۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷

کنار نکشیده ایم ، با ضرر ادامه می دهیم

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۹۴۶۴
کنار نکشیده ایم ، با ضرر ادامه می دهیم
با توجه به بالا بودن هزینه های سرمایه گذاری، فعالیت اپراتوری بر اساس مدت قرارداد یک ساله ویا دو تا سه سال به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست. 
مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری بتاء در گفتگو با مانا با اشاره به آغازفعالیت این شرکت  از ابتدای سال جاری در ترمینال یک بندر شهید رجایی افزود:عملیات خدمات بندری شرکت بتاء در بندرشهید رجایی از ابتدای سال جاری در قالب قرارداد یکساله به این شرکت سپرده شد.
داوود ترکمان کوتاه بودن مدت قرارداد را یکی از مشکلات پورت اپراتورها عنوان کرد و در خصوص آسیب های ناشی از این قضیه گفت:کوتاه مدت بودن قرارداد باعث می شود پورت اپراتورها از حاشیه امنیت برخوردار نباشند تا به واسطه آن سرمایه گذاری کنند. 
وی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک سازمان حاکمیتی می بایست بندر را به عنوان یک زیرساخت آماده کند سپس آن را در اختیار بخش خصوصی حرفه ای قرار دهد. الویت نگاه سازمان می بایست خدمت محور باشد، نگاه درآمد محور می تواند معضلات عدیده ای را ایجاد کند.
مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری بتاء با بیان اینکه نگاه درآمد محور به بندر و ساخت و تجهیز سایر بنادر از محل درآمد زایی یک بندر خاص نگاه مناسبی نیست افزود: سازمان بنادر باید دریک قرار داد چند ساله و طولانی مدت بندر را به بخش خصوصی واگذار کند تا آن مجموعه هم سرمایه گذاری و فعالیت خود را شروع کند سازمان باید یک نگاه نظارتی و هدایتی داشته باشد.
وی در خصوص میزان سرمایه گذاری صورت گرفته توسط این پورت اپراتوراظهار داشت: در حال حاضر با توجه به زمان قرارداد و مبلغ سرمایه گذاری صورت گرفته به لحاظ تراز مالی ، منفی هستیم.
مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری بتاء در ادامه افزود: تجهیزات مستقر در بنادر عمدتا متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی است ، تجهیزات اختصاصی بتاء ترکیبی از سرمایه گذاری و یا اجاره به شرط تملیک است. 
ترکمان در خصوص جدا کردن عملیات THC از یاردهای پشتیبانی که از سوی برخی از کارشناسان مطرح شده است گفت: با توجه به ساختار جغرافیایی بنادر ما،نمی توان این دو موضوع را ازهم تفکیک کرد و شایسته است مدیران به کارشناسان اجازه دهند تا نظرات گذشته خود را واکاوی کنند.
وی به مشکلات موجود در عملیات ترانشیپ بین ترمینال 1 و 2 بندر شهید رجایی اشاره کرد و افزود: گاهی بین دو ترمینال بعضا عملیات ترانشیپی بوجود می آید که از لحاظ هزینه ای و قراردادی شفافیت ندارد.
لزوم اصلاح مدل مالی
با تاکید بر لزوم اصلاح مدل مالی تعریف شده گفت: مدل مالی ارائه شده مدل 68 ، 32 است یعنی 68 درصد درآمدهای حاصل از عملیات THC متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی و 32 درصد متعلق به بتاء است که این رقم هزینه ها را پوشش نمی دهد.
ترکمان با بیان اینکه این محاسبات بر اساس محاسبات قبلی و بدون اینکه به روز شوند در قرارداد ذکر شده اند تصریح کرد: باید رقم فعلی اصلاح و با توجه به هزینه هایی که داریم معکوس شود.
کوچک بودن کشتی ها یکی از عوامل کاهش نرم
مدیر اپراتوری ترمینال یک بندر شهید رجایی در خصوص علت پایین بودن نرم تخلیه و بارگیری گفت: قسمتی از مشکلات ما مربوط به نوع کشتی ها و نوع گنتریهایی است که در ترمینال 1 وجود دارد به همین دلیل عملا در ترمینال 1 نمی توان مانند ترمینال 2 فعالیت کرد ، به عبارتی مشکلات و کمبود های ذاتی ترمینال 1 مد نظر قرار گرفته و منجر به طراحی ترمینال 2 گردیده و دو ترمینال را نمی توان در یک مدل واحد مقایسه کرد. در عین حال نرم در شرایط فعلی بد نیست.
وی با بیان اینکه عمدتا کشتی های فیدری به ترمینال 1 تخصیص داده می شود که این کشتی ها دارای معضلات خاص خود در تخلیه و بارگیری است گفت: از نظر تعداد، کشتی هایی که در ترمینال 1 تخلیه و بارگیری می شوند نسبت به ترمینال 2 بسیار بیشتر و تقریبا 2 تا 2.5 برابر هستند اما کوچک بودن کشتی ها و یا وجود کرین در کشتی ها از دیگر عوامل کاهش نرم است.
ترکمان سپس به روند کند تصمیم گیری ها و زمان بر بودن آنها اشاره کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر روال به گونه ای است که ما باید منتظر بمانیم تا بتوانیم موضوعات خود را طرح کنیم. شرایط باید به گونه ای باشد که سیستم های تخصصی و نیروهای متخصص سرخورده نشوند.با توجه به روحیه ای که در مدیران فعلی سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد ظرفیت عملیاتی کردن تصمیم ها وجود دارد.
وی در خصوص تجهیزات موجود در ترمینال 1 گفت: 10 دستگاه گنتری کرین، 17 دستگاه ترانس تینر، 8 دستگاه ساید لیفت و حدود 55 کشنده فعال در ترمینال 1 آماده به کار است.
بندر شهید رجایی ویترین کشور
ترکمان با بیان اینکه مشکل توان تخصصی در میان پورت اپراتورها وجود نداردو در حال حاضر 400 نفر نیروی فعال در بندر مستقر اند گفت :مشکلات نیروی انسانی بیشتر مربوط به خواسته های صنفی در خصوص بحث افزایش حقوق بود که به این خواسته ها پاسخ داده شده است و در حال حاضر نیروهای جذب شده در بتاء می توانند حتی بندری بزرگتر از بندر شهید رجایی را هم جوابگو باشند.مشکل مربوط به نیروی انسانی نیست البته اگر به خواسته های صنفی و نیازهای آنها توجه کنیم.
مدیر اپراتوری ترمینال یک بندر شهید رجایی گفت : بندر شهید رجایی ویترین کشور است ، به عنوان اپراتور مشکلاتی داریم و با ضرر کار را ادامه می دهیم اما کنار نکشیده ایم به هر حال مصالح ملی و سازمانی باعث می شود به کارمان ادامه دهیم. البته با اصلاح ساختار مالی و بحث هایی که وجود دارد روند رو به بهبود است و به آینده امیدواریم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار