۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸

برگزاری مراسم برداشت میگو از مزارع چوئبده آبادان

مراسم برداشت میگوی پرورشی از مزارع چوئبده آبادان با حضور معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران و مسئولان استانی در این شهر برگزارشد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۰۰۹۴
 برگزاری مراسم برداشت میگو از مزارع چوئبده آبادان
به گزارش مانا، دكتر عبدالحی، معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران دراین مراسم گفت : استان خوزستان در بخش آبزی پروری رتبه دوم كشوری را دارد و دراین بخش روند رو به رشدی را دارد .
وی اظهارداشت : بالغ بر 42 درصد تولید مواد غذایی در جهان را شیلات و آبزی پروری تشكیل می دهد وبحث صنعتی شدن آبزی پروری درجهان از بحث های مطرح است كه تكنولوژی نیز دراین عرصه درحال گسترش است .
وی به بحث توجه به متنوع بودن گونه های آبزیان در سراسر دنیا اشاره كرد وگفت : گونه های آبزی پروری دركشور ما نیز در حال حاضر 558 گونه است وتلاش براین بوده كه تنوع پذیری بویژه در زمینه ماهی ها را در شیلات توسعه دهیم.
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران ،میزان تولید میگو دركشورطی سال گذشته را 13 هزار تن برشمرد وگفت : استان خوزستان پس از استان های بوشهر وهرمزگان رتبه سوم را در تولید میگو به خود اختصاص داده است.
عبدالحی افزود: رویكرد شیلات خوزستان برای تولید میگو طی سال جاری خوب بوده است به طوری كه درسایت پروش میگو چوئبده آبادان 10 تن درهكتار تولید داشتیم این درحالی است كه متوسط تولید میگو درسطح كشو حدود 3 تن است.
وی نقش بانك ها را در بخش تولید میگو مهم خواند و خاطر نشان كرد : بانك ها نیز دراین خصوص همكاری خوبی داشته اند بطوری كه توانستیم اواخر سال 92 تسهیلات در بخش میگو را تامین كنیم ولی حمایت بانك ها درارائه تسهیلات فقط باعث حل شدن نیمی از مشكلات دراین زمینه است .
این مقام مسئول تصریح كرد: اقدامات خوبی در سطح افزایش تولید واشتغال انجام شد وبسته های حمایتی به منظور تامین اعتبارات وافزایش تولید آبزیان ازاهداف سازمان شیلات است كه كلیات آن مورد توافق دولت قرارگرفته است .
عبدالحی ، وجود بیماری های ویروسی را از جمله مشكلاتی خواند كه امسال باعث ایجاد خسارت زیاد و كاهش 30 درصدی تولید ماهیان سردآبی در كشور شد .
وی افزود: با توجه به قیمت خوب میگو نباید به فكر این باشیم كه فقط آن را صادر كنیم بلكه به مصرف داخل هم باید برسد ودراین راستا باید فرهنگ سازی برای مصرف كنندگان صورت گیرد .
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت : با توجه به اینكه درخوزستان صندوق توسعه كشاورزی را فعال كرده ایم تقویت این صندوق برای توسعه صنعت پرورش میگو را در برنامه قرارداده ایم .
عبدالحی ازدیگر برنامه های سازمان شیلات برای توسعه آبزی پروری در خوزستان را تشكیل ستادی به ریاست یكی از معاونین استاندار خوزستان وحضور ارگان های ذیربط برای توسعه شیلات خوزستان خواند و افزود: خوزستان به لحاظ شرایط خاص ومنابع غنی برای رونق صنعت شیلات از استان های مهم در بحث آبزی پروری است ودرصدد هستیم كه مشاوری برای مطالعات توسعه شیلات به كاربگیریم كه این كار در شیلات خوزستان درحال انجام است.
وی در خصوص پرورش ماهیان گرمابی در استان نیزافزود: مراحل واگذاری و كارهای اولیه فاز دوم مجتمع آزادگان درحال اجرا است كه در صورت تكمیل و آغاز فعالیت فاز دوم تولید خوبی دركپورماهیان درخوزستان خواهیم داشت .
عبدالحی درپایان سخنانش از مذاكرات انجام شده در كشور برای صادرات بخشی از میگوی تولید شده به كشور روسیه خبرداد واضافه كرد تا یك ماه دیگر این توافق امضا می شود ولی رویكرد بازار داخلی هم نباید فراموش شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار