۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶

تشکیل4 کارگروه در ستاد توسعه صنایع دانش بنیان دریایی

ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی می‌تواند شبیه حلقه واسطه بین امکانات علمی، تحقیقاتی و پژوهشی کشور با حوزه صنعت کارآفرینی و دستگاه‌های اجرایی باشد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۰۰۰۰
تشکیل4 کارگروه در ستاد توسعه صنایع دانش بنیان دریایی
به گزارش خبرنگار مانا محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در نشست تخصصی که پیرامون نقش صنایع دریایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور برگزار شد با بیان شکل گیری این ستاد از ابتدای سال 93 گفت: این ستادها در معاونت علمی و فناوری سابقه ای 10 تا 12 ساله دارد.
وی در ادامه گفت : تشکیل این ستاد ها می تواند به هم افزایی و همراستایی فعالیت های مرتبط با هر حوزه کمک کند.
سیف با بیان اینکه در حوزه دریا ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی جدید‌ترین ستادی است که تشکیل شده است تصریح کرد: گستردگی و تنوع فعالیت‌ها در دریا بسیار زیاد است و به همین خاطر تشخیص داده شد که اگر چنین ستادی در معاونت علمی وجود داشته باشد کمک خواهد کرد که تمام فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که در حوزه علمی و فناوری و تجاری‌سازی در کشور در حوزه دریا در حال انجام است هم‌افزایی بهتری در آن ایجاد شود و بتوانیم به مزیت‌های نسبی‌ای که در نظر داریم تسلط پیدا کنیم و از آن در جهت ایجاد اشتغال توسعه سواحل و موارد مشابه بهره‌ گیریم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این ستاد در یک جنبه می‌تواند شبیه حلقه واسطه بین امکانات علمی، تحقیقاتی و پژوهشی کشور با حوزه صنعت کارآفرینی و دستگاه‌های اجرایی باشد و خوشبختانه ما در بعد علمی و صنعت پیشرفت‌های خوبی داریم و از بعد آموزش و تحقیقات و فناوری در حوزه دریا تقریبا از سال‌ها پیش مقام اول را کسب کرده‌ایم و در حال حاضر با ترکیه فاصله بسیار زیادی داریم.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی گفت: این توان علمی باید به ارزش افزوده، اشتغال و اقتصاد تبدیل شود اما متاسفانه در این بخش حلقه‌هایی که باید کار کنند خوب عمل نکرده‌اند و عملا ما نتوانستیم توان علمی را به سرمایه و ارزش افزوده تبدیل کنیم و این یک مشکل در کشور است.
سیف گفت: یک مسئله مهم برای ما این است که بدانیم چطور باید برای حاصل شدن توسعه اجتماعی کشور گام برداریم و چه کاری کنیم که اشتغال و اقتصاد به صورت همزمان پیشرفت کنند.
وی با اشاره به تشکیل چهار کارگروه در ستاد اظهار داشت: کارگروه اول با عنوان کارگروه توسعه و فناوری برای حمایت از مباحث دانش‌بنیان این حوزه و همچنین رسیدن به اهداف دیگر تشکیل شد. کارگروه دوم توسعه بازار است این کارگروه برای خودش جایگاه استراتژیکی دارد. ما در تمام صنایع به جایی رسیدیم که می‌توانیم تولیدات داخلی داشته باشیم اما متاسفانه موانعی وجود دارد که برای این تولیدات بازار پیدا نمی‌شود و این کارگروه وظیفه رسیدگی به این مشکلات را دارد.
سیف در ادامه افزود: کارگروه سوم مطالعات و برنامه ریزی است که متاسفانه در حوزه دریا مطالعات و برنامه‌ریزی‌های دقیقی وجود ندارد و وظیفه این کارگروه دستیابی به این بحث است تا بتوان تصمیمات درستی در این زمینه گرفته شود
دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری اظهار داشت: کارگروه چهارم کارگروه ترویج است که در این ستاد قصد تشکیل آن را داریم. این کارگروه برای ما مهم‌تر از دیگر کارگروه‌ها است و باید به آن توجه بیشتری شود.
سیف با بیان اینکه آمار نامه دریایی کشور در حال تهیه است اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم به زودی آن را منتشر کنیم و هر سال این آمار‌نامه تجدید‌چاپ شود و از همه حوزه‌های دریایی در آن وجود داشته باشد تا بتوانیم تصمیم‌گیران این حوزه را با مسائل مختلف برای تصمیم‌گیری آشنا کنیم.
وی در ادامه گفت: امیدواریم بتوانیم یک جشنواره دریایی در حوزه دانش‌آموزی برای فرهنگ‌سازی و آشنا کردن دانش‌آموزان با مسائل مختلف دریا داشته باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار