توصیه وزیر یا وكیل پشت آن نبود.اما متأسفانه شركت ملی نفتكش ایران همان نگاه 15 سال پیش را دارد. و ما در بخش تعمیرات حتی یك كشتی از نفتكش نداشته‌ایم. اگر در شركت ملی نفتكش ایران هم این نگاه عوض شود به دنبال آن در زمینه ساخت هم می‌توانیم وارد شویم.
وی با بیان این نکته که باید بهای كشتی‌ساز شدن كشور را همه باید پرداخت کنند تصریح کرد: حدود دو سال پیش تعمیرات شناورهای 80 هزار تن در ایزوایكو حدود 27 روز زمان می‌برد. اما امروز این زمان بین 10 تا 12 روز است .
مدیرعامل شرکت ایزوایکو با اشاره به زیرساخت‌های سنگین ایجاد شده برای نوسازی كشتی اظهار داشت : در حوزه شناورهای سایز كوچك و متوسط دانش و توانمندی‌های خوبی وجود دارد كه باید تقویت شود و با توجه به زیرساخت‌های موجود این فرهنگ كه بگوییم ساخت كشتی را كنار بگذاریم اصلاً فرهنگ درستی نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه دولت باید پای خود را از صنعت دریایی كنار بكشد اظهار داشت : دولت باید زیرساخت‌ را آماده و بر آن نظارت داشته باشد تا كسانی كه می‌خواهند كشتی‌سازی انجام دهند كشتی بسازند. این كار نباید انحصاری باشد اگر به بخش‌خصوصی میدان داده شود جای دولتی‌ها را باید كشتی‌سازی‌های خصوصی بگیرند. اگر به بخش‌خصوصی فضا و امكانات داده شود آنها كار خود را بلد هستند.
رضائیان اصل در خصوص حمایت های مالی از صنایع دریایی گفت: درخواست من از صندوق توسعه صنایع‌دریایی این است که این صندوق خود را با بانك‌ها یكی نكند و یك نگاه جدا از بانك‌ها داشته باشد. صندوق باید پازل جدیدی را تعریف كند تا تبدیل به یك صندوق حمایتی شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار