۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

امکان ساخت تمام مراحل یک کشتی تخصصی در کشور وجود ندارد

نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۹۵۴۵
امکان ساخت تمام مراحل یک کشتی تخصصی در کشور وجود ندارد
معاون عملیات دریایی نفت فلات قاره گفت : گاهی تهیه تجهیزات و ساخت کشتی در خارج به صرفه تر از ساخت کشتی در داخل کشور است. 
جمال سرشتی با بیان اینكه ایران در گذشته  دراستفاده از كشتی‌های داخلی پیشتاز بوده است به خبرنگار مانا گفت : اولین تجهیزاتی كه به صورت تخصصی در صنعت فراساحل به شكل ساده و ابتدایی ساخته شد، كشتی‌های یدك‌كش خاص با تجهیزات ایمنی بود كه در ایران مورد استفاده قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به اینكه این كشتی‌ها در قیاس با كشتی‌های خارجی كمبودهای فراوان داشت اما به دلیل حمایت از صنایع داخلی مورد استفاده قرار گرفت و 50 درصد از نیازهای كشور در حوزه دریایی را برطرف کرد.
وی با اشاره به اینكه در 10 سال گذشته ظرفیت ساخت كشتی‌ با توجه به نیازهای داخلی گسترش یافته است اظهار داشت: شركت نفت فلات قاره از طریق جلسات متعددی كه با انجمن مهندسی دریایی برگزار شد، نیازهای خود را در قالب مشخصات شناورهای مورد لزوم مطرح کرده است تا به اطلاع كشتی‌سازان برسد.
وی با توضیح این مطلب كه به طور صد درصد در كشور امكان  ساخت یك كشتی تخصصی در تمامی مراحل وجود ندارد ، تصریح كرد : به دلیل تعاملات با دنیا و صرفه اقتصادی این توجیه وجود دارد كه با ابتكار عمل ، طرح ساخت كشتی را در داخل ایجاد كنیم و از تجهیزات پیشرفته ساخت در خارج از كشور بهره مند شویم . 
وی توضیح داد: به منظور پهلودهی تانكرها ، سازه‌های دریایی و سكوها ، وینچ‌های استانداردی (وسیله‌ای تحقیقاتی كه بر روی كشتی نصب و به وسیله آن تجهیزات میدانی و آزمایشگاهی به درون و بیرون آب‌های عمیق هدایت و كنترل می‌شود) نیاز است تا خطر تصادف را كاهش دهد به همین منظور برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی و حفظ منافع ملی این تجهیزات از خارج از كشور و با استانداردهای لازم تهیه می‌شود.
معاون عملیات دریایی نفت فلات قاره در پایان با تأكید بر لزوم حمایت از كشتی‌سازی‌های داخلی خاطر نشان كرد: در بسیاری از موارد غیراستاندارد بودن تجهیزات داخلی زیان فراوانی را به صنعت فراساحل وارد کرده و باید به این مقوله منطقی رسید كه گاهی تهیه تجهیزات و ساخت كشتی در خارج به صرفه‌تر ازساخت كشتی در داخل كشور است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار