۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵

رفع تحریم ها نقطه اوج مجدد برای کشتیرانی است/سن ناوگان کشتیرانی متعادل با سن ناوگان جهانی

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از رفع تحریم ها با اقتدار و کما فی السابق به اوج فعالیتش باز می گردد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۰۲۷۱
رفع تحریم ها نقطه اوج مجدد برای کشتیرانی است/سن ناوگان کشتیرانی متعادل با سن ناوگان جهانیبه گزارش خبرنگار مانا ؛رییس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صبح روز شنبه 10 آبان ماه در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت با اشاره به توان رقابتی کشتیرانی پس از رفع تحریم ها گفت : کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همانگونه که پس از پایان دوران جنگ تحمیلی ، با اتکاء به خداوند متعال و بهره گیری از نیروهای متخصص توانست عملکرد مثبتی ارائه دهد ، پس از رفع تحریم ها نیز با همان اقتدار می تواند به بازارهای رقابتی بازگردد و به نقطه اوج مجدد در دوران فعالیتش برسد.
محمد حسین داجمر در ادامه با تشریح فعالیتهای هیات مدیره در سال مالی 92-93 افزود : ناوگان تجاری حمل و نقل دریایی در سال 2013میلادی از تعداد 86 هزار و 78 فروند به 88 هزار و 358 فروند رسیده است و پیش‌بینی می‌شود امسال (2014) رشدی در  حدود 3.8 داشته باشد به طوریکه از لحاظ ظرفیت از 1.6 به 1.689 میلیارد تن افزایش پیدا كند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امسال رشد تقاضا بیشتر از رشد عرضه بوده است گفت: علیرغم اینكه در 8 سال گذشته ناوگان جهانی 60 درصد رشد داشته است، اما در سال 2014 این رشد 3.8 دهم درصد است یعنی نصف رشد متوسط سال‌های قبل که این امر به دلیل بحران‌هایی است كه عرضه را كنترل می‌كند و امیدواریم عرضه و تقاضا بتواند بازار را در سال‌های آتی به طرف بهبود پیش ببرد.
وی با اشاره به اینکه در 50 سال گذشته دنیا با 6 بحران اقتصادی روبرو شده است كه دو بحران به دلیل سقوط نفت و 4 بحران دیگر به مسائل مالی بر می گردد گفت : برآورد می‌شود تا سال 2018 مجدداً شاهد رونق حمل و نقل دریایی در جهان باشیم.
داجمر در ادامه به جایگاه و رتبه حمل‌ونقل دریایی ایران در سطح جهانی اشاره کرد و گفت : جمهوری اسلامی ایران نزدیک به یک درصد از ظرفیت جهانی و رتبه 23 جهانی را در اختیار دارد.
رییس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این شرکت در شش سال اخیر با تحریم‌های گسترده بین‌المللی مواجه بوده است افزود: از سپتامبر 2008 تاكنون OFAC (دفتر كنترل سرمایه خارجی وزارت خزانه‌داری آمریكا) مجموعه شركت‌های گروه كشتیرانی را در 21 نوبت مورد تحریم قرار داده است كه 19 مورد آن پس از تصویب قطعنامه 1929 و از ابتدای تیر سال 89 بوده است.
وی همچنین افزود : از ابتدای سال 90 تاكنون ، وزارت خزانه‌داری آمریكا 12 تحریم و 2 بخشنامه بر علیه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر و تاکنون 132 شركت و 16 نفر از مدیران ارشد داخلی و خارجی كشتیرانی را تحریم كرده است.
داجمر با بیان اینکه اتحادیه اروپا نیز از نوامبر 2008 در 13 مورد كشتیرانی را تحریم كرده است گفت : اگر كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ تحمیلی به عنوان خط دوم دفاعی كشور لقب گرفت در این دوره مبارزات در خط اول مبارزه و اقتصاد مقاومتی به فعالیت خود ادامه داد.
وی گفت : خوشبختانه روند معطلی‌های ناوگان در سنوات اخیر افت قابل توجهی پیدا كرده است به طوری كه نسبت به سال قبل حدود 49.5 درصد كاهش پیدا كرده و در مثبت بودن عملكرد شركت سهم قابل توجهی داشته است.
داجمر گفت : کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر 153 فروند كشتی با ظرفیت 5.2 میلیون تن در اختیار دارد که از این تعداد كشتی‌های كانتینربر ظرفیت 115 هزار TEU كانتینر را دارند.
وی ادامه داد: در سال جاری به دلیل ركود بازار و بحران اقتصادی جهانی 8 فروند از كشتی‌ها به دلیل فرسودگی از رده خارج شده‌ و 5 فروند كشتی جدید به شركت‌های تابعه اضافه شد که 3 فروند آنها در كشتیرانی دریای خزر، یك فروند كشتی قیربر یك فروند كشتی خدماتی كه خدمات فراساحلی برای كشتیرانی والفجر ارائه می‌دهد.
رییس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت : در شركت‌های تابعه نیز 5 فروند كشتی از رده خارج شده که شامل 4 فروند بارج و یك فروند كشتی سوخت رسان بوده است.
وی همچنین در مورد سن ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت : سن ناوگان کشتیرانی متناسب با سن ناوگان جهانی است بطوریکه 64 درصد ناوگان گروه دارای سن زیر ده سال است در حالی که 66 درصد ناوگان جهانی نیز دارای همین سن می باشد، بنابراین سن ناوگان کشتیرانی با سن ناوگان جهانی متعادل است.
داجمر به افزایش 20 درصدی تناژ حمل در سال گذشته اشاره کرد و گفت : از نظر تناژ 20 درصد رشد داشته‌ ایم و از 24.3 میلیون تن به 29.2 میلیون تن افزایش حمل رسیده ایم.
وی با بیان نرخ كرایه دریافتی در سال گذشته توسط گروه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: این شرکت در سال گذشته 798 میلیون دلار كرایه حمل دریافت كرده كه امسال با 30 درصد افزایش،درآمدهای گروه به یك میلیارد و 38 میلیون دلارافزایش یافته است.
مدیر عامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت : در ده سال گذشته میزان مصرف سوخت از حدود 605 هزار تن در سال به حدود 987 هزار تن رسیده است و با روند كاهشی در سال گذشته این رقم به 461 هزار تن رسید و امسال به 480 هزار تن رسیده است.
وی با بیان اینکه در 6 ماهه اول سال 93 از نظر تناژ شاهد افزایش 32 درصدی در عملكرد شركت نسبت به 6 ماهه اول سال 92 بودیم گفت: از نظر كرایه حمل با افزایش 44 درصدی از مبلغ 368 میلیون دلار كرایه دریافتی در سال قبل به 528 میلیون دلار در 6 ماهه اول امسال رسیده ایم.
داجمر همچنین به سرمایه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت : سرمایه شركت در زمان تأسیس 25 میلیون ریال بوده است و در 9 سال گذشته این سرمایه 9 برابر شده است و از 180 میلیارد تومان به 1639 میلیارد تومان افزایش پیدا كرده است که امیدواریم قبل از پایان سال جاری و پس از مجمع كه كانتینرها هم مشمول تجدید ارزیابی قرار گیرند ، در یك مجمع فوق‌العاده این عدد به 2600 میلیارد تومان افزایش پیدا كند.
وی تاکید کرد : خوشبختانه امسال علیرغم اینكه هنوز تحریم‌ها به قوت خود باقی است با یك سود ناخالص حدود 378 میلیون دلاری مواجه هستیم.
داجمر افزود : در سود تلفیقی نیز در هر سهم معادل 100 تومان سود داشته‌ایم و باتوجه به زیان انباشته 570 میلیارد تومان انتهای امسال حدود 410 میلیارد تومان در تلفیق سود انباشته داریم.
رییس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد : درآمد حمل بار این شرکت رشد قابل توجهی داشته است به طوریکه از 18 هزار و 900 میلیارد ریال به 38 هزار و 700 میلیارد ریال رسیده است.
وی با بیان اینکه امسال سود خالص شرکت 355 میلیون دلار را گزارش كرده ایم گفت : در راستای خصوصی سازی شرکت های تابعه گروه کشتیرانی چون شركت كشتیرانی خزر وارد بورس شد و هم اکنون حضور فعالی در بورس دارد و امیدواریم امسال شركت كشتیرانی والفجر، شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم، سرمایه‌گذاری كشتیرانی، كشتیرانی جنوب خط و حمل ونقل تركیبی وارد بورس شوند.
داجمر گفت : كشتیرانی در سال گذشته 111 هزار بارنامه صادر كرده است که خوشبختانه این رقم تا 29 مهر 93 به 71 هزار بارنامه صادر شده رسیده  است.
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد : از نظر نیروی انسانی گروه  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران روند كاهشی را در پیش دارد و تعداد افسران ایرانی كه با سرمایه‌گذاری شركت تربیت شده‌اند روند رو به رشدی داشته است.
وی در خاتمه در پاسخ به سوال یکی از حاضران در جلسه پیرامون همفکری در مدیریت لجستیک و دموراژ کشتی ها در مجموعه بازرگانی دولتی گفت : باتوجه به حساسیت تأمین كالاهای اساسی اگرچه حمایت از ناوگان ملی را مهم می‌دانستیم اما هیچگاه به قیمت ضربه خوردن به تنظیم بازار كالای اساسی اصرار نكردیم.
داجمر تصریح کرد : همواره گفته‌ایم واگذاری حمل كالاهای اساسی به دیگر شركت‌های حمل و نقلی علاوه‌بر اینكه برای كشور گران تر تمام می‌شود از دو بخش به کشور ضربه وارد می کند.
رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد : می‌توانست مدیریت بهتری در این زمینه صورت گیرد ولی چون امكان داشت ورود كالاهای اساسی به كشور با مشكل مواجه شود ما عقب‌نشینی كردیم. بنابراین اگر شرایط عادی شود عدد و رقم‌ها نشان می‌دهد كه استفاده از ناوگان ملی به نفع آنها خواهد بود.
به گزارش مانا مجمع عمومی صاحبان سهام كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صبح شنبه با حضور 96.32 درصد سهامداران این شركت از جمله نمایندگان شركت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ، صندوق بازنشستگی كشوری ، شركت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ، شركت سرمایه گذاری سهام عدالت ،شركت سرمایه گذاری صبا تامین و سهامداران خصوصی برگزار شد .
طی این جلسه عملكرد و صورت های مالی تلفیقی گروه و شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر ترازنامه مورخ 31 خردادماه 92 ،صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد برای سال مالی منتهی به 31 خردادماه سال جاری كه از سوی حسابرس مستقل و بازرس قانونی این شركت طبق استانداردهای حسابداری ،مطلوب اعلام شده بود مورد تصویب قرار گرفت.
در پایان این جلسه برای هر سهم این شرکت در سرمایه جدید ده تومان و در مجموع مبلغ 163.93 میلیارد تومان تقسیم سود تصویب شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار