۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴

توانمندسازی زنان روستایی برای نجات دریاچه ارومیه

مشاور ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در امور بانوان اعلام کرد: اجرای پروژه ظرفیت سازی و توانمندسازی زنان روستایی برای نجات دریاچه ارومیه با تلاش های این سازمان امروز در حاشیه دریاچه کلید خورد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۰۰۹۰
توانمندسازی زنان روستایی برای نجات دریاچه ارومیه
به گزارش مانا، شهر بانو امانی از استقبال بسیار خوب بانوان برای شرکت در این پروژه یاد کرد و گفت: بانوان روستای گل نقده گام به گام با روند اجرای این پروژه همکاری کردند و طی 6 ساعت آموزش در صبح و بعد ازظهر با مفاهیم مشارکتی، سازمان محلی و نحوه تشکیل آن، پس انداز و تشکیل صندوق، ثبت نام داوطلبی و عضویت در سازمان محلی، تشکیل جلسات و تنظیم صورت جلسات آشنا شدند.
امانی ضمن تشکر از همه دست اندرکاران و تسهیل گران جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و سازمان های غیردولتی فعال در این پروژه، خاطر نشان ساخت که سازمان محلی زنان گل نقده با نام ژیان گلان (زندگی گل ها) امروز و پس از آموزش های لازم با برگزاری انتخابات از سوی بانوان روستا تشکیل و آغاز به کار کرد. 
دکتر پروین معروفی از دست اندرکاران اصلی این پروژه با اشاره به اینکه ناکارآمدی رهیافت های متعارف برای تحقق توسعه پایدار در بخش کشاورزی و منابع طبیعی موجب بروز مشکلات فراوانی مانند تخریب منابع طبیعی، فرسایش خاک، بحران آب، افزایش گازهای گلخانه ای، بیماری های گوناگون و مشکلات زیست محیطی شده، گفت: توجه به راهبرد جدید برای تحقق کشاورزی پایدار ضروری است.
وی که سال ها سابقه در آموزش زنان روستایی دارد و از پایه گذاران این آموزش ها به شمار می آید، تاکید کرد: در کشاورزی پایدار، ارتقای مهارت ها در اعمال مدیریت مشارکتی مبتنی بر چرخه اطلاعات اصل است و هدف این راهبرد توانمندی سازی و دخالت آگاهانه جوامع محلی در شرایط کشاورزی ایران و به ویژه در بخش روستایی است. 
معروفی گفت: اجرای پروژه ظرفیت سازی زنان روستایی در روستاهای اطراف دریاچه ارومیه با توجه به هدف فوق الذکر آغاز شده است. 
وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باتوجه به نقش چشمگیر زنان در حفظ محیط زیست اقدام به ایجاد تشکل های زنان روستایی در روستاهای اطراف دریاچه ارومیه کرده و اولین روستا برای اجرای پروژه، روستای گل نقده است که امروز به ایجاد سازمان محلی زنان خود همت گمارد. 
پروین معروفی گفت: گروهی از زنان فعال روستا به عضویت سازمان درآمده اند و علاقمندی خود را برای همکاری در حل مشکلات زیست محیطی به ویژه مشکلات دریاچه ارومیه اعلام کرده اند.
قرار است سازمان های محلی زنان روستایی در 41 روستای اطراف دریاچه ارومیه ایجاد شود تا به عنوان جایگاهی برای توانمندسازی و آگاه سازی زنان روستایی در زمینه های مختلف زیست محیطی و دخالت آگاهانه آنان برای حل مشکلات به کار گرفته شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار