۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵

انجام کاوش های بندر اشکانی قطعی شد

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از انجام کاوش های باستان شناسی در بندرگاه اشکانی در زمستان امسال خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۰۰۵۶
 انجام کاوش های بندر اشکانی قطعی شدعباس نوروزی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: ششمین فصل كاوشهای بندرگاه اشكانی واقع در محوطه نخل ابراهیمی زمستان امسال ادامه خواهد یافت.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان تاکید کرد: انجام کاوش های باستان شناسی در بندرگاه اشکانی بخش مهمی از کاوشهای خلیج فارس محسوب می شود.
به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، انجام این کاوش نقش مهمی در آشکارتر شدن سیادت تاریخی خلیج فارس بر منطقه ایفا خواهد کرد.
وی در ادامه افزود: بر اساس برآورده های صورت گرفته انجام کاوش های باستان شناسی در محوطه تاریخی نخل ابراهیمی حداقل به 300 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
این مقام مسئول در استان هرمزگان،مهمترین دلیل انجام نشدن کاوش های باستان شناسی محوطه نخل ابراهیمی طی دو سال گذشته را عدم تخصیص اعتبارات کافی دانست.
وی عنوان کرد: این در حالی بود که کاوش های باستان شناسی در محوطه تاریخی نخل ابراهیمی، پنج سال پی در پی انجام شده بود و نتایج بسیار خوبی را به همراه داشت.
نوروزی،تاکید کرد: هم اکنون مراحل اخذ مجوز برای انجام ششمین مرحله کاوشهای باستان شناسی نخل ابراهیم در حال انجام است.
وی گفت: با همکاری پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ششمین فصل کاوش های باستان شناسی محوطه تاریخی نخل ابراهیمی زمستان امسال از سر گرفته خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، كاوشهای باستان شناسی انجام شده در این بندرگاه تاریخی طی سالهای گذشته نشان داد محوطه نخل ابراهیمی در دوره اشكانی به عنوان مهمترین و بزرگترین بندرگاه كشور محسوب می شده است .
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان یادآور شد: کاوش های باستان شناسی در محوطه تاریخی نخل ابراهیمی دو ماه به طول خواهد انجامید و نتایج حاصل آن نیمه نخست سال آینده منتشر می شود.
نوروزی تصریح کرد: شواهد حاكی از آن است كه در دوره اشكانی از طریق خور ،كشتی ها در این بندرگاه پهلوگیری و به این ترتیب كالاهای تجاری بین ایران و كشورهای هند و چین مبادله می شده است .
مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان اظهار امیدواری کرد: با انجام ششمین فصل کاوش های باستان شناسی در محوطه تاریخی نخل ابراهیمی و به ویژه بندرگاه اشکانی، نتایج بیشتری در خصوص سیادت تاریخی ایران بر خلیج فارس به دست آید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار