۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶

حجم آب دریاچه ارومیه حدود ۱۰ درصد است

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه با تأکید بر اینکه دریاچه ارومیه باید به هر قیمتی احیا شود، گفت:‌ با توجه به تبعات منفی خشکی این دریاچه بر سلامت انسان‌ها و سایر جانداران، لازم است وزارت بهداشت تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۷۵۲
حجم آب دریاچه ارومیه حدود ۱۰ درصد است

به گزارش مانا، داوود عرب اظهار داشت: هم‌اکنون طرح‌های مدیرتی و نرم‌افزاری برای احیای دریاچه ارومیه آغاز شده است که بخشی از آن مربوط به آمادگی مشارکت‌های اجتماعی در این زمینه است.
سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه درباره آغاز طرح‌های عمرانی احیای دریاچه ارومیه، بیان داشت: اولویت طرح‌های احیای دریاچه ارومیه با تثبیت نمک در 6 کانون شناسایی شده در این منطقه است.
وی ادامه داد: البته در ادامه مسیر بهبود راندمان‌ها در کشاورزی و بهره‌وری در این بخش در دستور کار قرار دارد.
وی بیان داشت: تثبیت نمک در این حوزه با کاشت گیاهان شورپسند و به شکل اصولی آغاز می‌شود و در ادامه کار، تثبیت توسط شن در دستور کار قرار می‌گیرد.
عرب همچنین یادآور شد: در صورت نیاز برای تثبیت نمک در این دریاچه از مالچ پلیمری استفاه خواهیم کرد، البته لازم به تذکر است که مالچ نفتی به هیچ عنوان برای تحقق این مهم به هیچ عنوان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد چراکه برای محیط زیست با صدمات جبران‌ناپذیری همراه است.
سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه سخنان خود درباره حجم آب دریاچه ارومیه افزود: هم‌اکنون وضعیت حجم آب این دریاچه نسبت به تراز اکولوژیکی 18 تا 20 درصد است، البته ماکسیمم حجم آب این دریاچه حدود 10درصد است.
عرب با بیان اینکه خسارات خشکی کامل دریاچه ارومیه بسیار زیاد است، ادامه داد: بر همین اساس باید این دریاچه به هر قیمتی که شده احیا شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افزایش سقط جنین گونه‌های جانوری از جمله عواقب خشکی آب این دریاچه است، بیان داشت: این امر در حوزه پژوهشی قرار دارد و می‌تواند صحت داشته باشد.
وی با بیان اینکه ریزگردهای نمکی این دریاچه می‌تواند سلامت جانداران این منطقه را با خطر مواجه کند، خاطرنشان کرد: دراین باره طی تعاملی با وزارت بهداشت و درمان خواستار آغاز تحقیقات این وزارتخانه در این باره شده‌ایم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار