۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵

رها سازی لاک پشت های دریایی در سواحل سیستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: کارشناسان محیط زیست دریایی استان سیستان و بلوچستان موفق شدند اولین نوزادان لاک پشت های دریایی گونه سبز را امسال در مناطق کچو و تنگ به دامن دریا رها سازی کنند.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۵۰۰۴۶
رها سازی لاک پشت های دریایی در سواحل سیستان

به گزارش مانا، محمودی افزود: همزمان با آغاز فصل پاییز تولد نوزادان لاک پشت های دریایی در سواحل ماسه ای استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است.
وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته توسط معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، از اوایل تیر ماه سال جاری برنامه پایش مناطق تخمگذاری لاک پشت های دریایی و حفاظت از لانه های تخمگذاری شده در سواحل استان با همکاری دانشگاه آزاد چابهار انجام شده و تخم های لاک پشت های به خشکی آمده توسط مأمورین حفاظت محیط زیست با همکاری جوامع محلی روستاهای لیپار ، تنگ و کچو مورد حفاظت قرار گرفته اند.
وی خاطرنشان کرد: بدنیا آمدن نوزادان لاک پشت های سبز نوید موفقیت آمیز بودن طرح حفاظت از لاک پشت های دریایی در سواحل استان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: عوامل زیادی از جمله تخریب لانه ها و برداشت تخم توسط افراد سود جو ، تغذیه تخم ها توسط شغال ها ، آلودگی سواحل و تخریب زیستگاه، لاک پشت های ماده و تخم های آنها را در منطقه ساحلی مورد تهدید قرار می دهد.در راستای حمایت و حفاظت از نسل لاک پشت های دریایی و کاهش تهدیدات چرخه زندگی آنها، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی برنامه حفاظتی قابل توجهی در فصل تخمگذاری این خزندگان در معرض انقراض جهانی انجام داده است. در این برنامه حفاظتی که هم اکنون نیز ادامه دارد ، گشت های شبانه در تمامی مناطق تخمگذاری در طول فصل بطور مستمر توسط مامورین محیط زیست و جوامع محلی انجام و لاک پشت های ماده به خشکی آمده ،بیومتری و پلاک گذاری شده و محل لانه ها با فنس های مخصوص حفاظت می شوند .
محمودی افزود: هر لاک پشت در هر مرحله تخم گذاری حدود100 تخم می گذارد که 45 تا 60 روز طول مى‌کشد تا بچه لاک‌پشت‌ها سر از تخم بیرون آورند. دماى کم یا زیاد، بر خروج دیرهنگام یا زودهنگام بچه لاک‌پشت‌ها از تخم و همچنین تعیین جنسیت آنها تأثیر مى‌گذارد. هر اندازه دماى محیط تخم‌ها بیشتر باشد بچه‌ها زودتر از ماسه‌هاى ساحلی سر بیرون مى‌آورند و جنس آنها نیز ماده خواهد شد اما کاهش دما تأثیر معکوس در این فرایند دارد.
وی تصریح کرد: طولانى‌ بودن زمان تخم‌گذارى لاک‌پشت‌ها موجب ایجاد تعادل میان تعداد نر و ماده‌ها مى‌شود.
محمودی افزود: در سال جاری از اول مرداد ماه لانه های لاک پشت ها در مناطق کچو مشاهده گردیدند بطوری که حدود یازده لانه با مجموع هزار و صد تخم در مناطق مختلف لیپار، کچو و تنگ هچری گردیده اند. انجام پایش مستمر و اجرای برنامه حفاظتی در خصوص لاک پشت های دریایی در سواحل باز استان سیستان و بلوچستان بسیار مشکل تر از سواحل جزیره ای بوده و خطرات بیشتری در این گونه سواحل متوجه مناطق زاد آوری لاک پشت های دریایی است لذا اجرای برنامه حفاظتی در این مناطق نیاز به توجه و نظارت بیشتر دارد.
وی بیان کرد: نوزادان لاک پشت های دریایی سبز هنگام بیرون آمدن از تخم حداکثر طول بدنشان پنج سانتیمتر و وزن بدنشان کمتر از بیست گرم است. کاکایی ها، پرستوهای دریایی، حواصیل ها و انواع لاشخورها و حتی خرچنگها نوزادان لاک پشت ها را هنگام طی مسیر لانه تا رسیدن به دریا تهدید می کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار