۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
پیام دبیرکل آیمو :

لزوم تلاش جهانی برای اجرای موثر کنوانسیون هایIMO

دبیر کل سازمان جهانی دریانوردی در پیامی به مناسبت روز جهانی دریانوردی اظهار داشت:اجرای صحیح کنوانسیون های IMO نیازمند لازم الاجرا شدن زودهنگام، تصویب گسترده و همه جانبه،اجرای موثر، نظارت دقیق بر تطبیق و لازم الاجرا شدن است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۹۵۳۱
لزوم تلاش جهانی برای اجرای موثر کنوانسیون هایIMO
به گزارش مانا کوجی سیکیمیزو دبیر کل سازمان جهانی دریانوردی،در این پیام که به مناسبت روز جهانی دریانوردی سال 2014 صادر شده آورده است: در طول سال ها IMO سابقه طولانی برای تدوین و تصویب کنوانسیون های بین المللی جدید به دست آورده است که تعداد آنها جمعا به بیش از 50 کنوانسیون می رسد و هدف آنها یا پیش گیری از حوادث و آسیب های زیست محیطی، خنثی کردن اثرات منفی حوادث به هنگام وقوع ویا تضمین جبران خسارت کافی برای قربانیان این گونه حوادث است.
به گفته سیکیمیزو، در حالیکه بسیاری از این کنوانسیون ها لازم الاجرا شده اند و برای کشتیرانی ایمن تر، موثرتر و دوست دار محیط زیست کارهای بسیار زیادی انجام داده اند ، اما همچنان کنوانسیون هایی مشاهده می شوند که مراحل تصویب آنها به کندی صورت می گیرد و نبود فضای لازم جهت اجرای آنها از مشکلات اساسی به شمار می رود.
دبیر کل سازمان جهانی دریانوردی در بخش دیگری از این پیام آورده است: به همین دلیل است که معتقدم شعار انتخابی روز جهانی دریانوردی در سال 2014 " اجرای موثر کنوانسیون های IMO" بسیار مهم و با اهمیت است. از طریق این شعار فرصتی به دست می آوریم تا نگاه دقیق تری داشته باشیم به اسناد IMO که لازم الاجرا نشده اند و نیز آن دسته از اسناد که تصویب آنها توسط اکثریت کشورها منتهی به اجرای موثر تر خواهد شد.
در ادامه این پیام آمده است: اجرای صحیح کنوانسیون IMO نیازمند لازم الاجرا شدن زود هنگام، تصویب گسترده و همه جانبه، اجرای موثر، نظارت دقیق بر تطبیق و لازم الاجرا شدن است. حتی آن دسته از کنوانسیون هایی که تقریبا پوشش گسترده ناوگان جهانی را بر عهده دارند، نظیر SOLAS و MARPOL، در صورتی که در سطح ملی توسط زیر ساخت اجرایی موثر پشتیبانی شوند ، اثر بخش تر خواهند بود.
بنا به گفته وی تلاش های ما با توجه به کنوانسیون هایی که باید لازم الاجرا شوند به ویژه بر روی کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها ، کنوانسیون هنگ کنگ در خصوص بازیافت کشتی ها، موافقتنامه Cape Town 2012 برای اجرای پروتکل تورمولینوس در خصوص ایمنی شناورهای صیادی، پروتکل 2010 کنوانسیون HNS و کنوانسیون نایروبی متمرکز شده است . اگر چه موفقیت چشمگیری در سال جاری در زمینه مصوبه های جدید به دست آمده است- و کنوانسیون نایروبی سال آینده لازم الاجرا خواهد شد- بسیاری از اقدامات باید انجام شوند و ما به تلاش های خود تا پایان سال و پس از آن ادامه خواهیم داد.
در ادامه این پیام آمده است: از دیگر عناصر مهم شعار امسال اجرای گسترده تر و کامل تر اقدامات جاری است. برای مثال اقدامات مربوط به کارایی انرژی در کشتی ها ، میزان سوخت لازم برای رسیدن به سطح مورد نیاز سولفور و تصویب استانداردهای کشتی سازی هدفمند، در سال جاری در چارچوب اقدامات سازمان قرار گرفته اند و همه آنها در جهت اجرای گسترده تر و موثرتر سایر اقدامات موافقت شده یا جاری، عمل می کنند.
کوجی سیکیمیزو در بخش دیگری از این پیام آورده است: اجرای اقدامات IMO در نهایت مسئولیت کشورهای عضو و صنعت کشتیرانی است – و برنامه ممیزی اجباری آینده برای کشورها ی عضو ابزار مهمی برای ارزیابی عملکرد کشورهای عضو در تحقق وظایف و مسئولیت هایشان به عنوان کشورهای صاحب پرچم، صاحب بندر و کشورهای ساحلی مطابق معاهدات مرتبط با IMO خواهد بود. 
به گفته وی  سازمان به تنهایی، از جمله دبیرخانه آن نقش مهمی دارد. برنامه همکاری های فنی گسترده که در آن نیازهای ویژه کشورهای عضو را مشخص کرده که در زمینه منابع، تخصص و یا هر دو دارای کمبود هستند و این نیازها را با پیشنهاد همکاری و یاری از سوی سایر کشورها تطبیق می دهیم، از عناصر اصلی در این زمینه است که به کشورها در انجام وظایف و مسئولیت هایشان به طور کامل و موثر یاری می رساند.
جریان کند تصویب اسناد، وضعیت دشوار عدم تحقق شرایط لازم الاجرا شدن، نظارت بر عدم تطبیق و مکانیسم های اجرایی همگی منجر به اجرای غیر موثر شده که به نوبه خود از ظهور مزیت های موجود در اقدامات IMO جلوگیری می کند.
وی در پایان این پیام آورده است: در طول دوره سال جاری، شعار ما، ما را در جهت پیشرفت واقعی به سمت تصویب، لازم الاجرا شدن و اجرای کلیه  کنوانسیون های IMO سوق داده است- به ویژه آنهایی که باید به طور گسترده مورد تصویب قرار گیرند و این همان موضوعی است که IMO با آن سر و کار دارد. بحث ها، گفتگوها و قطعنامه هایی که در کمیته ها و کمیته های فرعی مطرح می شوند بسیار خوب و جذابند اما آنچه مهم است این است که چگونه آنچه را که از این فرایند به دست می آید درباره کشتی ها، بنادر و دریانوردان که روزانه در " بعد دیگر کشتیرانی" فعالیت می کنند به کار بگیریم.
شایان ذکر است به منظور تجلیل از مقام جامعه دریانوردی کشور هفته اول مهر ماه به عنوان هفته ملی دریانوردی انتخاب شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار